Tervetuloa kameralaukkuun!

Pääset mukaan keskusteluihin rekisteröitymällä.
Register Now
  1. Tämä sivusto käyttää evästeitä. Jatkamalla tämän sivustoa käyttöä, hyväksyt evästeidemme käytön. Lue lisää.

Nikon D850

Keskustelu osiossa 'Digikuvaus' , aloittajana Mirrored, 20 Elokuu 2017.

  1. Mirrored

    Mirrored Well-Known Member

    23 777
    748
    113
    D760 odotellessa. Dynamiikassa D750 pitää hajurakoa uudempiin edelleen välillä ISO 100-400 suvereenisti, jopa kaikkiin merkkeihin verraten. Ilmestyi jo D850 mittaukset. http://www.photonstophotos.net/Charts/PDR.htm#Nikon%20D750,Nikon%20D810,Nikon%20D850

    Myös kuvavertailua D850 vs D810, Canon 5DS-R, Sony a7R II, Olympus E-M1 II on ilmestynyt. https://www.youtube.com/watch?v=RTHAnfMWAHQ
     
  2. Mirrored

    Mirrored Well-Known Member

    23 777
    748
    113
    Aika monesta rungosta voi sanoa saman. Minulla meni D750 suljinremppaan, jonka takia hankin toisen rungon. Jos tätä episodia ei olisi tullut, olisin jatkanut odottelua että mitä Nikon julkaisee seuraavaksi, sillä olen kaivannut 1/8000 suljinaikaa. Alempi perusherkkyyskin olisi kiva. Etsin aikani D600, D610 ja D750 runkoa tilalle, mutta kun muutama käytetty oli mennyt ohi suhteellisen kalliina ja D750 osalta markkinat olivat melko sekaisin takaisinkutsuhässäkän takia, valitsin tutun D810 rungon takaisin, jollaisen alkuvuodesta juuri menin myymään. Sata grammaa enemmän painoa on totuteltava ja nieltävä takaisin ja samoin U-moodit juuri kun molempiin ehdin mieltyä. Suurempi 36mpx resoluutio ei hirveästi haittaa mutta yhdessä AA-suotimettomuuteen ei tämä ole negatiivinen asia ja tällä tavalla runko on parempi yleiskone mm. negatiivien reprokuvaamiseen ja sähköinen etuverhokin löytyy. Viimeinen lisättiin toki D750 runkoonkin ilmestymisen jälkeen. Se on erinomainen.

    Noissa dynamiikan mittauskäyrissä pointti oli mulla todellakin se vertaileva huomio, että D750 on paras kaikista tärkeällä herkkyysalueella ISO100-400 ja siitä 1600 asti edelleen voittamaton (muitakin tulee mukaan siihen). Toisena tulee yllätys yllätys, D800 ja D800E! Kuinkahan moni on olettanut suorituskyvyn aina vaan paranevan edellisiin malleihin nähden? Nikonkin sellaista meni D850 markkinoinnissa valehtelemaan. Jokin korjaus tietyillä ISO herkkyyksillä siellä on D810 verraten, mutta alemmilla herkkyyksillä käyrät piirtyy päällekkäin.

    Moni ajattelee että nuo on vain mittauskäyriä, mutta kyllä se vaan näkyy D810:ssäkin kun kuvaa Auto-Isolla ja aurinko painuu alemmas horisontin alle. Ehkä sitten luonnonvastaista on toive että tuo dynamiikkakäyräkin olisi vaakasuora, tietenkin. Mutta D750 piirtää käyränsä varsin mallikkaasti hetken pätkää. :)

    Toiveet toki kasvavat netin äärellä tekniikkavertailuissa helposti vähemmän realistisiksi., mutta kyllä näillä keloilla on oma aikansa ja paikkansa. ( Ai niin jalustalla pääsee käyttämään perusherkkyyttä yölläkin. Ai niin, kun aurinko laskee syvemmälle, muuttuu valokin joka voi hämätä sitä vaikutusta mikä tulee yhdessä herkkyyden noston kanssa... että väritkin muuttuvat ohuemmiksi jms. )
     
  3. Olli Knuuttila

    Olli Knuuttila Well-Known Member

    3 218
    405
    83
    tuplan poisto, foorumin softa käyttäytyi editoidessa tosi kummallisesti...
     
  4. Olli Knuuttila

    Olli Knuuttila Well-Known Member

    3 218
    405
    83
    Kovin pieniähän nuo erot tietysti on, mutta kyllä minulle D800:lla kuvaavana on tuo erinomaisuus ollut hyvin selvä. Paljon saa vettä virrata vaikka missä, ennen kuin ajattelenkaan vaihtoa, varsinkin, kun mun kuvaus on pääasiassa (lähes 100%) just siellä herkkyysalueella 100-640(1000). Toinen vastaava tapaus on D600, siitä saisi halvalla loistavan laitteen tällaiseen kuvaukseen, käyttöliittymä vaan ei minua miellytä, omistin tuollaisen, tuotokset kameran puolesta hienoja mutta vaihdoin sen aikanaan D700:n koska pidin sen käyttämisestä enemmän.
     
  5. nomad

    nomad Well-Known Member

    10 349
    167
    63
    Eilen illalla tein Adoben päivityksen jossa on D850 tuki. Nyt voisi alkaa imutella D850 raw tiedostoja netistä jotta itse voisi nähdä miten paljon edeltäjiään parempi tämä uutuus on.

    Hiukan vaikea ajatella mitä tekisi D850 - ja koko Nikonin järjestelmän kanssa. D850 on perhanan kallis, etenkin kun olin jo itsekseni päättänyt, että DSLR-kausi alkaa olla lopuillaan. Uutta peilijärkkäriä en enää meinannut ostaa. En ainakaan kallista sellaista, korkeintaan D810 poistomynnistä.

    Toisaalta miksi ostaa Sonyn koepalloja jos Nikonilla on kunnon kamera tarjolla? Ja jos Nikonilta tulee peilitön, niin tuskin sitäkään kannattaa aivan mkI versiossa vielä ostaa. Lisäksi, vaikka D850 on kallis, niin F-mountista luopuminen tulee vielä kalliimmaksi. Ja vaikka D850 lieneekin jonkinmoinen DSLR:n joutsenlaulu, niin eiköhän se ole myös aika pitkään kurantti ja luokkansa paras kamera. Siis jossakin mielessä ihan hyvä investointi.
     
  6. Mirrored

    Mirrored Well-Known Member

    23 777
    748
    113

    Siinä on monta uskomusta, mutta jos peilikamerasta tulisikin jo pian reliikki jonka myynti on marginaalista, tarkoittaisi se samalla Nikonin peilitöntä, jossa toimii erinomaisesti nykyiset Nikkor-objektiivit. Muutenhan tulisi Nikonin loppu. Luultavasti uusimmat E -tyypin objektiivit toimisivat kaikin automatiikoin mutta mekaanisilla himmenninohjauksilla pitäisi säätää sovitteen rinkulasta aukkoa tai suoraan objektiivista jos himmenninrengas on. En nimittäin suuresti veikkaisi siihen mahdollisuuteen, että FX-objektiiveille suunnitellussa peilittömässä olisi mukana historian rasitteena monimutkaistamassa ja kallistamassa runkoa mekaaninen vipu, joka säätää himmentimen valitulle aukolle laukaisinta painettaessa.
     
  7. Olli Knuuttila

    Olli Knuuttila Well-Known Member

    3 218
    405
    83
    ?????
     
  8. Mirrored

    Mirrored Well-Known Member

    23 777
    748
    113
    [quote="Olli Knuuttila" post_id=854574 time=1505124671 user_id=17614]
    ?????
    [/quote]

    Usko on vahva! Visiot on nähty! Nimittäin peilikameran kuolemaa on ennustanut kai pian vuosikymmenen hän. Jos sellainen tapahtuu, niin kai se on jo alkanut mutta kestänee vielä 20 vuotta. Milloin se sitten kuolee kokonaan ja milloin käytännöllisesti? Ehkä tärkeintä olisi nyt tiedottaa ihmisille milloin käytöstä aletaan sakottaa. Tai tuleeko peilivero uuden teknologian voittokulun jarruille?

    Nikonin peilitön alkaa olla puoliksi tehty: https://kameralaukku.com/digikuvaus-f39/uusi-nikonin-isompi-peilitontoiveet-ja-ideat-t124816
     
  9. nomad

    nomad Well-Known Member

    10 349
    167
    63
    [quote="Olli Knuuttila" post_id=854574 time=1505124671 user_id=17614]
    ?????
    [/quote]

    Joutsenlaulu ei mene perille? Suomentaisin sen tarkoittamaan pitkän ja ylevän tarinan loppuhuipentumaa.

    Vaikka DSLR tekniikkana olisi kuinka rakas ja mieluinen, niin kamerateollisuuden yleinen suunta on nyt peilittömiin. Ja jos pääsisimme tarkastelemaan tuotekehityspuolen panoksia, niin suuntaus peilittömiin näyttäytyisi vielä selkeämpänä. Etkö usko? Kun katselet kamerateollisuuden patenttiuutisia, niin montakoniistä liittyy enää peilijärkkäreihin? Samaten kennojen kehityksessä on viime vuosina edistetty nimenomaan peilittömille tärkeitä ominaisuuksia, kuten data lukemisen nopeutta. Tuo antaa tilaa kehittää peilittömään parempi tarkennus ja se vähentää sähköisen sulkimen ongelmia. Mutta tämä on varmaan sinulle selvää. Kirjoittelin vain pointin vakuuttamiseksi.

    Itse en yhtää epäile, ettenkö itse kuvaa peilikameralla vielä pitkään. Noin tulee tapahtumaan ostinpa sitten D850 tai en. Mutta minä olen marginaalihenkilö, kuten varmaan suurin osa tämän foorumin aktiiveista. Kameramarkkinoiden suunta on toinen. Järjestelmäkameroiden myyntimäärän vähentyminen on viime vuosina osunut peilikameroihin, peilittömien volyymin pysyessä vähintäänkin ennallaan.
     
  10. nomad

    nomad Well-Known Member

    10 349
    167
    63
    Ratkaisuja on tietenkin monia. Enkä epäile, etteivätkö Nikonin objektiivien viimeisimmät tekniikat kuten elektroninen himmennin ja AF-P moottori liittyisi tulevaisuuden valmisteluun. Nikonilla on iso markkina-asema ja sen täytyy jotenkin taiteilla nykyisen asiakaskunnan pitämiseksi, siis ylläpitää objektiivien yhteensopivuutta, mutta samalla päästä eroon F-mountin historiallisista rasitteista.

    Nikonrumorsissa oli äskettäin patentti adapterista jolla peilikameran objektiivit sovitetaan peilittömään runkoon (kaavio postauksessa). Kyseessä on pääpiirteissään samanlainen osittain läpäisevälle peilille perustuva hökötys kuin millä Sony on kytkenyt A ja E montit toisiinsa.
    https://nikonrumors.com/2017/09/03/lets-start-talking-about-the-upcoming-nikon-mirrorless-camera.aspx/

    Saa nähdä miten käy. Miljoonien muiden kuvaajien lailla minulla on kassillinen F-mountin optiikkaa joille pitää löytää käyttö myös tulevaisuudessa. Tuo adapteri ei olisi kaunistus, mutta jos se toimisi hyvin niin sen avulla Nikon saisi pidettyä minut - ja ne miljoonat muut F-mountin käyttäjät - asikkaanaan myös tulevaisuudessa.

    Asialla merkitys myös Nikonin peilikameroille. Jos saan varmuuden sillasta tulevaisuuteen, niin jatkan mielelläni niiden parissa "toistaiseksi". Ehkä jopa ostan lisää optiikkaa ja esim D850:n. Mutta jos F-mountti näyttää umpikujalta, niin alan tuumia Nikonin tavaran vähittäistä myymistä ja esim Sonyyn satsaamista. Oikein vuodettu huhu on siis mitä parasta markkinointia!
     
  11. Olli Knuuttila

    Olli Knuuttila Well-Known Member

    3 218
    405
    83
    "Support for the Nikon D850 and Lightroom
    Today we released an update to the ACR plug-in and DNG Converter to support the new Nikon D850 proprietary format and a handful of Nikon lenses. We plan to have an equivalent Lightroom update soon. In the meantime, we understand that this represents a significant inconvenience for Lightroom customers with a Nikon D850 and ask for your patience while we work to deliver a high-quality update. In the interim, you can use the free DNG Converter on Nikon D850 raw images prior to Lightroom import."

    Muuten en kyllä vielä näillä tiedoin lähtisi julistamaan peilillisiä kuolleiksi, tai edes sitä lähestyviksi. Totta kai suurin osa patenteista on peilittömiin, niillä on vielä niin paljon matkaa peilillisten tasolle, että kehitystyö tulee suureen tarpeeseen. Aina uuden sukupolven tullen menee vuosi peilittömien hypen kanssa ja sitten suuri osa vakavista kuvaajista palaa peilillisiin. En pidättelisi hengitystäni vallankumousta odottaessa...
     
  12. nomad

    nomad Well-Known Member

    10 349
    167
    63
    [quote="Olli Knuuttila" post_id=854592 time=1505136453 user_id=17614]Muuten en kyllä vielä näillä tiedoin lähtisi julistamaan peilillisiä kuolleiksi, tai edes sitä lähestyviksi. Totta kai suurin osa patenteista on peilittömiin, niillä on vielä niin paljon matkaa peilillisten tasolle, että kehitystyö tulee suureen tarpeeseen. Aina uuden sukupolven tullen menee vuosi peilittömien hypen kanssa ja sitten suuri osa vakavista kuvaajista palaa peilillisiin. En pidättelisi hengitystäni vallankumousta odottaessa...
    [/quote]

    Relaa nyt. Mieltäsi on jäänyt kaivamaan joutsenlaulu -metafora, jonka avulla pohdin yhden kameratekniikan pitkän kaaren kallistumista loppuun. Markkinoiden ja kamerateollisuuden suuren linjan tasolla asiat ovat todellakin selkeässä muutoksessa, mutta ei se niin mene, että Df lakkaa toimimasta koska peilittömät ovat "in".

    Sitäpaitsi, mitä väliä sillä on vaikka peilikamerat vähitellen ajatutuisivatkin kameramarkkinoiden keskiöstä marginaaliin. Niin on käynyt filmillekin, mikä ei ainakaan minun filmikuvaamiseen ole vaikuttanut yhtään mitään. Jokainen tekee omat valintansa, eli esim D850 ostoksen. Ja mikäs sen hienompaa on peilikamerakuvaajien kannalta kun, että turistit ja muu massa kuvaa peilittömillä. Ihan positiivista että tekniikka kehittyy. Ja monet tekniikan kehittymiseen liittyvät asiat ovat myös siirrettävissä peilikameroista peilittömiin. Esimerkiksi tuo D850 kuvanlaatu mistä mlphotic edellä kirjoitti.... Kyllä se minua ainakin kiehtoo, oli kamera millä rakenteella tahansa.
     
  13. Olli Knuuttila

    Olli Knuuttila Well-Known Member

    3 218
    405
    83
    Ihan rela mä olen, mulla vaan on eri käsitys tulevaisuudesta, varsinkin lähitulevaisuudesta. Peilikamerat ovat koko ajan tilanteessa, jossa niiden ammatillinen käyttö on perusteltua ja käyttäjällle hyödyllistä. Se ei ole merkki niiden häviämisestä markkinoilta, vaikka kuinka muuten olisi "edistys"uskoa.
     
  14. nomad

    nomad Well-Known Member

    10 349
    167
    63
    [quote="Olli Knuuttila" post_id=854598 time=1505140844 user_id=17614]
    Ihan rela mä olen, mulla vaan on eri käsitys tulevaisuudesta, varsinkin lähitulevaisuudesta. Peilikamerat ovat koko ajan tilanteessa, jossa niiden ammatillinen käyttö on perusteltua ja käyttäjällle hyödyllistä. Se ei ole merkki niiden häviämisestä markkinoilta, vaikka kuinka muuten olisi "edistys"uskoa.
    [/quote]

    Joo mutta onhan tuo muutos ollut aika suuri jos katsot mitäpeilittömille on tapahtunut esim 5 vuoden aikana. Lisäksi etenkin journalistisessa kuvaamisessa on kova paine tuottaa sekaisin stillejä ja videota. Tämä ajaa kehitystä koko ajan peilittömien suuntaan. Eikä pidä myöskään vähätellä sitä, että peilittämässä kamerassa on vähemmän liikkuvia osia kuin peilikamerassa. Se on siis potentiaalisesti luotettavampi, kestävämpi ja helpompi (ja halvempi!) valmistaa tasalaatuisesti ja hyvin.

    Näen siis paljon syitä sille kehitykselle mitä nyt olemme todistaneet kuluttajakameroiden luokassa. Varmaan peilikameroilla joku niche on markkinoilla vielä pitkään, mutta kyllä tässä jonkunmoista murroksen aikaa eletään.

    Tämä ei tietenkään tee D850 yhtään huonommaksi kameraksi. Onhan se itseasiassa todella hienoa, että Nikon on jaksanut hioa alkujaan hiukan D800 särmikkään sarjan noin upeaksi laitteeksi kuin mitä kaikki hehkuttavat D850 käytettävyyttä ja kuvanlaatua! Ainakin minun tekisi mieli oikeasti saada tuommoinen, mutta yritän nyt hillitä itseäni. Kameramarkkinoilla säästää yleensä pitkän pennin kun malttaa vähän odottaa.
     
  15. Mirrored

    Mirrored Well-Known Member

    23 777
    748
    113
    Pöhinä käy nyt AF seurannassa sarjatulella: onko sittenkin D5 vähän parempi joillain objektiivein ja joissain tilanteissa. Saattaa liittyä myös virransyöttöön ja akkujen eroon vertailussa.

    Löysin vertailua GFX50s kuviin. Tyyppi on kyllä outo höpöttäjä eikä vakuuta missään videossaan, joten tähänkin suhtaudun varauksella kuinka vertailukelpoiset ovat säädöt. (En mitenkään pysty seuraamaan mitä siitä sanotaan videolla.) Kuitenkin varsin mairittelevaa Nikonia kohtaan kun noita flickriin laitettuja testitaulukuvia tarkastelee. https://www.youtube.com/watch?v=nc2LZHRHl4k

    Edit. Tälläinenkin siellä mukana. Miten tuollaista voi edes esittää! Sahalaitaa tuskin Fuji tekee. https://www.flickr.com/photos/134746128@N05/37270019575/sizes/o/
     
  16. Mirrored

    Mirrored Well-Known Member

    23 777
    748
    113
    Toivotaan parasta, pelätään pahinta.

    29.9.2017
    Flange Focal Distance vs Optical Viewfinder, Causes Major Focus Error
    https://diglloyd.com/blog/2017/20170929_0936-NikonD850-flange-focal-distance-defect.html
     
  17. nomad

    nomad Well-Known Member

    10 349
    167
    63
    Lähteen luotettavuuden tuntien en epäile, etteikö olisi totta. Surullista tämä Nikonin laatu. Se putiikki tuntuu olevan aivan sekaisin.

    Näitä jatkuvia laatuongelmia ei voi vierittää tuotannon tai jonkun alihankkijan piikkiin. Se ei ole uskottavaa kun sama toistuu ja toistuu. Eli pakko kääntää katse Nikonin organisaatioon jossa lienee monen sortin pätevyyttä ja epäpätevyyttä sekä painetta yhteen jos toiseenkin suuntaan. D800 tarkennus, D600 suljin, D750 monellakin tapaa, PF-vakaaja, DL-peruutukset, Snapbridgen takkuilu, Keymission softaongelmat jne. Tuota vasten olisikin ollut varsinainen yllätys jos D850 olisi ollut ongelmaton!

    Ilmaisena konsultti-neuvona ehdotan, että palkkaavat muutama toimeliaan ja pätevän naisen pistämään laiskat johtaja-äijät kuriin. Ja muutenkin, nikonin työvoimasta vain 11% on naisia!!! Ei voi ainakaan huonommaksi mennä ja PR-voitto on varma!
    https://www.theguardian.com/artanddesign/2017/sep/15/nikon-photography-camera-women
     
  18. Mirrored

    Mirrored Well-Known Member

    23 777
    748
    113
    Niin eikö tuo löydös ollutkin muulla tavalla esiin tuleva kuin normaalilla tavalla tarkentaen?
     
  19. nomad

    nomad Well-Known Member

    10 349
    167
    63
    Ajatellaanpa siis opimistisesti ja parasta toivoen!

    Diglloydin blogissa mainittiin, että käsin tarkentamista auttavan nuoli-pallo -hässäkän toiminta on D850:ssa paljon täsmällisempää kuin aikaisemmissa Nikoneissa. Joko siitä olisi vakavasti otettavaksi avuksi käsin tarkentamiselle?
     
  20. Mirrored

    Mirrored Well-Known Member

    23 777
    748
    113
    Eikö se löydetty virhe liittynyt ainoastaan skaalatarkennukseen? Tosin sanoen tavallinen AF toiminta ohittaa sen? Jos niin, niin asian tutkimiseen tulee oma hankaluutensa siksi, koska harvemmin objektiivit ovat tarkennusetäisyysikkunansa kohdalla tasan säädöissään.

    edit. Bongasin uuden kommentin siellä. "Stefan P" lähettää runkonsa takaisin koska hänen Otuksensa ei toimi siinä oikein. Surkuhupaisaa että paras mitä rahalla saa ei skulaa siinä vaikka Otus ja D850 ovat selvästi kuin luodut toisilleen.

    edit2. En minä tuota selostusta pysty nyt sillä tavalla tavaamaan, että ymmärtäisin mistä siinä on kyse. Kuka sen hyvin ymmärtää, voisi kertoa selkosuomella. Nyt sinne kuitenkin on laitettu lisäys, että löydökset viittaisivat huonoon laaduntarkkailuun, koska vain osa rungon omistajista on samaa vikaa löytänyt.
     
  21. Jukkis71

    Jukkis71 Active Member

    Se olisi kyllä oiva lisä.
    5-vuotisen nikon kokemukseni mukaan nikonin autofokus on kyllä niin epäluotettava, että manuaalitarkennukselle on ilman muuta tarvetta. Lisäksi joka optiikassa oli joku etäisyys, jolla tarkennus osui eteen tai taakse.
    Minoltalls, fujilla ja canonilla en tällaista ole koskaan huomannut.
    Kyseessä siis paikallaan olevaan kohteeseen tarkentaminen.