Tervetuloa kameralaukkuun!

Pääset mukaan keskusteluihin rekisteröitymällä.
Register Now

Nikon D80 ja HDR-kuvien otto

Keskustelu osiossa 'Digikuvaus' , aloittajana Latepete, 17 Kesäkuu 2010.

    En hallitse kamerani lisäksi oikein tätä foorumiakaan, mutta kysyn nyt täältä. Jos haluaa siis ottaa esim HDR-panoramakuvan (tai oikeastaan yleisesti HDR-kuvan), kannattaa se todnäk ottaa tuolla bkt-systeemillä, vai mitä meinaatte?
    Kysymys siis kuuluu, että kuinka ihmeessä se oikein toimii?
    : ]
     
  1. kurg

    kurg Member

    55
    0
    6
    Vs: Nikon D80 ja HDR-kuvien otto

    Ohjekirjan sivu 56 (jos sattuu olemaan hukassa, niin löytyy esim. Nikonin sivuilta).

    Lyhyesti (suluissa on valmiiksi pureskellut "perusohjeet"):
    -M-tila päälle. Säädä asetukset peruskuvaa varten kuntoon (valotusmittari nollaan)
    -BKT-nappi pohjassa valitse pääkomentokiekolla mihin suuntaan valotusta säädetään (valitse "3F")
    -BKT-nappi pohjassa valitse sivukomentokiekolla haarukointiarvo (valitse "2.0")
    -Ota 3 kertaa kuva samasta paikasta. Kuvien välissä älä säädä/koske/liikuta mitään (myös automaattitarkennus luonnolisesti kannattaa pistää pois päältä, ettei kamera tarkenna eri kohtiin eri kuviin). Ensimmäisellä kerralla tulee itse asetettu valotusaika, toisella kerralla kaksi aukko alle ja kolmannella kaksi aukkoa yli.

    En kyllä ole ollenkaan varma, onko tuosta toiminnosta loppujenlopuksi kauheasti hyötyä. Aika nopeasti sitä valotusaikarullaa säätää muutenkin. Tietty jos todella olet panoraamaa ottamassa, tuo toiminto saattaa olla paikallaan.
     
  2. Vs: Nikon D80 ja HDR-kuvien otto

    Ottaisin kyllä toisin päin, eli aukko vakiona (vaikkapa f/8) ja sulljinaika muuttuu. Terävyysalue pitäisi pysyä samana.

    EDIT.
    Tosin voit käyttää HDR-ohjelmaa yksittäisenkin, todella hankalan kuvan kanssa. Kokeilin tänään kuvalla, jonka dynamikkaa on ohjelman mukaan 15,9 aukkoa, ja raw-kääntäjän temput eivät auta. Ohjelma käsitteli sitä kauniisti ja mm. varjoissa on paremmat sävyt, jotka eivät näytä D-lightningin avaamilta.
     
  3. kurg

    kurg Member

    55
    0
    6
    Vs: Nikon D80 ja HDR-kuvien otto

    Näin mielestäni sanoinkin :). Vai olenko ymmärtänyt jotain väärin? Eikö ali- ja ylivalottamisessa käytetä aukko-asteikkoa, vaikka muutetaankin valotusaikaa? Toisinsanoen, onko tuo sitten väärin sanottu, jos sanon että "valotetaan kaksi aukkoa ali", jos kyse on valotusajan jakamisesta neljällä? Jos on väärin sanottu, niin miten se pitäisi sanoa?
     
  4. Vs: Nikon D80 ja HDR-kuvien otto

    Olet varmman oikeassa.
    Minulle tämä tarkoitti hätäisesti luettuna -/+ 2 aukkoa (himmenninaukkoina). Lainaus: "Ensimmäisellä kerralla tulee itse asetettu valotusaika, toisella kerralla kaksi aukko alle ja kolmannella kaksi aukkoa yli." Mun vika. Sori.
     
  5. NinjaSamu

    NinjaSamu Member

    115
    0
    16