Tervetuloa kameralaukkuun!

Pääset mukaan keskusteluihin rekisteröitymällä.
Register Now

Nikon D750 - mahdollinen sulkimen aiheuttama kuvan varjostus (päivitys 12.7.2017)

Keskustelu osiossa 'Yleistä keskustelua' , aloittajana Mirrored, 17 Elokuu 2017.

  1. Mirrored

    Mirrored Well-Known Member

    23 777
    748
    113
    edit. 24.5.2019 Koska linkit näyttävät menneen rikki foorumilla tässäkin ketjussa, lisään tähänythden uuden. Siihen hakukenttään kun laittaa D750 niin löytyy. https://www.nikonimgsupport.com/eu/BV_Knowledgebase?ctry=FI&lang=fi

    ed2. Jaaha, nyt ne linkit korjaantuivat tämän viestin osalta.


    --------------------------------------------------------------------------



    Johan oli taas yllätys Nikonilta. Aiemmin olen katsonut että mun yksilö oli not affected. Nyt sitten bongasin sattumoisin viime kuussa päivitetyn artikkelin ja johan nappas. "Pahoittelemme että teidän D750 kuuluu tämän ongelman piiriin ja haluamme että lähetätte sen huoltoon. .."

    https://www.nikonimgsupport.com/eu/BV_article?articleNo=000006489&lang=fi&setRedirect=true

    https://www.nikonimgsupport.com/eu/BV_article?articleNo=000006489&sitecode=en_IE&ctry=IE&lang=en_GB

    "We are sorry to inform you that your D750 is affected by this issue and we request that you send it for repair..."


    Näissähän oli ennen tätä se heijastusongelma, johon samoin tuli päivityksiä joissa mahdollinen ongelma laajeni uudempiin yksilöihin. Mun yksilö on sen osalta sentään "not affected".

    Eipä tätäkään varjostusta ole tullut esiin mulla, mutta se mitä keskusteluja luin tästä, voi sen esiintyminen kuitenkin olla mahdollista joillain asetuksin ja käyttötavoin. Joten kameran lähettäminen tarkistukseen/korjaukseen on edessä, kun sen vaan tohtisi tehdä.
     
    Viimeksi muokattu: 24 Toukokuu 2019
  2. Mirrored

    Mirrored Well-Known Member

    23 777
    748
    113
    Jotenkin juolahtaa mieleen D760 kun D600 tapahtumat muistaa! Kääk. Voi Nikon parkaa. Jossain ehdoteltiin tällaisten Nikonin ongelmien taustasyyksi tsunamia.

    Jassilta kyselin kuinka toimia. Tässä pari juttua.

    - Mutta nämähän vähintään tarkistetaan vaikken olisi vikaa itse vielä havainnut? (Asiayhteys tietenkin että sarjanumero on tärpännyt.) info <info@jastekniikka.fi> vastasi: Kyllä, ehdottomasti. Jos sisällä on viallinen suljin, ei ole väliä onko oireillut, vaan suljin vaihdetaan varotoimenpiteenä.

    Mukavaa viikonloppua
    Ystävällisin terveisin/Best Regards
    Jeppe Hämäläinen


    Voitte toimittaa laitteen joko suoraan toimipisteisiimme Turkuun tai Helsinkiin, tai vaihtoehtoisesti postittaa sen Turun toimipisteeseemme.
    Jos postitatte laitteen, olkaa hyvä ja liittäkää mukaan paketiin lähete, jossa on teidän yhteystiedot, palautusosoite sekä vikaselvitys.
    Keskimääräinen huoltoaika on n. 2-3 viikkoa tämän vian tapauksessa, sillä nämä huolletaan keskitetysti Nikonin keskushuollossa.


    Voi laittaa postissa "asiakaspalautuksena" eli tiskiltä löytynee postin koodi Jassille.
     
  3. niffe

    niffe Well-Known Member

    13 290
    529
    113
    Ei hitto voi olla totta, eikö Nikon saa yhtään mallia ulos ilman merkittävää ongelmaa? Ei noita uskalla hankkia ennen kuin vasta seuraavaa sukupolvea tjsp, kun D760 julkaistaan ja siinäkin on tietysti joku uusi ongelma...
     
  4. Mirrored

    Mirrored Well-Known Member

    23 777
    748
    113
    Korjattuja alkaa olla kohta paljon käytettyjen markkinoilla, joissa ei ole ongelmaa. Saahan Jassilta aina tositteet tehdystä työstä. Ja näissähän on se hyvä juttu, ettei takuuaikoja ja ostopaikkoja kysellä. Ns. harmaatuodutkin korjataan. Näin olen käsittänyt.

    Oisko sentään D810 ollut jotakuinkin ongelmaton? Se mallihan ei kuitenkaan ollut yhtä selvästi ongelmien/maineenparannusversio kuin D610, vaan enemmän uusien ominaisuuksiensa vuoksi tehty.

    Voi olla nikonfanin itsesuggestiota tai jopa muitten merkkien panettelua, mutta sellaistakin jonkin verran on tarttunut silmiin, että monenmoisia ongelmia on myös Canoneissa ja muilla merkeillä, mutta niitä hoidetaan eri tyylillä. "Yksittäistapauksia" voi meinaan olla runsaastikin ja toisaalta vielä piileviä heikkouksia. Tällaiseen verraten Nikonin toiminta saadaan näyttämään jopa ylväältä ja erittäin proolta. Ei siellä siis voida edes ajatella, että mahdollisesti jossain vaiheessa esiin tuleva vika jätettäisiin tiedottamatta ja korjaamatta, sillä luotettavuus ennen kaikkea.
     
  5. nomad

    nomad Well-Known Member

    10 349
    167
    63
    Tietääkseni mikään Japanin tehtaalla koottu kamera ei ole ongelmallinen. D3/4/5sarja on ollut täysin ongelmaton, samoin kuin Df. "Taiwanilaisista" paremmista kameroista myös D810 lienee laadultaan erinomaisen tasainen. Ja tietenkin D610 ja kaikki muut kuluttajakamerat. Eli ei tuo track record niin surkea ole kuin mitä Canon -palstoja lukien saattaisi luulla.

    Tämän D750 ongelmat ovat siitä kiinnostavia, etteivät ihmiset ole sitä itse huomanneet ennen kuin netistä lukevat. Joka tapauksessa helppo on jättä tuokin kiusaus väliin. Sinänsä harmi, sillä onhan D750 muuten aivan ylivoimainen kamera luokassaan.
     
  6. niffe

    niffe Well-Known Member

    13 290
    529
    113
    En tiedä, kun en lue muuta kuin Kameralaukkua ja DC:tä, mutta malli kuin malli ja aina julkaisun jälkeen lyhyen ajan perästä on takaisinveto käynnissä. Takaisinvetomäärät ovat olleet suuria lukuun ottamatta D810-mallia, joka ilmeisesti onnistui ensimmäisellä kerralla. Noissa takaisinvedoissa on aika lailla kiinni sitä pääomaa, joka otetaan tuotekehitys- ja tuotantoinvestoinneista. Siinä ovat kyllä tosin oppineet jotain Canonilta, kun ne kertovat ongelmasta rehellisesti ja toimivat heti asiakkaan parhaaksi, eivätkä yritä enää kieltää päivänselviä ongelmia, hyssytellä ja lakaista ongelmia maton alle.
     
  7. nomad

    nomad Well-Known Member

    10 349
    167
    63
    "Aina on takaisinveto käynnissä" Mitä muita malleja kuin D750 ja aikoinaan D600 nuo ongelmat koskevat?

    Huvittaa se kun jaksat aina olla huolissasi Nikonin taloudellisesta tilanteesta. Nippon-san Tokiossa kiittää myötätunnosta.

    Huomaa myös, että pyrkimys ja taito välttää laatuongelmia on mitenkään Canonin keksintöä tai yksityisomaisuutta. Eiköhän tuo ole ollut kaiken massatuotannon peruspilareita jo sieltä Fordin autotehtaalta lähtien. On ne Nikonillakin siihen taatusti pyrkineet, mutta tuotannon siirtäminen Japanista kustannuksiltaan edullisempiin kaukoidän maihin ei ilmeisesti ole mennyt niin sujuvasti kuin toivottiin.
     
  8. niffe

    niffe Well-Known Member

    13 290
    529
    113
    No, et nyt ilmeisesti joko ymmärtänyt tai lukenut viestiä loppuun asti. Nuo takaisinvedot ovat isoja investointeja, eikä millään alan yrityksellä ole varaa sellaisiin pidemmän päälle. Luuletko, että elektroniikkateollisuudessa katteet ovat niin kuin Louis Vuittonilla? Canonilla ei näitä ongelmia ilmeisesti ole ollut samassa mittakaavassa. Ongelmia toki on varmasti jonkin yksittäisen komponentin kanssa yksittäistapauksissa, mutta se on mennyt normaalin vaihtelun puitteissa, eikä kannattavuutta nakertavia takaisinvetoja ole ollut ainakaan silmiinpistävässä määrin. Huom! Muuten D800:ssa oli tarkennussensorit eri tasossa eli ei ne D8xx-laitteetkaan ihan putkeen menneet ensimmäisellä kerralla. Välillä putoavat kumit tai objektiiveista katkeilevat murenevaa muovia olevat tarkennusrattaat ja -akselit. Miten käyttäjät sitten reagoivat näihin? Toiset eivät välttämättä huomaa edes valmistusvirheitä, vaan saattavat kuvitella esimerkiksi kuvanneensa liikaa vastavaloon tms, mutta toisilla on taipumus havaita ongelmat ilman suistumista itsesyytösten alhoon. Itse huomasin taannoin, että niitä rasvaläiskiä oli jo D100-kuvissakin, vaikka jynssäsin kolme kertaa kennon 20k-kuvaan. Aika kauan ne pelasivat samoilla sulkimilla ennen kuin asiakkaat selvittivät ongelmien alkuperän vai miten siinä kävi? Samoin reaktiot takuuaikaisiin temppuihin vaihtelevat. Minä esimerkiksi lopetin Applen ostamisen toistuvien takuulupausten rikkomisen vuoksi. Materiaali- ja rakennevirheet nyt pitää kuitenkin hoitaa takuun puitteissa.
     
  9. nomad

    nomad Well-Known Member

    10 349
    167
    63
    Nikon Nikon Nikon.... Eli mitkä muut kamerat kuin D600 ja D750 ovat valmistuksen laatuongelmista laajemmin kärsineet? Vastaukseksi ei nyt kelpaa, että muutama alkupään D800 tarkensi reunimmaisilla tarkennuspisteillä pieleen tai että D100:sta lähti kumit helposti irti.

    Kennon likastuminen on Nikoneissa ratkaistu aikaa sitten. Omasta läpsyttimestäni putsasin kennon 20k kuvaa sitten, eikä vieläkään mitään erityistä. Silloin D100 aikana samaa ongelmaa oli aivan kaikissa digijärkkäreissä.

    Toki nämä D750 ja D600 ongelmat ovat aiheuttaneet Nikonille (ja alihankkijoille) kustannuksia. Mutta se ei ole minun huoleni, eikä varmaan myöskään sinun - ellet sitten enemmänkin omista Nikonin osakkeita? Mutta jos silti huolettaa, niin lohduttaudu sillä, että kaikesta huolimatta Nikon on varakas ja voitollinen yritys.
     
  10. niffe

    niffe Well-Known Member

    13 290
    529
    113
    Totta hemmetissä minua kiinnostaa, kun kuvaan paljon Nikonilla. Uskallatko hankkia jotain uutta N-tavaraa julkaisun jälkeen ja jos uskallat, niin toimivatko ne luvatulla tavalla tai ovatko ne romppeet huomenna minkään arvoisia? Noilla ilmiöillä on kaikilla selkeä yhteys kyseisen valmistajan tulevaisuuteen. Kaikesta huolimatta joo... joku restrukturointi siellä on käynnissä parasta aikaakin ja tärkein komponettitoimittaja on julkisesti kertonut palvelevansa ensisijaisesti omia yksiköitään jatkossa. Ei tuo touhu oikein vakuuttavalta kuulosta.
     
  11. nomad

    nomad Well-Known Member

    10 349
    167
    63
    Eiköhän se D850 tule olemaan kova kamera, kuten myös D610 ja D750 seuraajakamerat. Ja D6. Ja hyvät objektiivit ja lisävarusteetkin noille saa jos vaan jaksaa maksaa.

    Suurin uhka Nikonin peilikameraromppeiden käyttökelpoisuudelle tulevaisuudessa on varmaan siirtyminen peilittömiin. En jaksa uskoa, että Nikon hylkää F-mounttia kovinkaan helpolla. Mutta tietynlainen epävarmuus tässä asiassa leijuu ainakin vielä muutaman vuoden. Sitten nähdään kuinka käy.

    Sama epävarmuus liittyy tietysti myös Canonin ratkaisuihin. Mutta eiköhän silläkin saralla ole aika vahva pyrkimys jatkuvuuteen ja nykyisestä asiakaskunnasta kiinni pitämiseen.
     
  12. Olli Knuuttila

    Olli Knuuttila Well-Known Member

    3 218
    405
    83
    F-mount on Nikonin suurin aineeton omaisuuserä, itse asiassa varmaan koko kameramaailman suurin, josta Nikon kyllä huolehtii huolella ja joka on olemassa ainakin minun elämäni loppuun, ihan varmuudella, tapahtui maailmassa muuten mitä vaan...
     
  13. niffe

    niffe Well-Known Member

    13 290
    529
    113
    Sinä puhut kielellä, joka on minulle aivan vierasta. Millä alalla sinä touhusitkaan?
     
  14. niffe

    niffe Well-Known Member

    13 290
    529
    113
    [quote="Olli Knuuttila" post_id=853110 time=1503060671 user_id=17614]
    F-mount on Nikonin suurin aineeton omaisuuserä, itse asiassa varmaan koko kameramaailman suurin, josta Nikon kyllä huolehtii huolella ja joka on olemassa ainakin minun elämäni loppuun, ihan varmuudella, tapahtui maailmassa muuten mitä vaan...
    [/quote]
    Aineettomaan omaisuuteen liittyy aina tiettyjä hinnoitteluun ja vertailuun liittyviä hankaluuksia, mutta veikkaisin Nikonin ja Nikkorin tuotemerkkien olevan F-mountia merkittävämpiä, vaikka F-Mounttikin toki on arvokas.
     
  15. Mirrored

    Mirrored Well-Known Member

    23 777
    748
    113
    Melkoinen sählinki käytettyjen kaupassa.

    Tyypillinen tapaus että myyjä ilmoittaa että yksilö ei kuulu ongelmien piiriin tai on jo käynyt korjauksessa. Huutokauppa. Jengit vaan silti kyselee että oletko varma. No eihän tätä useat tosiaan tiedä, että on tullut uusia juttuja esiin ja vielä niihinkin laajennuksia koskemaan taas uusia sarjoja.

    "Are you knowing that there is a update 12/07/2017 for new D750-series to be repaire shutter issue? For example my D750 was not affected earlier but now affected. Unfortunately I find outdated checking from Nikon sites giving wrong answer too, but this one is dated: https://www.nikonimgsupport.com/eu/BV_article?articleNo=000006489&sitecode=en_IE&ctry=IE&lang=en_GB If you show/ tell the serial, it would be much clearer for everyone.thanks."

    Asialliset lisäkysymykset saattaa lopullista hintaa alentaa, joten jaksaahan noita kysellä. Saattaa toki käydä niinkin että myyjä keskeyttää myynnin ja palaa asiaan sulkimenvaihdon jälkeen.
     
  16. Mirrored

    Mirrored Well-Known Member

    23 777
    748
    113
    Etsin sähköpostistani Nikonin lähettämää tiedotetta uusimmasta päivityksestä shutteer shadow issueen. En vaan löydä. Ehkä mulla oli jo silloin (12.7.) tämä D750 runko rekisteröitynä, mutta varma en ole sillä ei siitä kauaa ole kun muistin siellä käydä laittamassa tilanteen ajan tasalle. Onko muille tullut sellaista tiedotetta vai onko tiedotuslinjana matala profiili?

    Sen sijaan sain 14.8.2017 sähköpostin ohjelmistoversiosta. D750 -digitaalikamera - laiteohjelmiston päivitys v1.12 http://downloadcenter.nikonimglib.com/fi/download/fw/245.html

    (Kamerasta katsoen huomaan kaksi ohjelmaa, C ja L. C näkyy olevan 1.10 ja L 2.009. Aattelin jos sulkimenvaihdossa päivittävät ohjelman niin ei tartte vaivautua. Kai ne kennonkin putsaa?)
     
  17. niffe

    niffe Well-Known Member

    13 290
    529
    113
    Tuo ongelmien kiistäminen siihen asti, kunnes on aivan pakko myöntää, on masentava lähestymistapa asiakassuhteeseen.
     
  18. Mirrored

    Mirrored Well-Known Member

    23 777
    748
    113
    Kyllä joo. Mutta ei taida meillä parempaakaan olla.
     
  19. Mirrored

    Mirrored Well-Known Member

    23 777
    748
    113
    Onko tuo yleisemminkin tiedossa oleva tietynlainen häiriö? Tuli mieleen kysyä, kun mulla on ruvennut tekemään välillä sellaista että päivän ensimmäinen valotus jää päälle errrorin kanssa. Ylivalottuu. Mutta sitten ei kuitenkaan toistu samana päivänä. Oiskohan linkissä kortin poistoon kamerasta ja takaisinlaittoon.

    Erikoista, vaikkei ole päässyt harmittavasti vaivaamaan. En muista vastaavaa yhdessäkään Nikonissa, kuten en yhtään mitään satunnaisia häiriöitä.

    (Tänään on jo toinen runko ostettu, joten kohta pääsen laittamaan tän sylttytehtaalle takaisin.)
     
  20. Vortex

    Vortex

    66
    0
    0
    ^Onko suljinajalla merkitystä?
     
  21. Mirrored

    Mirrored Well-Known Member

    23 777
    748
    113
    ^ En tiedä. Mulla on ollut A-moodilla. Tai A-moodi siirrettynä U-moodiin. Miksi vain kysyt noin etkä sano omia kokemuksia? Viitannee johonkin, mikä jäi sanomatta...
     
  22. Vortex

    Vortex

    66
    0
    0
    Jostain luin, että erroreita tulee nopeilla suljinajoilla, mutta en löydä sitä tekstiä enää.