Tervetuloa kameralaukkuun!

Pääset mukaan keskusteluihin rekisteröitymällä.
Register Now

Nikon D80

Keskustelu osiossa 'Digikuvaus' , aloittajana juha-83, 5 Toukokuu 2007.

    Kyselin tuossa aikaisemmin mielipiteitä Sigma SD14:sta. Kiitos kaikille vastanneille. Nyt olen päättänyt unohtaa Sigman ja ostaa Nikon D80:n. Objekti tuottaa kuitennkin vielä pientä päänvaivaa.

    Olen miettinyt, että ostaisinko Kitin, jonka mukana tulisi AF-S DX 18-135 mm f/3.5-5.6G IF-ED, objekti.
    Toinen vaihtoehto olisi, että ostaisin pelkän D80 rungon ja siihen erikseen 55-200mm f/4-5.6 AF-S VR DX Zoom-Nikkor, objektin.
    Tuossa jälkimmäisessä vaihtoehdossa eniten polttelee kuvanvakain objektissa, koska otan usein kuvia pimeällä ja monesti kameran tärähtämisen kanssa käsissä on ongelmia.

    Kaipaisin taas kokeneemmilta kommentteja? Mitenkä te asian näette? Kuinka tuo 55-200mm f/4-5.6 AF-S VR DX, objekti soveltuu peruskäyttöön kohteille, jotka eivät ole "kovin" kaukana? Olen ajatellut ostaa myöhemmin toisen perus linssin, esim. 50mm f/1.4D AF, kunhan vaan budjetti sen sallii, mutta koska usein kuvaan myös kohteita jotka ovat kaukana niin siksi ajattelin alkuun zoomia.
     
  1. Vs: Nikon D80

    Objektit, linssit ja putket ovat oikeasti objektiiveja. Osta se kitti.
     
  2. Vs: Nikon D80

    Jos ainoan objektiivin polttoväli alkaa 55 millistä niin yleiskuvia ei oteta sisällä ollenkaan ja ulkonakin kuva talosta ei onnistu kuin naapurin tontilta. Tahtoo sanoa, että sitä 18-135mm tulee aika pian ikävä.
    18-135mm on melko teräväpiirtoinen kittilinssiksi eikä 200mm ole paljoa sen pitempi, joten näin kesän kynnyksellä suosittelisin sen ottamista kameran mukana jos ei ole varaa molempia hommata samanaikaisesti.  VR on tietysti aika hyvä apu etenkin siellä telepäässä. Kokemusta on 18-200 VR:n kanssa sen verran, että VR ei ole ihan mainosmiesten puhetta.
    Jos menee polttovälit liikaa päälekkäin niin voin vaihtaa 18-70mm päittäin tuohon 18-135:een. Sitten minulla on ollut kaikki Nikonin kittilinssit, vaikkakaan ei yhtä aikaa :)
     
  3. Vs: Nikon D80

    OBJEKTIIVI, anteeksi :)
     
  4. paraneva

    paraneva Well-Known Member

    12 370
    6 203
    113
    Vs: Nikon D80

    Ota 18-70 rungon jatkeeksi, se on ihan hyvä eikä maksa liikaa, tai sitten 18-135.
     
  5. jus_si

    jus_si Active Member

    3 150
    0
    36
    Vs: Nikon D80

    komppaan.. se on halpa uutena ja todella hyvä jos löytää vähän käytettynä
    55mm on tuossa rungossa kovin piiiitkä. Ja jos ei salakuvia ottele,niin 200mm tarvii hyvin vähän..

    tämä on taas näitä, "mitä minulle"-aiheita.. mitä on biljoona.. ja taas kannattaa kysyä,mitä muuta kuvaat,kuin pimeällä. ..muuten, osta jalusta, korvaamaton pimeällä. Halvalla et pääse kuitenkaan, joten ostokset kannattaa painottaa tarkkaan.

    Itseni pakotan funtismaan ~3kk settiä, joka on niin loppuun harkittu,kuin vain voi. Ettei kaduta kesän jälkeen.  Runko,objektiivi,tai kaksi, salama, jalusta..
     
  6. AnselA

    AnselA Active Member

    8 534
    4
    36
    Vs: Nikon D80

    Hanki 18-200 VR, jos niitä vieläkään saa
     
  7. Kutunluu

    Kutunluu Member

    252
    0
    16
    Vs: Nikon D80

    Viime viikolla eivät Nikon Nordicilla osanneet vieläkään sanoa toimitusaikaa...
     
  8. emerik

    emerik Well-Known Member

    5 870
    51
    48
    Vs: Nikon D80

    http://www.rajalacamera.fi/www/popupcard.php?id=2524

    Itse kyllä sanoisin, että kannattaisi tuo rajalan paketti sitten hyödyntää. Eli saisit tuon 18-70mm 3.5-4.5mm optiikan D80 kanssa 999e. Sitten kameralaukku ja muistikortti niin niistä tulee noin sata euroa lisää. Esimerkiksi lowepron stealth 100 ja 2 gigainen sandisk. Ja myöhemmin sitten mieti tuota 55-200mm ja 50mm 1.4, eli ekana kuitenkin varovaisesti liikenteeseen kun siinä uudessa kamerassa on kuitenkin ihan opettelua ja tutkiskelua muutamaksi kuukaudeksi.
     
  9. Vs: Nikon D80

    Päädyin D80:n.

    Onko kenelläkään tietoa onko kameralla nopeusvaatimuksia SD-kortin suhteen? Pitääkö olla esim. vähintää 150x?
     
  10. emerik

    emerik Well-Known Member

    5 870
    51
    48
    Vs: Nikon D80

    Ei taida olla sillä nopeudella valtavaa merkitystä, kameran sisäinen bufferi on se hitauden syy. Ultra 2 on riittänyt D200, eli melkeimpä voisin sanoa, että älä tuota hitaampaa korttia ota sandiskiltä. Extreme 3 taitaa olla varsin hinta suhteessa laatuun hyvä valinta nykyään. Sandiskin kortit on ainakin ollut luotettavan maineessa ja edullisiakin ilmeisesti. Koon puolesta suosittelen jotain 4 gigaista, jos NEF kuvaat niin sopii ainakin se 240 kpl. Tosin itse kuvaan 1 gigan kortilla, johon sopii se 60 kuvaa mutta itsellä ei ole tarvetta isolle kortille ollut koskaan kun tuotakaan en ole koskaan saanut täyteen.
     
  11. Vs: Nikon D80

    Täällä nuo on testattu tai ainakin pieni osa sd-korteista D80 kanssa. Eipä löydy meikäläisen kortteja :(  Toisessa lukee 150x ja toinen on muuten vaan Kingston. En tiedä johtuuko korteista vai mistä tuo nopeus, mutta eipä ole puskuri kertaakaan täyttynyt tai muuten haitannut kameran käyttöä ;)
     
  12. Vs: Nikon D80

    D80:n manuaalissa luki, että ei tulisi käyttää muiden, kuin Sandiskin, Toshiban tai Panasonicin kortteja. Haiskahti mulle heti kartellilta tai sitten ne ei vaan jaksa alkaa testaan kaikkia laitevalmistajia läpi. Mutta kaikki valmistajat tekee samalla standardilla kortteja niin eiköhän kaikki toimi. Ainakin Transcend toimi ihan OK.
     
  13. Vs: Nikon D80

    Eipä minullakaan suositusten mukaisia kortteja löydy, mutta hyvin on pelittänyt. 
    Tuossa eilen yritin selvittää yhden kortin "sylttytehdasta" huonolla menestyksellä. Vastaan tuli kuitenkin listoja missä oli korttisuosituksia jollekin laitteelle ja listan alapäästä löytyi kortteja mitkä ei toiminut lainkaan ko. laitteen kanssa. Kyseessä ei ollut kamera vaan joku muu härpäke, mutta antaa viitteitä siitä, että yhteensopimattomia yhdistelmiä saattaa silti esiintyä.