Tervetuloa kameralaukkuun!

Pääset mukaan keskusteluihin rekisteröitymällä.
Register Now
  1. Tämä sivusto käyttää evästeitä. Jatkamalla tämän sivustoa käyttöä, hyväksyt evästeidemme käytön. Lue lisää.

Nikon D800 vs. kuluttajakamerat

Keskustelu osiossa 'Digikuvaus' , aloittajana Lola, 28 Maaliskuu 2012.

  1. nomad

    nomad Well-Known Member

    10 349
    167
    63
    Vs: Nikon D800 vs. kuluttajakamerat

    Minähän kirjoitin jonnekin tämän ketjun alkuun, että 20 millisellä käsin tarkennus vielä toimii. Menee ihan sormituntumalla. Melkein kivaa.

    Sinulle ei ehkä siinä esittelyssä ehditty kertoa, mutta expertit saa af-obiskojen surinan pois napista. Niitä nappeja on itseasiassa kaksikin. Yksi kamerassa ja ja toinen objektiivissa - ihan samaa kumpaa käytät, niin ei pistä tarkennusjärjestelmä käsin tarkentamista vastaan.

    Tosin af-s objektiiveilla käsin tarkentamista haittaa paljon se kun ne aina kääntyvät äärettömän yli. Ei voi kokeilla sitä perusasetusta sieltä päin, hidastaa tämäkin. Automaattitarkennuksen ympärille nämä nyky-Nikonit on suunniteltu.
     
  2. Vs: Nikon D800 vs. kuluttajakamerat

    Tää on jo niin ufoa, että tuskin kommentoin. Ääretön on siinä missä sen pitää ollakin. muuten on kalibroinnit päin persettä. Af kytkimet on, tottakai jokaisessa obiskassa, mutta missä on niiten tarkat tarkennuskierteet, hölskymätön rakenne. etulinssit ( joissakin) jotka eivät pyöri ja sotke filsojen asetusta ( gradual filters) ja niin edelleen. saatte käyttää ihan mielellään mitä haluatte. minä käytän sitä mitä mulla on ja olen hyväksi havainnut.
     
  3. kebax

    kebax Well-Known Member

    11 240
    211
    63
    --
     
    Viimeksi muokattu: 13 Maaliskuu 2019
  4. SakkeM

    SakkeM Well-Known Member

    22 914
    3 374
    113
    Vs: Nikon D800 vs. kuluttajakamerat

    Tuota, sitten on vielä se kätevin mahdollisuus: AF toimii vain painamalla peukulla sitä kolmatta nappia, jossa lukee AF-ON.  Kätevästi siinä peukun alla.  Minulla on se ollut vakioasetuksena koko ajan.  Menusta löytyy.  JW:n mainitsemat hutitarkennukset ovat tosiaan ärsyttäviä ja hidastavia, mutta saahan ne pois.
     
  5. Mirrored

    Mirrored Well-Known Member

    23 777
    748
    113
    Vs: Nikon D800 vs. kuluttajakamerat

    Kerro toki mikä olisi parempi ilmaus sille että joko vetämä lyhenee siitä kuin se äärettömän kohdalla on tai sisäinen tarkennus liikkuu vastaavasti 'yli'!  ;)
     
  6. SakkeM

    SakkeM Well-Known Member

    22 914
    3 374
    113
    Vs: Nikon D800 vs. kuluttajakamerat

    Tarkennetaan lähelle?

    :)
     
  7. Mirrored

    Mirrored Well-Known Member

    23 777
    748
    113
    Vs: Nikon D800 vs. kuluttajakamerat

    Hupsista. Olitpa nopea, kun itsekin huomasin jo ennen ja olin korjaamassa. 
     
  8. nomad

    nomad Well-Known Member

    10 349
    167
    63
    Vs: Nikon D800 vs. kuluttajakamerat

    Mutta jos oikein tarkkaan ajattelt, niin on hirveän vaikea tietää miten kaukana se ääretön on.

    Sen että nykyiset objektiivit kääntyvät yli äärettömän johtuu varmaan siitä, että moisen stopin asettelu on af-objektiiviin on ainoastaan turhaa kustannusta. Niin halvalla tehdään kuin kehdataan. 
     
  9. SakkeM

    SakkeM Well-Known Member

    22 914
    3 374
    113
    Vs: Nikon D800 vs. kuluttajakamerat


    Niinpä tietysti.  Monin objektiivien tarkennussysteemi sitten kyllä antaa siirtää siitä ylikin, se kait on tarpeen oikean kohdan tunnistamiseksi - syysteemi ei tiedä, oliko se nyt paras paikka, ellei pääse pitemmälle. (Joku tietävämpi voinee selventää teknistä tarvetta tälle).

    Manuaalitarkenteisissakin oli vastaavaa, olisko lämpölaajenemisen takia tai muuten. Ainakin useimmat peiliopiskat tarkentuivat yli.
     
  10. SakkeM

    SakkeM Well-Known Member

    22 914
    3 374
    113
    Vs: Nikon D800 vs. kuluttajakamerat

    :)
     
  11. SakkeM

    SakkeM Well-Known Member

    22 914
    3 374
    113
    Vs: Nikon D800 vs. kuluttajakamerat

    Ja jos vieläkin tarkemmin ajattelet, niin sitä ei tarvitsekaan tietää....  vaan se, kuinka kaukana se linssi on filmiltä, jotta äärettömän kaukainen kohde on terävä.
     
  12. Vs: Nikon D800 vs. kuluttajakamerat

    se on OIKEESTI sillai että määrätyt obiskat tehdään peruskonstruktio samana mutta tuo kiinnitys sitten erilailla, kun tehdään canon, nikon tai esim pentax. Olen nähnyt "XX"n huollossa kun pussista otetaan tuo elektroniikka osa ja  ruuvataan paikoilleen, kollimaattorissa eli optisessa penkissä ruuvataan sitten tuo etäisyys säätö kohdalleen heidän normirunkonsa mukaan. Rengas menee äärettämän yli AF obiskoissa siksi että säädöt varmasti riittäisi kaikkiin eri toleransseihin. Eli baletti menee tällain: jas tekniikassa rungot samaan eli tarkalleen tehtaan toleranssiin. silloin manual linssit skarppaa just oikein, sitten Sigman tai jonkun muun huoltoon ruuvauttamaan kaikki niiden  obiskat näihin sovitetun rungon spekseihin. Näin minä olen tehnyt, kuinka moni muu ??
     
  13. SakkeM

    SakkeM Well-Known Member

    22 914
    3 374
    113
    Vs: Nikon D800 vs. kuluttajakamerat

    Harva;  Sigman opiskoissa ei monessakaan ole tuota säätöä...  :)
     
  14. Vs: Nikon D800 vs. kuluttajakamerat

    Tietääkseni on, vaatii kelotien puuttumista asioihin.
     
  15. Vs: Nikon D800 vs. kuluttajakamerat

    Aijemmin olivat, kun nitä ei saanut, tai oikeastaan huomista. Kuvassa on muitakin teknisiä arvoja kuin reso, ja mitäs kun Hasseliin tulee yhtä tiheä kenno? Onko ne taas tätä päivää, oltuaan viikon eilistä?
     
  16. Vs: Nikon D800 vs. kuluttajakamerat

    Hinta/laatusuhdekin merkitsee jotakin. D800 on 2900 ekeä.
     
  17. Vs: Nikon D800 vs. kuluttajakamerat

    No haseelin saa ainoastaan pari kolme x suuremmalla summalla. Hintaerot ovat aika tavalla samoja kuin filmiaikana. Ja  kuvanlaatukin...
     
  18. Vs: Nikon D800 vs. kuluttajakamerat

    Tänään vertasin: CFV 31 megaa maksaa käytettynäkin jotakin 5000 ekeä, CFV 50 on 16.000,- 
    Laatuero  tuolla 30 megaisella on mielestäni Nikonin hyväksi, kun käyttää kunnon MF nikkoreita. parempi kontrasti, eikä croppikerrointa.
    D800 on yllättävän hyvä kamera, samaa mieltä on muutama ulkkari kolleega jonka kanssa juttelin juuri, tosin studiossa flasseilla tai jalustalla. Studiokameraksi nimenomaan ajattelen.
     
  19. nomad

    nomad Well-Known Member

    10 349
    167
    63
    Vs: Nikon D800 vs. kuluttajakamerat

    Paljonkohan käytetystä D3x:stä nykyään maksetaan ;-)

    Parasta D800:ssa on kuitenkin se, että resoluutiosta huolimatta kuvanlaadun pitäisi olla hyvä korkeammillakin herkkyyksillä. Lieneekö perusherkkyydellä sitten suurempaa eroa D3x nähden, onhan sekin yhä tosi hyvä kamera.
     
  20. Vs: Nikon D800 vs. kuluttajakamerat

    Jaa. Minä olen tarkennellut Live Viewin avulla käsin G-obiskoilla ja ollut tyytyväinen tuloksiin. Tosin saisi Nikon ottaa oppia Samsungilta ja laittaa kameroihinsa Live-View-tilassa MF Assist toiminnon kuten Samsungissa on. Samsung kun suurentaa tarkennusrengasta liikutettaessa alueen valitun tarkennuspisteen ympäriltä niin jo vaan on helppoa tarkentaa käsin. Nikoneissa on erikseen näplättävä se suurennus päälle, välillä ärsyttää.