Tervetuloa kameralaukkuun!

Pääset mukaan keskusteluihin rekisteröitymällä.
Register Now

Apua järjestelmän valintaan

Keskustelu osiossa 'Digikuvaus' , aloittajana motris, 21 Helmikuu 2019.

1. motris

motris Well-Known Member

4 928
    785
    113
    Oman lapsen puolesta kyselen. Juuri kun pääsin sanomasta, että hänelle kännykkä riittää nykyisin, niin kyselikin tuossa mielipidettä järjestelmän hankintaan. Itse kun olen ollut oman järjestelmäni vankina vielä toistaiseksi, niin tietoa ei muista oikein ole. Tässä jotain pohdittuja vaatimuksia:
    - Kuvaaminen olisi siis (lukiolaisen) elämän dokumetointia, maisemaa, matkakuvausta.
    - Sekä liikkuvaa kuvaa, että valokuvaa. Liikkuvaa suhteellisen paljon, mutta valokuva pitää olla myös ok. Siksi oikeastaan ihan järjestelmäkameraa. Videokamerassa 1500 eurolla saa jo hyvän videokameran, mutta valokuvaaminen sellaisella taitaa tässä kohtaa ontua. Toinen on myös koko.
    - Sanoisin, että budjetti on noin tuhannen euron luokkaa alkuun. Voi elää ylöskin, jos joku hyvin puoltaa, mutta tuo olisi "targetti". Ajattelin, että runko + yleisobjektiivi + mikrofoni + mahdollinen gimbal pitäisi irrota alle kahden tonnin.
    - Videossa tulisi olla hyvälaatuinen Full HD @ 60 fps.

Itse oli katsellut M50 ja A6300. Itselläni on antipatioita toista kohtaan, joten heitin vielä ehdotukseksi OM-D E-M10:n. Sanoisin siis itse, että Sony - Olympus -akselilla, mutta kun en riittävästi tiedä, niin kysyn tietävämmiltä. Voi olla ihan mikä vaan.

Olya puoltaa hyvä ja laaja objektiivivalikoima, sekä muutenkin suht hyvä kokonaisuus järjestelmänä. Sonya taas kehuttu videokuva, ja nopea kehitys noin ylipäätään. Sonyyn saa myös halvalla Capture Onen. Videot menee joka tapauksessa DaVincilla. 700 euroa lisää A6300 verrattuna saa runkovakaajallisen A6500:n. Toisaalta a7 II saa 300 lisää laittamalla. Mutta tässä kohtaa itseltäni loppuukin kapasiteetti vertailuun. Eli mikä ois hyvä?

Itse tietenkin toivon myös sitä, että koko järjestelmän vaihtaminen ei tulisi ajankohtaiseksi aina kun uutta ja hehkutettua tulee.

2. motris

motris Well-Known Member

4 928
    785
    113
    Vastataan tähän nyt itse. Systeemi löytyi nopeasti. Sony a6300 peruskitti. Jos olisi a6400 halunnut, niin sitä olisi pitänyt odotella jonkin aikaa. Ja sitten kun sen olisi saanut käteen, niin a6600 olisi varmaan jo tiedossa ja ennakkotilattavissa. Hintaa olisi tullut etuihin nähden ehkä vähän liikaa jo a6300 vs. a6400. Ja odottavan aika on pitkä. Lopulta oikeastaan Panan G80 ja a6300:n väliltä teki valinnan. Itse olisin ehkä valinnut G80, mutta hyvän valinnan teki noiden kahden väliltä.

Tämä oli oikeastaan mullekin ihan mielenkiintoinen projekti. Tuli hypisteltyä tarkemmin neljää eri kameraa; OM-D E-M5, EOS M50, G80 ja a6300. Teknisesti tämän päivän järjestelmäkamerat on varmaan kaikki sitä luokkaa, että peiliin katsomisen paikka, jos vehkeestä hyvä kuva kiinni jää. Vielä hypistelyjen jälkeenkin kun arvosteluja luettiin, niin pakko myöntää, että naureskeltiin myös joillekin arvosteluille ja vertailuille. Omasta mielestä aika olemattomiakin teknisiä nyansseja nostetaan esiin. Sanoisin melkein, että itselle sopiva UI; käytettävyys/ergonomia ratkaisee.

mlphotic tykkää tästä.