Tervetuloa kameralaukkuun!

Pääset mukaan keskusteluihin rekisteröitymällä.
Register Now

Nikon D7100 ja sensoripöly

Keskustelu osiossa 'Digikuvaus' , aloittajana ELampen, 5 Toukokuu 2013.

    Otettu Nikon D7100:lla reilut 6000 kuvaa, ja ta-daa, mitä siellä näkyykään: samanlaista kökköä kuin mistä D600 sai kyseenalaisen maineen. Läiskät eivät poistu sensorin itsepuhdistustoiminnolla eivätkä ilmapumpulla.

    Objektiivina Nikkor 50mm F/1.8. Kuvan kontrastia on lisätty.
     

    Liitetyt tiedostot:

  1. Vs: Nikon D7100 ja sensoripöly

    Eli jos kyse on samasta (Nikonin vihdoin myöntämästä) ongelmasta kuin D600:ssa, kyse ei ilmeisesti ole pölystä vaan sulkijan mekanismista roiskuneesta voitelurasvasta.
     
  2. Vs: Nikon D7100 ja sensoripöly

    Niin tai näin, putsaamalla se hoituu. D700 kärsii myös samasta ongelmasta: kenno ei hylji smäidää. Omani oli paljon likaisempi kuin tämä esimerkki, ja nopeammin. Mutta kehitys kehittyy.
     
  3. niffe

    niffe Well-Known Member

    13 326
    536
    113
    Vs: Nikon D7100 ja sensoripöly

    Mulla oli tuota samaa D100:ssa. Todennäköisesti sulkimesta irtoavaa tauhkaa.
     
  4. Vs: Nikon D7100 ja sensoripöly

    Näinpä: ei uutta ei erikoista, ei syytä kaivaa polttopulloja ja hyökätä barrikadeille, eikä kertoa spegelle ;-)
     
  5. Mika85

    Mika85 Active Member

    1 227
    21
    38
    Vs: Nikon D7100 ja sensoripöly

    Mulla oli sitä D600:sessa. Vaihtoivat sulkimen takuuseen ja se loppui. Ei ollu ongelma.
     
  6. Vs: Nikon D7100 ja sensoripöly

    Joo, kaikkien Nikoni omistajien olisi kannattanut aina vaatia sitä.
    En tosi ihmettelisi, vaikka olisivat vaan putsanneet kennon ;-)
     
  7. Mika85

    Mika85 Active Member

    1 227
    21
    38
    Vs: Nikon D7100 ja sensoripöly

    Alkuunhan sitä vaan putsattiinkin, kolmannella reissulla vaihtui suljin. Muutaman sadan räpsyn jälkeen sitä aina jo oli ilmestynyt putsauksen jälkeen. Nyt varmaan 10000 laakia tuon sulkimen vaihdon jälkeen ja ei oo enää näkyny.
     
  8. AnselA

    AnselA Active Member

    8 534
    4
    36
    Vs: Nikon D7100 ja sensoripöly

    Sitten vaan takuuhoitoon.

    Kun 1.5 v sitten ostin D7000:n sen mukana tuli 3 v voimassa oleva "check & clean voucher". Ehkä vois käväistä JAS:ssa vaikka kenno ei suttuiselta vaikutakaan. Vai onko riski että JAS:ssa töhrivät sen?
     
  9. Vs: Nikon D7100 ja sensoripöly

    Millaista puhdistusvälineistöä suosittelette omatoimiseen puhdistukseen? Olen elvyttämässä kuvausharrastusta monien vuosien tauon jälkeen, ja tämän tyyppinen sitkeä sensorin pölyongelma on minulle uusi. Ja kun tuo JAS tuli puheeksi, onko Helsingissä erityisen suositeltavia kameran huoltoliikkeitä, joiden ammattitaitoon voi luottaa, huoltoon kuluva aika on kohtuullinen ja kustannukset siedettävät?
     
  10. Vs: Nikon D7100 ja sensoripöly

    En tiedä noista huolloista, mutta koska kameralla on takuu niin ilman muuta jättäisin nyt putsautettavaksi, jollei kiire ole kova. Sinänsä putsaaminen ei ole vaikeaa, ja kannattaa opetella -mutta turhauttavaa se on. Vähän kuten mopon virittäminen: jos teho laskee vain 15%, on viritys onnistunut. Minulla käy aina niin että tunnin ähellyksen päästä pöly on lisääntynyt vain 600%
     
  11. AnselA

    AnselA Active Member

    8 534
    4
    36
    Vs: Nikon D7100 ja sensoripöly

    Joo, pitäis aina ensin siivota kämppä ennen kuin ryhtyy kennon putsaukseen.
     
  12. markku55

    markku55 Active Member

    Vs: Nikon D7100 ja sensoripöly

    Ja siinä taas on ongelmana se, ettei vaimo ymmärrä tuon tärkeän homman hoitamista silloin kun minulla on siihen tarve:(
    Ei vaineskaan, mulla on siivoushullu vaimo, ei mitään hätää ;)
     
  13. mvuori

    mvuori Well-Known Member

    10 669
    132
    63
    Vs: Nikon D7100 ja sensoripöly

    Netti-perinnetietona kulkeva suositus: puhdistus kannattaa tehdä kylpyhuoneessa, joka vielä ennen "pesua" suihkutetaan ympäriinsä käsisuihkulla ilmassa kenties olevan pölyn varalta.
     
  14. nomad

    nomad Well-Known Member

    10 349
    167
    63
    Vs: Nikon D7100 ja sensoripöly

    Ei se niin herkkää ole. Olen putsannut kameran joskus pienessä hotellihuoneessakin jossa on muita ihmisiä ja aivan hyvin onnistui.

    Oleellista kameraa putsatessa on pitää sitä asennossa jossa putsaajan vatteiden pöly ja tukan hilse ei ainakaan suoraan laskeudu kennolle. Älä siis kumarru kameran yli vaan päinvastoin, pidä kameraa asennossa jossa kenno on enempi ylöspäin ja bajonetti alaspäin. Itse käännän vempeleen vielä niin, että etsinpuoli on alas.

    Ensin tässä asennossa pumpulla puhalletaan pahimmat pois. Sitten otetaan lasta jolla homma hoituu yleensä 2-3 yrityksellä. Hermostua ei kannata :)
     
  15. markku55

    markku55 Active Member

    Vs: Nikon D7100 ja sensoripöly

    Jos tuo "pöly" sisältää rasvaa, niin ei siinä ihan heppoiset puhdistukset auta, sotkee vaan koko pinnan.
     
  16. nomad

    nomad Well-Known Member

    10 349
    167
    63
    Vs: Nikon D7100 ja sensoripöly

    Tuskinpa se niin erilaista tavaraa on kuin mitä on ollut kameroissa ennenkin. Pumpulla ensin pölyt pois ja sitten nesteen kanssa muu. Ei sitä rasvaa sieltä sulkimesta sentään aivan litrakaupalla lennä :)
     
  17. AnselA

    AnselA Active Member

    8 534
    4
    36
    Vs: Nikon D7100 ja sensoripöly

    Eli "pestään" ensin se kylppäri...
     
  18. niffe

    niffe Well-Known Member

    13 326
    536
    113
    Vs: Nikon D7100 ja sensoripöly

    Onko tuota moskaa liikkeellä muissakin kameroissa vai onko tuo enimmäkseen Nikonin murheita? Kenen sulkimia niissä käytetään? Ketä ylipäätänsä tekee ja kenelle sulkimia näihin järjestelmärunkoihin? Onko näkemystä?