Tervetuloa kameralaukkuun!

Pääset mukaan keskusteluihin rekisteröitymällä.
Register Now

Nikon D800 ongelma

Keskustelu osiossa 'Digikuvaus' , aloittajana Dr.Jalopeno, 20 Tammikuu 2014.

  1. Dr.Jalopeno

    Dr.Jalopeno Well-Known Member

    1 522
    342
    83
    Onko D800 runko muilla temppuillu pakkasessa?

    Vilkutti jotain ERR koodia. Vaihdoin akkua, sammuttelin virtoja, kokeilin toista linssiä, otin kahvan pois jne. Auttoi vähäksi aikaa mutta lopetti sitten toiminnan kokonaan, eikä enää elpynyt lämpimässäkään. 34 000 laakia kuvattu, eli käytännössä ihan uusi runko. Osa niistäkin kuvista missä vielä suostui jollain tavalla toimimaan mennyt valotus reilusti yli, eli ei ole suljin enää kunnolla toiminut.

    Onneksi oli niitä toisen merkkisiäkin kameroita / linssejä mukana ettei tullu ihan hukkareissu...
     
  2. Vs: Nikon D800 ongelma

    Tai himmennin hidastunut.
     
  3. Dr.Jalopeno

    Dr.Jalopeno Well-Known Member

    1 522
    342
    83
    Vs: Nikon D800 ongelma

    Sekin kävin mielessä, mutta kahdella AF-S linssillä sama homma. Nyt koko runko juntturassa on linssi kiinni tai ei. No eiköhän tuo huollossa kuntoon tule. Onneksi on takuu vielä voimassa...
     
  4. Vs: Nikon D800 ongelma

    Olen ulkoiluttanut D800/E:tä liki joka päivänä pakkasviikolla. kerta-annos aina parin tunnin luokkaa. Ei ongelmia - toistaiseksi.
    Optiikkanan kiinni ollut Sigman 35/1.4, kobmo tuntuu pelaavan siinä missä kuvaajakin.
     
  5. Mirrored

    Mirrored Well-Known Member

    23 777
    748
    113
    Vs: Nikon D800 ongelma

    Mää olen ollut kai maksimissaan tunnin ulkona D800 kanssa nyt 15-20 asteen pakkasilla. Ei mitään häiriöitä vielä (kameraan), mutta manuaalinikkoreita vaan on ollut.

    Ikäviä uutisia tuollaiset.  Harrastelijarunko "pakkasammattilaisella" on kai tuo Jalapenon tilanne!  Kuinka pitkä takuu mahtaa olla, pitäisikö rekisteröidä jotta pitenee vai onko sellaiset vain Sogman ja Tamronin juttuja?
     
  6. Dr.Jalopeno

    Dr.Jalopeno Well-Known Member

    1 522
    342
    83
    Vs: Nikon D800 ongelma

    Eihän tuosta kyllä tiedä onko vialla, tahi häiriöllä mitään tekemistä pakkasen kanssa. Voi olla että tuli joku häikkä ihan muusta syystä.
    Kaikki kamerat ja linssit oli noin 16-18 asteen pakkasessa sinä päivänä aamu kasista lähtien ja vika ilmeni iltapäivällä joskus kahden jälkee. Kamat kun on pakko pitää kylmässä koko ajan. Jos vie välillä sisälle niin pitäisi antaa lämmetä vaikka kuinka kauan ennen kun voi uudestaan ulos viedä, tai muuten vetää takuulla jäähän.
    Yleensä noi tollaiset on toiminu pakkasessa pidempään kun ukko...

    Edit: Vaihtoakut oli ainoat mitkä oli välillä sisällä latauksessa tai takin alla lämmittelemässä...
     
  7. sahe69

    sahe69 Well-Known Member

    10 268
    47
    48
    Vs: Nikon D800 ongelma

    Mulla tuli aikoinaan vähän samantapaista ilmiötä D700:ssa kun akut alkoivat vedellä viimeisiään. Mutta aina se siitä kyllä tokeni kun sai uutta akkua sisään.
     
  8. Dr.Jalopeno

    Dr.Jalopeno Well-Known Member

    1 522
    342
    83
    Vs: Nikon D800 ongelma

    Mystistä, nyt se toimii taas. Lähtee kuitenkin huollossa käymään kun vähän sitä vaihtoa E malliin kaavailin.

    Jostain se suuttu vaikka ei mitään tällejä tms ole saanu. En ainakaa huomannu...
     
  9. arko

    arko Member

    789
    22
    18
    Vs: Nikon D800 ongelma

    Nikon kertoilee toiminta-alueeksi 0-40 astetta joten mitä ihmellistä tuossa on jollei pelaa,koska ei sitä edes luvatakaan.
     
  10. niffe

    niffe Well-Known Member

    13 326
    536
    113
    Vs: Nikon D800 ongelma

    No semmoisia ne kamerat on, kun ne kulkevat lämpimän ja kylmän väliä. Ovat aina olleet. Samanlaisia olivat ne melkein mekaaniset F3:tkin talvipakkasissa. Aina juntturassa, eikä koskaan tiennyt, koska ne käynnistyvät seuraavan kerran. Se auttaa vähän, kun viet kameran kylmän ja lämpimän rajapinnasta yli minigrip-pussissa ja annat ainakin parikymmentä kymmentä minuuttia lämpötilan tasaantua, niin se ei vedä heti sitä kaikkea kosteutta sisään. Suurin osa näistä härveleistä on siistiin sisäkäyttöön tehtyjä, eikä välttämättä tykkää ulkoilutuksesta. Prosumeritkin ovat vähän siinä ja siinä. Ne D3- ja D4-mallit ovat sitä keliä varten tehty, kun henki höyryää ulos mennessä.
     
  11. Heli

    Heli Active Member

    6 689
    0
    36
    Vs: Nikon D800 ongelma

    Ihan jo säikähdin, että mitä kauheita ongelmia täältä löytyykään. Itse olin sunnuntaina pari tuntia kamera lantiolla keikkuen Kaivarin rantaa koluten. Mitähän sitä pakkasta oli? Kymmenisen? Ei vaikuttanut mihinkään mitenkään. Eipä tuolla Juliettelella vasta olekaan kuvattu kuin tuhantisen kuvaa.
     
  12. Jukkis71

    Jukkis71 Active Member

    Vs: Nikon D800 ongelma

    Oon kuvannut d700 tuntikausia -25 pakkasessa ja tänään fuji x100s -20 pakkasessa tunnin.
    D700 ei mitään ongelmia, x100s vähän hidastui takanäytön käytöltään, muttei muita ongelmia.
    TJukka
     
  13. arko

    arko Member

    789
    22
    18
    Vs: Nikon D800 ongelma

    Varmaankin on myöskin yksilöllisiä asioita eikä tietty riipu merkistäkään,tuli vain mieleen ettei varmaankaan ole takuun alainen asia koska kameraa ei ole tarkoitettu ko.keleihin?
     
  14. Dr.Jalopeno

    Dr.Jalopeno Well-Known Member

    1 522
    342
    83
    Vs: Nikon D800 ongelma

    Eipä nuo ole onneksi koskaan alkaneet huollossa moisista saivartelemaan. Ihan normaalia että näillä leveysasteilla kameroita pakkasessa käytetään. Tosin enpä ole minäkään erityisemmin mainostanu missä olosuhteissa hajonnu tai temppuillu millon mikäkin. Nyt on kamera ulkona tekeytymässä ni näkee onko lämpötilalla vaikutusta.
    Osaa ne puhtaasti prolaitteetkin hajota ilman järkevää syystä. Mulla hajos esim Canon 1Dmk4 rungosta suljin puolessa vuodessa. Nikonin AF-S 24-70 / 2.8 linssistä tark.moottori heti uutuuttaan jne.
     
  15. SakkeM

    SakkeM Well-Known Member

    22 914
    3 374
    113
    Vs: Nikon D800 ongelma

    En kyllä muista F3:n kertaakaan temppuilleen missään. Jos moottori oli kiinni, niin ne 8 kpl AA-akkuja työnsivät virtaa sen verran, ettei ainakaan sen puute ollut ongelma.


    Useamman päivän hiihtoretkillä kamera oli ulkona jossain -25 asteessa monta päivää. Ei ongelmia, koskaan.  Filkkaa ei kyllä kannattanut moottorilla vedättää, katkeili.

    Joku FE-2 oli varakamerana, ja se kyllä hyytyi nappiparistoineen useammankin kerran.
     
  16. niffe

    niffe Well-Known Member

    13 326
    536
    113
    Vs: Nikon D800 ongelma

    Joopa joo, minä muistan, koska se oli melkein enemmän sääntö kuin poikkeus. Kun se moottoriperä sai kosteutta edestakaisin sisälle ja ulos rampatessa, se purki akut ja patterit ennätysvauhtia. Kuivana se ei tehnyt sitä, joten voi olla, että tasaisessa kuivassa pakkasessa tuota riesaa ei esiinny. Joka tapauksessa muovipussin kanssa pelasi paremmin. Sitten kunnon pakkasessa, jos ja kun poweria oli tallella, se tehokas moottoriperä (n. 4-5 ruutua/s) saattoi vetää filmin irti sielusta ja filmiä vaihtaessasi löysit filmin valottuneena vastaanottopuolan ympäriltä. Jarru ei toiminut kunnolla aina ja jäinen filkka ei kestänyt sitä vetoa. Samoin liian tiukkaan puolatulla täyteisellä se repi helposti perforoinnin ja filkka jäi joskus paikalleenkin. Samalla se kulutti vastaanottopuolan pehmeät muoviset "vetopykälät" vaihtokuntoon. Mun F3:ssa taisi olla paha karma tai jotain, koska sen kanssa sattui ja tapahtui - liikaa. Ei ollut 1- tai 2 reissua, kun kuvat menivät munilleen milloin mistäkin syystä. Vaihdoin sen vähemmän "ammattiuskottavaan" FM2:een ja vähän iisimpään moottoriperään (2-3 ruutua/s) ja em. sekoilut loppuivat sen siliän tien.
     
  17. niffe

    niffe Well-Known Member

    13 326
    536
    113
    Vs: Nikon D800 ongelma

    Joo, tasapuolisuuden vuoksi mainittakoon Canon T-70, jonka näyttö reagoi sekoilemalla, kun siihen vähän kosteammin hönkäisi. Tihkusadekelillä kesti korkeintaan 20 minuuttia ennen kuin se oli jumissa ja käytettävissä aikaisintaan seuraavana päivänä. Sellainen 4 kuukautta ja vaihtoon tapaus. Kaikkia malleja ei vaan ole tehty ulkokäyttöön.
     
  18. Kimo

    Kimo Well-Known Member

    12 411
    1 065
    113
    Vs: Nikon D800 ongelma

    Kovia olette kokeneet tekin "jäärät",itse olin lähes parikymppinen kun F 3 tuli markkinoille joten iän puolestakaikki ok,silloin harrastin urheilua.
     
  19. niffe

    niffe Well-Known Member

    13 326
    536
    113
    Vs: Nikon D800 ongelma

    No ei mulle juurikaan mikään ole pyhää. En ala minkään tuotemerkin tai mallin puhemieheksi sillä perusteella, että mulla on tai on ollut niitä kamerakassissa. Jos jonkun kanssa ei suju, kerron siitä ihan avomielisesti ja vastaavasti iloisten yllätysten kohdalla tuon senkin ilmi. Lisäksi on duuneissa ollut sillanpääasemissa ja nähnyt, mihin ihme juttuihin noiden sirvilöiden kanssa voi törmätä, niin joskus tulee mieleen, että toiset merkit saavat myönteistä huomiota ja brändin puolesta paremmat lähtökohdat (joskus syystä, joskus ihan perusteetta) kuin toiset toiminnallisuudesta huolimatta.
     
  20. Vs: Nikon D800 ongelma

    Koko sääsuojaus on ihan omituinen termi. Toiselle se tarkottaa ettei pisara imeydy heti objektiivin kierästä sisään höyrystymään, ja toiselle sitä, että kameralla lapotaan aina kahvivedet purosta. "Säilytin kameraa ulkona" on jo nähtykin usein ;-)

    Omista Nikoneista F4 ja D700 ovat pärjäneet Lapissa ok, mutta FE2 hidastui mekaanisesti. Mitään testiä en tosin ole tehnyt, kyseessä normaalia kuvausta.
     
  21. Dr.Jalopeno

    Dr.Jalopeno Well-Known Member

    1 522
    342
    83
    Vs: Nikon D800 ongelma

    Oh f**k! On muuten se kamera vieläkin siellä pihalla "tekeytymässä" :(
    No, töiden jälkee näkee sanooko enää mitään...