Tervetuloa kameralaukkuun!

Pääset mukaan keskusteluihin rekisteröitymällä.
Register Now
  1. Tämä sivusto käyttää evästeitä. Jatkamalla tämän sivustoa käyttöä, hyväksyt evästeidemme käytön. Lue lisää.

Nikon D7200 alivalotusongelma

Keskustelu osiossa 'Digikuvaus' , aloittajana jej, 17 Lokakuu 2015.

  1. nomad

    nomad Well-Known Member

    10 349
    167
    63
    Vs: Nikon D7200 alivalotusongelma

    Ehkä onkin. Siis yksi oikea valotus.

    Digikuvaamisessa valotus ei nimittäin liity niinkään loppukuvaan kuin siihen, että tallennetaan dataa kennolle mahdollisimman paljon ja hyvin. Jos halutaan maksimoida sävyt ja minimoida kohina niin tulisi valottaa histogrammissa oikealle ja vastaavasti välttää tummaa päätä (ns. ETTR-valotus).
    http://www.pekkapotka.com/journal/2012/6/14/olympus-e-m5-exposing-to-the-right-and-lightroom-41.html

    Nikoneissa on niin laaja dynamiikka, ettei tämä kuitenkaan kamalan nuukaa ole, mutta kannattaa silti pitää mielessä.

    PS jej tuossa valittelee uuteen kameraan sopeutumisen tuskasta. Ei siinä D7200:ssa kuitenkaan mitään varmaa ole. Ja varmaan se tuottaa jopa pikkuisen parempaa kuvaa kuin vanha D7000, kunhan kameran tavoille oppii.
     
  2. olliR

    olliR Member

    469
    10
    18
    Vs: Nikon D7200 alivalotusongelma

    Eihän sinulla satu olemaan "Active D-Lightning" -toiminto päällä. Se asettaa kameran alivalottamaan Raw-kuvauksessakin. Nikonin oma softa kompensoi tuon sitten, nostaa valotusta takaisin ja yrittää kaivaa varjoista lisääkin, mutta Photarin tai Lightroomin Raw-konversion kanssa tuo kannattaisi pitää pois päältä.

    Nikon on räplännyt tuon toiminnon algoritmia aina aika ajoin, joten ehkä 7000 ja 7200 välillä on eroa.
     
  3. mtala

    mtala

    60
    0
    0
    Vs: Nikon D7200 alivalotusongelma

    Nomadilta hyvä selkeytys, kiitos!

    Mtala
     
  4. niffe

    niffe Well-Known Member

    13 326
    536
    113
    Vs: Nikon D7200 alivalotusongelma

    Onko foorumilaisilla näkemystä Canonin "ensisijainen huippuvalontoisto"-ominaisuuden toiminnasta. Se kytkee 5Dmk2:ssa alimmat herkkyydet kokonaan  pois käytöstä. Kuvaan niin sekavissa valotusolosuhteissa suurimman osan kuvista, että olen ihmetellyt toiminnon vaikutuksia pitkään. Lähinnä onko siitä hyötyä suurilla herkkyyksillä vai ei? Poistamalla ominaisuuden käytöstä, saa sitten salamakäyttöön jälleen alhaiset herkkyydet käyttöön. Onko kenelläkään näkemystä toiminnon todellisista hyödyistä?
     
  5. Vs: Nikon D7200 alivalotusongelma

    Offtopic tietysti eikä näkemyskään ole kovin kummoinen mutta olen pitänyt sitä yleensä aina päällä. Rajaa pois minun rungostani ISO100 mutta olen ajatellut että ISO200 laatu riittää minulle. En muista olenko koskaan edes testannut tuota ominaisuutta mutta sellainen mututuntuma on että se kyllä parantaisi dynamiikkaa/vähentäisi huippuvalojen puhkipalamista.
    http://www.dpreview.com/reviews/canoneos40d/21
    http://www.dpreview.com/forums/post/33213848
     
  6. niffe

    niffe Well-Known Member

    13 326
    536
    113
    Vs: Nikon D7200 alivalotusongelma

    Sama täällä. Suurin osa kuvista otetaan pikkusalamalla, joten sitä toivoo selviävänsä ilman vahingossa valottuvia leikkautumia. Itse kuvavirrassa sitä vaikutusta on kuitenkin ollut vaikea havaita.
     
  7. olliR

    olliR Member

    469
    10
    18
    Vs: Nikon D7200 alivalotusongelma

    Eiköhän sekä Nikonin D-Lightning:ssa että Canonin Highlight Tone Priorityssä ole sama asia kyseessä. Kamerat alivalottavat kuvan, jolloin huippuvalot eivät leikkaannu niin helposti. JPEG-kuvan käsittelyssä sitten nostetaan valotusta sopivasti ja varjopaikoista vielä enemmänkin. Tällöin saadaan kuvan yksityiskohdat näyttävään osaan puristettua enemmän dynamiikkaa. Raw-kuvassa tuota käyttövaraa on mistä ottaa.

    Canon ei päästä ISO100-arvoon, koska se tekee valotuksen laskun pudottamalla todellista kennovahvistusta aukon verran. Lopputulos on siis sama ISO200:lla kuin kuvaisit ISO100:lla ja varoisit huippuvaloja aukon verran, mutta kamera tekee käsittelyn puolestasi. Ei kovin E-TTR:ää.

    ACR ei tietenkään tiedä hommasta mitään, joten se vain näyttää valotuksen aukon alhaalla.

    Käytännössä, jos kuvaa Raw-kuvaa, ja jos tietää, miten kamera valottaa, voi saman asian tehdä hyvällä valotuksella ja sitten ACR:ssä laskee huippuvaloja ja nostaa varjopaikkojen valotusta. Erona se, että pääsee itse säätämään sopivan määrän korjausta jälkikäteen.
     
  8. nomad

    nomad Well-Known Member

    10 349
    167
    63
    Vs: Nikon D7200 alivalotusongelma

    Nikon-kamerabloggareiden suosikkitesti on viimeaikoina ollut, että vertaillaan miten perusherkkyydellä otettu ja kuvankäsittelyssä +3 tai +5 ev nostettu kuva vertautuu siihen, että olisi alunperin kuvattu 3 tai 5 aukkoa korkeammalla herkyydellä.

    Tuo ero on muuten hämmästyttävän vähäinen. Käyttökuvaa saa hyvinkin ihan julmetuista alivalotuksista. Siltikin, vaikka kuinka hyvä dynamiikka kamerassa olisi, niin kyllä jälki on kauniimpaa kun valottaa histogrammi keskelle, tai mielummin vielä siitä hieman oikealle. Oikein valotetun kuvan värit ovat puhtaammat ja sävyt tummassa päässä monivivahteisemmat.