Tervetuloa kameralaukkuun!

Pääset mukaan keskusteluihin rekisteröitymällä.
Register Now
  1. Tämä sivusto käyttää evästeitä. Jatkamalla tämän sivustoa käyttöä, hyväksyt evästeidemme käytön. Lue lisää.

Raw kuvien sivusuhde?

Keskustelu osiossa 'Digikuvaus' , aloittajana Tuojuk, 17 Heinäkuu 2023.

  1. Tuojuk

    Tuojuk Well-Known Member

    1 447
    1 478
    113
    Kameravalmistajilla on useita sivusuhteita 2:3 lisäksi, esim 4:3.
    Koskevatko ne vain jpg tiedostoja tai vain kuvausnäyttöä?
    Jos kuvaa raakakuvia, niissä sivusuhde tietokoneella avattaessa lie 2:3?
     
  2. JPu

    JPu Well-Known Member

    5 398
    179
    63
    Epäilisin, että riippuu kamerasta ja ainakin kameravalmistajasta kuinka tuo menee.. Mutta enpä ole varma, en ole muita suhteita kun "kaikki talteen" käyttänyt ja aina RAW. Jos idea on pienentää talletettavaa kuvaa pienentämällä kuvaa (tai pienempää suhdetta), niin luulisi, että valinta on rajaava myös RAW suhteen. Toisaalta suhde näkyy takanäytöllä ja etsimessä valinnan mukaan, jolloin siitä voi tallentua enemmän kuin etsin näyttää, enpä tiedä, pitää ehkä kokeilla..
     
  3. JPu

    JPu Well-Known Member

    5 398
    179
    63
    Minulla oli tässä sopivasti kaksi manuaalia, EOS 6D ja EOS RP

    6D ei anna muuttaa kuvaussuhdetta, mutta RP antaa ja ohje sanoo näin: eos-rp.jpg toivottavasti tästä on jotain hyötyä.. Ymmärsin siis, että RAW sisältää myös kuvaussuhteen rajaaman alueen datassa, eli jälkikäteenkin voi kai muuttaa kuvaussuhdetta.
     
  4. Kona

    Kona Well-Known Member

    1 017
    937
    113
    Käsitykseni mukaan raw kuva tallentuu aina kortille ns kameran natiivissa kuvasuhteessa. Ennen kuvausta tehdyt säädöt vaikuttavat vain jpg tallennukseen. Eli raakakuvatallennus taltioi kaiken datan sellaisena kuin se kennolle tulee.

    Voin olla väärässäkin, mutta ainakin pentaxM näyttäisi näin toimivan.
     
    niffe tykkää tästä.
  5. RB

    RB Well-Known Member

    9 147
    1 111
    113
    Canonin 5D Mk3 teki yllärin.
    Kuvasuhdehan on 2:3 mutta rajauksen voi tehdä myös 3:4, mutta se ei näy etsimessä, takanäytöltä kökösti kuvaten kylläkin.
    Tästä asiasta innostuneen kuvasin yhtä muksua tuolla kuvasuhteella…yllätys tulikin tässä, RAW oli valmiiksi kuvasuhteelle rajattu mutta tietysti mun rajaukset etsimeltäkuvaten sinneppäin…päästä puuttui pala.

    Mutta sattumoisin onneksi olin ottanut keskikokoiset Jiipekitkin talteen…..ja toinen ylläri on tässä: ne olivatkin täyren kennon mukaisia ja pelastivat mun ottamat kuvat mistä puuttui pala päätä.
    Oli muuten outoa tehdä kuva Jiipekistä, kun järkkärillä kuvaten kuvat oon tehnyt aina vuodesta 2002 lähtien RAW:ta.

    Arvata vaan saattaa….kokeilinko enää milloinkaan tätä hienoa ominaisuutta…..

    Olym OM-D tekee 4:3 kuvaa ja 2:3 kuvasuhteella oletusrajaus on sillä mutta RAWissa kaikki on kuitenkin tallella.
     
  6. Tomsku

    Tomsku Member

    251
    2
    18
    Ootko varma ettei se Rawi sisällä myös sen rajaustiedon vain tietueena, ja tiedosto sisältääkin koko kennon alan?

    En nyt muista minkä kameran kanssa törmäsin samaan, mutta toisella raw-konvertterilla sai sen koko kuvan sieltä tiedostosta ulos, kun jokin toinen kunnioitti sen tiedoston sisältämää tietoa kuvan rajausasetuksesta. Olikohan Capture One ja Adobe DNG Converter kyseessä..

    Pahoittelut huterasta vastauksesta, mutta ehkä aiheellista tsekata tuo :)
     
  7. RB

    RB Well-Known Member

    9 147
    1 111
    113
    No Jiipekissä oli rajaustiedot jonka mukaan se aukesi ja croppityökalulla sai koko kuvan näkymähän. RAWilla näin ei käynyt, ihme juttu, luulis olevan toisinpäin.
    Canonin ohjelmalla en kokeillut mutta Adoben Bridge toimi näin.
     
  8. motris

    motris Well-Known Member

    4 708
    703
    113
    Pentax K1 vaikuttaisi tallentavan kroppikuvat (APS-C (25,1×16,7 mm²) ja 1:1 (25,1×25,1 mm²)) sellaisenaan. Itse en ole ainakaan löytänyt, kuinka jälkikäsittelyssä saisi enää rajausta tuosta muutettua isommaksi. Jos olen oikein ymmärtänyt, niin se kroppaus tosiaan tehdään raakakuvissakin kamerassa ohjelmallisesti. Vissiin helpottaakseen DA-objektiiveilla kuvaamista.
     
  9. RB

    RB Well-Known Member

    9 147
    1 111
    113
    Canonilla on RAW ja sRAW jossa jälkimmäinen on pienempi tiedosto.
    Kuvasin hautajaisia sRAW:na….kunnes yhdestä mun sRAW kuvasta pitikin tehdä muistokuva eräästä henkilöstä…..pikkunen kuva josta sitten piti rajaten suurentaa. Sen jälkeen oon ottanut kaikki täyrellä.
     
    motris tykkää tästä.
  10. motris

    motris Well-Known Member

    4 708
    703
    113
    Ok. En viiti alkaa nyt asetuksia säätämään ja tarkastamaan. Mutta Penassa oletuksena taitaa DA-objektiivin (=aps-c piirtoympyrä) kiinnittiäessa kysyä, otetaanko aps-c 2:3, kino 1:1 vai kroppaamattomana tjsp.
     
  11. SakkeM

    SakkeM Well-Known Member

    22 421
    3 053
    113
    Ihmisiä kuvatessa minusta on kivempi kuvata täydellä resolla ja melko väljästi rajaten. Ilmeissä, asennoissa ja valaistuksessa on niin paljon seuraamista ja tarkkailtavaa, ettei oikein puhti riitä enää kuvien reunojen asetteluun. Rajauksen voi hoidella sitten jälkikäsittelyssä. Nykykameroitten pikseleissä on rajausvaraa kuitenkin aika paljon.
     
  12. RB

    RB Well-Known Member

    9 147
    1 111
    113
    Ja kuvakoon mukaan muuttuu myös kuvasuhde, joten parempi jättää rajausvaraa. Jos kuvaa ihan omista lähtökohdista kuvia niin kuvasuhteen voi valita mieleisekseen. Mut jos mennään ”virallisten” mittojen mukaan niin 24x30, 30x40 ja 40x50 cm kuvissa on erilainen kuvasuhde.
     
    SakkeM tykkää tästä.
  13. Kona

    Kona Well-Known Member

    1 017
    937
    113
    Formaattien ja sivusuhteiden aatelia on kuitenkin neliö, useimmiten 6x6 formaatti. Se erottelee hetimiten ja on aina erotellut pojat aikamiehistä. Jokaisen näppäilijänkin on terveellistä kuvata edes joskus neliöformaatilla. Ja tietysti filmille.
     
  14. RB

    RB Well-Known Member

    9 147
    1 111
    113
    6x6 on kaikkien croppikameroiden äiti.
    Jos ei satu löytämään neliön muotoista paperia, niin aina cropataan. Joko valokuvapaperista tai negasta.
     
  15. Kona

    Kona Well-Known Member

    1 017
    937
    113
    Puhutaan eri asiasta. Minä puhun valokuvaamisesta neliöformaatilla, kuvan sommittelemisesta neliöformaattiin. Siis kuvaa otettaessa. Kyvystä nähdä motiivi, kohde, aihe neliöformaatissa, kyvystä sommitella kuva etsimessä, tarkentaa, himmentää ja valottaa se ruutu.

    Sillä ei ole mitään tekemistä kroppaamisen kanssa.
     
  16. saloma-3

    saloma-3 Well-Known Member

    1 761
    661
    113
    On niitä printtimahdollisuuksia onneksi vaikka kuin:
    Choose The Right Photo Print Sizes for Your Needs | Shutterfly
    Ja tietty 6x6 diat on vasta ihania.:)
     
  17. RB

    RB Well-Known Member

    9 147
    1 111
    113
  18. saloma-3

    saloma-3 Well-Known Member

    1 761
    661
    113
    Tarkoituksen mukaan.
     
  19. RB

    RB Well-Known Member

    9 147
    1 111
    113
    Näin kyllä.
    Itte jos saan valita vapaasti kuvasuhteen, niin se on 3:4.

    omalla tulostimellakin 30x40 cm kuva on mukavan simppeli, ”sopivan kokoinen”.
     
  20. SakkeM

    SakkeM Well-Known Member

    22 421
    3 053
    113
    Vasta 6x7 on ihana.