Tervetuloa kameralaukkuun!

Pääset mukaan keskusteluihin rekisteröitymällä.
Register Now

Nikon D80 ja liuta kysymyksiä.

Keskustelu osiossa 'Digikuvaus' , aloittajana VilleV, 7 Tammikuu 2009.

    Terve,

    Olen melko aloitteleva valokuvauksen harrastaja ja toivoisin arvon foorumilaisten vääntävän minulle rautalangasta pari asiaa:

    Minulla on Nikonin D 80 kittiobjetiivilla 18 - 135 3.5 - 5.6 Ongelmana tällä kokoonpanolla minulla on heikosti valaistuissa sisätiloissa ottaa liikkuvasta kohteesta (lue lapsi, koira) teräviä kuvia. En yksinkertaisesti ilmeisesti objektiivin valovoimasta johtuen saa kyllin nopeaa suljinnopeutta edes ISO herkkyyttä lisäämällä taikka EV:tä lisäämällä tai vähentämällä (kummin se nyt olikaan). Kuvista tulee siis suljinnopeudesta johtuen erittäin tummia. Onko siis vastaus kysymykseeni hankkia valovoimaisempi objektiivi vaiko joku käyttäjän rajoittuneisuudesta johtuva seikka? Kyseisissä tiloissa kyseisellä kameralla Aukon koolla F3.5. ISO herkkyydellä 1600. Suljinnopeudella 1/30 kuvat alkavat alivaloittumaan melkoisesti.


    Toinen kysymykseni koskee objektiiveja. Ymmärrän Autofocus toiminnon, mutta englanninkielinen sana "metering"  ja sen käytännön merkitys ovat jääneet minulta vähän umpioon. Jos joku asiasta tietävä voisi ystävällisesti valoittaa tätä.

    Kolmas kysymys jatkuu objektiiveista: Jos ostan kameraani täysin manuaalisen objektiivin, niin ilmeisesti Nikonin kamerassa muut "ohjelmat" kuin M eivät toimi?

    Neljäs kysymys: Katselin internetistä kuvia ja huomasin erään kuvaajan ottamat kuvat Zeiss Distagon 35mm / f2 objektiivilla. Kuvat olivat erittäin teräviä ja kauniita. Yleismaailmallisena kysymyksenä: teenkö moisella objektiivilla mitään D80 tasoisella kameralla? Onko Zeiss objektiivit täysin manuaalisia vai toimivatko esim PSAM ohjelmat?

    Kiitos paljon vastauksistanne!
     
  1. jus_si

    jus_si Active Member

    3 150
    0
    36
    Vs: Nikon D80 ja liuta kysymyksiä.

    hmmm

    1) sisällä kuvaamiseen ei auta, kuin

    a)salama (esim sb600 on hyvä ostos)
    b) valovoimaisempi optiikka (50mm 1.8 on hyvä ostos) tai
    c) rungon vaihto johonkin mikä kestää jumalattomia iso arvoja kuten D300/700/3 tai jotain canonilta (kaikki typeriä ostoksia tuossa vaiheessa)

    2) metering, mitata. Valoitusmittari. D80:.ssa matriisi mittaus, piste ja keskuspainotteinen mittaus. Opit näitä käyttämään ajan kanssa ja kokeilemalla. Varsikin pistemittaukseen kannattaa tutustua.

    3) objektiivit. Kameraasi sopii nikonin F-mount linssit, (mikä lien banjonetti onkaa). Kaikki AF-linssit toimivat normaalista. Toimii tarkennus ja valotusmittari. Vanhemmat manuaali tarkenteiset, kuten e-sarjalaiset menevät kiinni kyllä runkoon,mutta mikään automatiikka ei pelaa eikä valotusmittari anna mitään lukemia.

    3-osapuolien tekemiä linssien kanssa pitää olla tarkkana että ostaa Nikoniin sopivan (esim sigman/tamron-linssien kanssa) .

    En tiedä onko tuota mainitsemaasi zeissiä ikinä tehty nikonille. En myöskään usko että linssin ostaminen on kehittymsesi kannalta vielä mitenkään välttämätöntä, jos jotain niin satkulla tuo 50mm 1.8.
     
  2. Vs: Nikon D80 ja liuta kysymyksiä.

    Se on sillä hilkulla tuon 50/1.8 kanssa riittääkö normivalaistus tärähtämättömiin kuviin lapsista ja muista liikkuvaisista. Välillä tuntuu, ettei 1/200s riitä kuin nukkuvaan lapseen. Kaikki liikkeet on välillä niin nopeita. Käsivaralta kuvatessa tuo vaatinee (kuvaajasta riippuen) 1/50s...1/150s valotusajan, ettei kuva tärähdä kameran heilumisen takia. Monipuolisin ratkaisu olisi varmaan tuo SB-600. Sen kanssa mikä tahansa linssi soveltuu sisäkuvauksiin.
     
  3. Vs: Nikon D80 ja liuta kysymyksiä.

    Huomenta,

    Kiitos paljon vastauksistanne!

    Lähinnä minulla on henkisen tason ongelma tämän valaistuksen kanssa siinä mielessä, että jos vaan mitenkään kykenisin välttämään salaman käytön, niin sen tekisin.  En oikein pidä salaman valottamista kuvista. Olen myös yrittänyt kaikin keinoin välttää ottamasta kuvia sadasosasekunnisa vain näpsäyttämällä autotoiminnon päälle ja rukoilemalla, vaan olen aina ainakin näennäisesti pyrkinyt vaikuttamaan lopputulokseen kameran ominaisuuksia hyödyntämällä. Tällä olen oikeastaa perustellut itselleni järjestelmäkameran oston.

    Ehkä minulla on täysin turha kammo salaman valotukseen, johtunee siitä etten sitä osaa käyttää, onko mahdollista saada näyttämään salaman valotus "vähemmän epäluonnolliselta" ?
     
  4. Topi

    Topi Active Member

    899
    190
    43
    Vs: Nikon D80 ja liuta kysymyksiä.

    Kammo salaman tuottamaan epäluonnolliseen valaistukseen... kyllä ja ei. Suora salama usein tekee juuri tuon epäluonnollisen valaituksen ja kovat varjot.

    Mutta jo Jus_sin ehdottama SB-600 katon tai muun sopivan pinnan kautta heijastettuna tasaa valaistusta huomattavasti, pehmentää varjot ja estää punasilmäisyyden. Siinä on siis kääntyvä välähdyspää, joten joka tilanteessa ei ole pakko käyttää suoraa salamaa, toisin kuin kameran omalla pikkusalamalla.

    -Topi Kuusinen
     
  5. Vs: Nikon D80 ja liuta kysymyksiä.

    Ah, miten yksinkertaista nyt kun tuota ajattelee! Tämän kamerakitin kanssa tuli ilmeisesti vähän heikompilaatuinen  Sb- 400 ja silläkin kääntyy tuo salamahässäkkä. Kiitos topi, tässä vastauksessa oli sitä konkretiaa mitä tarvitsinkin! (Ei sillä että muiden vastaukset olisivat mitenkään huonoja )
     
  6. Vs: Nikon D80 ja liuta kysymyksiä.

    Jos haluat säätää itse, pitää sinun kuitenkin seurata mittaria.
    Minä sinuna käyttäisi joko aukon tai ajan esivalintaa ja antaisin kameran säätää toista arvoa, automaattisesti. "korjailun" kameran säätöön suorittaisin valotuksenkorjauksella tai -lukituksella. Itse suosin aukon esivalintaa ts. Av-asentoa. Täydellä aukolla kamera valitsisi tässä tilanteessa aina nopeimman mahdollisen oikean valotuksen ajan.

    Jos aukolla 3,5 ei valo riitä, sanotaan vaikka että saat ajaksi 1/2s.
    Niin aukolla 1,8 saat kaksi täyttä aukkoa lisää valoa ts. ajaksi tulee nyt 1/8s.
    Eihän sekään mihinkään riitä. Mutta monessa tilanteessa tuo ero on aika ratkaiseva, esim jos olisitkin saanut 3,5 valovomalla ajaksi 1/15s. niin olisitkin jo suljinajassa 1/60s. ja sillä jo kuvaakin. Ei toki juoksevia kakaroita...tai no, riippuen mitä on hakemassa, ei tässäkään kuvassa kovin nopea aika ole.
     
  7. Vs: Nikon D80 ja liuta kysymyksiä.

    Onneksi asettelin otsikon siten, että se mahdollistaa vielä lukuisat lisäkysymykset, koska niitähän löytyy ;)

    Nyt heti tulee mieleen vielä yksi asia: Kamerassa on hieno AF toiminto mikä kyllä myönnettäköön on varsin vakuuttava. Silti olen jokaisen hyvin onnistuneen kuvani saanut otetuksia oikeastaan poikkeuksetta manuaalisesti objektiivia hinkkaamalla. AF toiminta tuntuu jättävän minut niin sanotusti vähän kylmäksi. Onko siis joku asia mitä en tästä toiminnosta ole ymmärtänyt, koska perusajatuksena varmaan on, että tähtäät etsimellä siihen kohtaan minkä haluat tarkennettavan ja AF tekee loput. Onko siis AF toimintoon olemassa " more to it"? Lisäksi minua ärsyttää suunnattomasti aina kun AF toiminnolla kuvaa ei kyetä tarkentamaan syystä tai toisesta, vaikka käsivaralla se onnistuisi ilmeisen helposti.

    Kiitos taas kaikille auttamisesta kiinnostuneille!
     
  8. Vs: Nikon D80 ja liuta kysymyksiä.

    Parasta konkretiaa on aina ne vinkit, joissa ei tarvitse lähteä kauppaan ;-]
    Tuo salamasi tosiaan kääntyy kattoon mikä on oikein hyvä juttu. Kannattaa muistaa että seinään se ei käänny, eli pystykuvissa on sitten sivuvalo.
     
  9. Vs: Nikon D80 ja liuta kysymyksiä.

    Tarkoituksena olisi nimenomaan saada heikommissa valaisuolosuhteissa tärähtämättömiä kuvia eli siis kohteen puolesta. Olisi toivottavaa, jos voisin  jättää lapselleni joskus kuva-albumin missä ei ilmene pään tai käsien kohdalla toivotonta ektoplasmaa.

    Sanoit viestissäsi "Jos haluat säätää itse, pitää sinun kuitenkin seurata mittaria."
    Tämäkin on taas varmaan ihan itsestäänselvyys, mutta säätää mitä ja seurata mitä mittaria ? :)
     
  10. Topi

    Topi Active Member

    899
    190
    43
    Vs: Nikon D80 ja liuta kysymyksiä.

    Olethan sitten varmistanut, että kamerassa on automaattitarkennus päällä? Rungossa, vasemmalla puolella, bajonetin vieressä, lienee kytkin, jonka vieressä on kirjaimet S, C ja M. Näistä M tarkoittaa käsitarkennusta (AF ei siis ole käytössä), S tarkoittaa kertatarkennusta, jonka jälkeen tarkennuslukitaan, ja C on jatkuva tarkennus - tarkennusta ei siis lukita, vaan se seuraa, jos kohde liikkuu.

    Tarkista samalla, mikä tarkennuspiste on käytössä: aktiiviseen tarkennuspisteeseen tulee kai punainen kehys (vai muuttuuko se tuossa mallissa punaiseksi?), kun laukaisinta painetaan. Tarkennuspiste luultavasti vaihdetaan näytön oikealla puolella olevan monivalintapainikkeen avulla. En siis ole D80-mallia käpälöinyt, paria muuta Nikonin runkoa kyllä.

    -Topi Kuusinen
     
  11. Vs: Nikon D80 ja liuta kysymyksiä.

    D 80 kamerassa löytyy rungosta kytkin M  ja AF valinnalle ja rungon päältä kykenee valitsemaan sitten kameran ollessa AF tilassa: AF-A(utomatic), AF-S(ingle tms) ja AF-C(ontinuous tms.) Noniin ja taas yksi kysymys ratkaistu :)
    Tarkennuspiste valitaan tosiaan siitä monivalintapainikkeestaja aktiivinen tarkennuspiste saa ympärilleen punaisen kehyksen.
     
  12. Vs: Nikon D80 ja liuta kysymyksiä.

    Valotusmittaria toki; mittaria, joka mittaa objektiivin sisään tulevan valon määrää ;-]
    Tarjoamassani Av vaihtoehdossa mittarin ohjaaman automatiikan toiminnon näkee muuttuvana aika-arvona. Ja Käsisäädöllä, M-asennossa mittari näkyy palkkina, jossa oikea valotus on keskellä, 0-arvona ja alivalotus näkyy -arvojen puolella olevana osoitimena.
    Ei sitä käyttö-ohjetta ole turhaan sinne laatikkoon laitettu -saa sitä selata ;-]
    Eikä valokuvausoppaitakaan ole kirjastoon ja kirjakauppaan vain pölynkeräuysmielessä sijoitettu :-D
     
  13. Vs: Nikon D80 ja liuta kysymyksiä.

    Itse ole käyttänyt yleensä vain sitä keskimmäistä tarkennuspistettä kun se on niistä paras. Tarkennuksen ole laittanut siihen oikean käden peukalolle sattuvaan nappiin. Homma toimii niin, että ensin suuntaan keskipisteen siihen kohtaan minkä haluan tarkaksi. Jos siinä kohtaa ei ole riittävästi kontrastia mihin AF voisi tarttua niin johonkin muuhun samalla etäisyydellä olevaan. Tarkennus peukalolla ja sitten sommittelu uusiksi ja kuvan otto. AF-C valittuna niin suostuu ottamaan kuvan vaikka kameran mielestä af ei olisikaan kohdallaan. 
    SB-600 tottelee kameraa vaikka sen ottaa irti kamerasta. Tietty joitain asetuksia pitää muuttaa, mutta ne oppii helposti. Kun tuon salaman kiikuttaa vaikka ikkunan yläpuolelle ja suuntaa kattoon (jos vaalea) niin sen valon luonne ja väri on melko samaa mitä tulee ikkunasta. Voisiko se salaman valo paljoa tuon luonnollisempi olla? Varjon puolelle voi tulla ongelmia värin suhteen jos kämppä on muutoin valaistu hehkulampuin, mutta voihan sen salaman laittaa kattokruunuun ja suunnata kattoa kohti siinä. Custom WB käyttöön niin värit näyttää melko luonnollisilta kuvissa.
     
  14. jus_si

    jus_si Active Member

    3 150
    0
    36
    Vs: Nikon D80 ja liuta kysymyksiä.

    Salaman saa helposti tuottamaan myös "luonnollisempaa" valoa sen värilämpötilaa muuttamalla. Tämä tapahtuu värikalvojen avulla. Sb600:n mukana noita ei tule, mutta niitä saa ostettua erikseenkin.

    1/4 - 1/1 CTO (color temperature orange) kalvo salaman päälle ja värimaailma ei poikkea muusta keinovalolla valaistusta huoneesta. Kalvo lämmittää salaman lähelle päivän valoa säädetyn valon valkotasapainoa.

    Salamalla saa myös liikkeen pysäytettyä, jolloin muu huone valottuu pitkän ajan avulla ja liike pystähtyy salamalla. Tämä on siis takaverhon täsmäyksen avulla (Rear flash curtain) Lopputulos ei välttämättä ole kovin luonnollinen.
     
  15. Vs: Nikon D80 ja liuta kysymyksiä.

    Suosittelen D80:n nokalle jo aiemmin mainittua 50/1.8:aa. Sen valovoima on huomattavasti parempi kuin kitti-zoomisi. Riittää hämmästyttävän hyvin sisäkuvauksessa. Se myös toistaa värit ja piirtää kauniimmin kuin 18-135. Omassa käytössäni on tällä hetkellä nämä kaksi putkea, ja kuvaan 50-millisellä enemmän kuin zoomilla - siitäkin huolimatta että välillä tarvitaan vähän jalkatyötä ja/tai rajausta tietokoneella.
     
  16. Vs: Nikon D80 ja liuta kysymyksiä.

    Tämä tuntuu mielestäni kovin vaivalloiselta vaihtoehdolta verrattuna käsin veivaamiseen. Saavutetaanko tuolla autofocuksella jotain muuta hyötyä sitten mitä en ole vielä ymmärtänyt?
     
  17. Vs: Nikon D80 ja liuta kysymyksiä.

    Sillä ainakin estetään se että tarvitsisi vaihtaa tähyslasi paremmin käsiveivaamista tukevaan vaihtoehtoon, eikä käsitarkennus muutenkaan ole digikuvaamisessa muodissa.
     
  18. Vs: Nikon D80 ja liuta kysymyksiä.

    Tuntematta Nikon:ia yhtään, voin todeta että "käsin veivaaminen" on pidemmän päälle raivostuttavaa, tuskastuttavaa hidasta ja alkeellista/vanhan aikaista. (mun mielestä)
    ks. kuukuvat, 200mm otettu automaatilla, 500 ja 1000 käsitarkennuksella. (käsitarkenteiset on vtuiksi, vaikka niitä kuinka koitin tarkentaa)
    Ns. pimeät objektiivit yleensä kyllä "sahaavat", eli tarkennusta ei saa kohdilleen, muuten kuin käsin.
    (riippuu mielestäni enemmän objektiivista itsestään, kuin aukosta. ainakin canonilla 50/1.8 sahaa kuin miataa polttopuita, verrattuna 24-105/4, jos niitä voi verrata) ;D

    Jos SB400 löytyy, niin suosittelen sen käyttöä, esim. katon kautta ja jos haluaa värejä korjata niin STO-FEN Omni-Bounce Color Set salaman nokalle, toisaalta valkotasapainoon löytynee myös kameran asetuksista ratkaisu, vaatii vaan tilassa/tilanteessa "koekuvia"...

    50/1.8 ei myöskään ole hintansa suhteen paha hankinta, lisävalovoima on harvemmin pahasta.
    Haittana (jos sellaiseksi voidaan sanoa) on ettei zuumia löydy, muulla tavoin kuin jaloilla suoritettuna.
     
  19. Vs: Nikon D80 ja liuta kysymyksiä.

    No minun tapauksessa ero tarkennusnopeudessa automaatti vs. manuaali tuo automaatti on nopeampi, mutta tarkempi. Harjoittelulla tuota kuilua voisi kaventaa, mutta en ole lähtenyt sille tielle. Saattaa kuulostaa hankalalta kun tarkennusta varten pitää painaa nappia erikseen, mutta kun peukku oppii sen homman niin se käy luonnostaa. Sikäli se on kuin manuaalilla kuvaisi. Siinä valitaan itse milloin ja mihin tarkennetaan paitsi automaatti hoitaa varsinaisen veivaamisen.