Tervetuloa kameralaukkuun!

Pääset mukaan keskusteluihin rekisteröitymällä.
Register Now

Nikon D750 ja LR 5.6

Keskustelu osiossa 'Kuvankäsittelynurkkaus' , aloittajana jap, 9 Marraskuu 2014.

1. jap

jap Member

303
    2
    18
    Yritin ladata D750 otettuja nef formaatin kuvia mutta LR5.6 versio ei tunnistanut niitä, onko nyt niin että ohjelma ei tue niitä, oikeesti..?

onko muita kokemuksia D750 kuvista ja adoben raw konvertterin yhteensopivuudesta ?

2. AnselA

AnselA Active Member

8 534
    4
    36
  3. niffe

niffe Well-Known Member

13 453
    563
    113
    Vs: Nikon D750 ja LR 5.6

Näin se on, mikäli ei tunnista. Aloita Nikonin omalla NEF-kääntäjällä ja veivaa ne vaikka TIFFeiksi sillä aikaa, kun Adobe saa softansa päivitettyä.

4. Vs: Nikon D750 ja LR 5.6

Itse asiahan on liikevaihtojarru: aika moni ei vaihda kameraansa päivityksen vaatimien softahankintojen takia.

5. Tuus4

Tuus4 Well-Known Member

2 141
    41
    48

+1

6. Vs: Nikon D750 ja LR 5.6

Jotta näin...

Aikamoinen pettymys, koska oma kokemukseni Nikonin kameroiden mukana tulevasta RAW-kääntäjästä on yksinomaan negatiivinen, ja Lightroom (minulla tosin nelonen) on pelannut hyvin. D750 oli hankintalistalla, mutta tuo tieto kyllä muutti mieleni. Taitaa sitten jäädä FX edelleen hankkimatta, koska D610:n tarkennuspisteiden määrä ei houkuta ja D700 ja D3 ovat ihan samaa ikäluokkaa kuin nykyinen pääkamerani D300s.

Vaan parempi tietty tietää tässä vaiheessa, eikä sitten kun on käyttänyt sen yli kaksi tonnia runkoon jonka raakakuvia ei voi hyödyntää.

7. jap

jap Member

303
    2
    18

ok, kiitos vastauksista.
    mennään tiff:n kautta, loppupeleissä käy mulle hyvin
    kyllä se sieltä tulee..
    -ensimmäisten kuvien jälkeen vaikutelma on hyvä, varsinkin tarkennus ja hämärä kuvaus jälki on loistavaa..

8. jap

jap Member

303
    2
    18

No nyt on Adobe päivittänyt raw konverttin niin D750 nef aukeaa suoraan eli enää ei tarvi muuntaa tiff tms. formaatin kautta jos ei erikseen halua,
    ihan rivakasti tuntuu aukeavan iMac:ssa, LR:ään ja photariin..