Tervetuloa kameralaukkuun!

Pääset mukaan keskusteluihin rekisteröitymällä.
Register Now
  1. Tämä sivusto käyttää evästeitä. Jatkamalla tämän sivustoa käyttöä, hyväksyt evästeidemme käytön. Lue lisää.

Nikon D7000 ISO problem...

Keskustelu osiossa 'Digikuvaus' , aloittajana jupasierra, 12 Tammikuu 2014.

    Vs: Nikon D7000 ISO problem...

    Tämän halusinkin juuri tietää. Kun olosuhteet ovat huonot, tuohon 1/100 aikaan ei pääse edes ISO3200 herkkyydellä nykyisellä kalustolla. Kyllä se aika säätämistä pitkillä ajoilla on kun ihmiset tuppaavat liikkuakin. Jos menen täysin Autolla niin iso näyttää silloin Hi että saadaan yhtään järkeviä aikoja, ja silloin kyllä kohisee. Ja nythän ei ole kyse pelkästään siitä kohinasta kyse, kyllä niiden kohteiden jotka tässä tapauksessa ovat ihmisiä olisi hyvä olla kuvassa teräviä. Liike-epäterävyyttä tulee kun suljiaikaa ei saa lyhyemmäksi kohtuullisuuden rajoissa. Ja sitä salamaa kun edelleenkään ei saa käyttää. Patti tilanne ja jos olisi rahaa niin ostaisin kyllä sen paremman rungon ja optiikat !
     
  1. Mirrored

    Mirrored Well-Known Member

    23 777
    748
    113
    Vs: Nikon D7000 ISO problem...

    Tuollaiset olosuhteet ovat syvältä.  Ammattimainen lähestymistapa olisi selvittää turnauksen järjestäjän kanssa mahdollisuudet vaihtaa polttimot valaisimiin ja/tai muuten lisätä muutama valaisin. 

    Jos nyt kuitenkin olettaa ettei jossain pubiturnauksessa isommat järjestelyt ole syystä tai toisesta järjestettävissä, ammattimaiseen lähestymiseen (voi lukea myös: taitavaan valokuvaajan toimintaan) kuuluu myös kuviensa esittely sillä tavalla, ettei kukaan kiinnitä suurempaa huomiota "rakeisuuteen" tai muihin vähemmän tärkeisiin asioihin. 

    Kuvathan ovat ihan muulla tavalla surkeita jos niitten käyttäjä välittää jotain kohinasta. Ei rae ole koskaan kiinnostavia kuvia pilannut.
     
  2. Mirrored

    Mirrored Well-Known Member

    23 777
    748
    113
    Vs: Nikon D7000 ISO problem...

    Repikää siitä. Ugh.
     
  3. Vs: Nikon D7000 ISO problem...

    Kuvaan ainoastaan paikoissa jotka ovat usean pöydän biljardisaleja, joko yksityisiä tai sitten liiketoiminnan alaisia. Näissä saleissa (lukuunottamatta paria) on teema luolamaisen tumma. En siis kuvaa baareissa ja pubeissa. Paikassa jossa kuvasin viimeksi ei yleisvalaistusta ollut lainkaan, ainoastaan pöytien yläpuolella olevat valot. Seinät ja katto maalattu mahdollisimman tummiksi, tumma lattia. Ainoat valonläheet olivat televisiot ja baaritiskin valot ja pari spottia jossain. Olosuhteita voisi siis kutsua heikoiksi.

    Jokin aika sitten olin Espoossa jossa pyysin yleisvalaistusta koska sellaiset löytyivät, pyyntöön ei suostuttu vaikka kerroin että se teettää minulle töitä. Ainoat kisat jotka ole saanut kuvata hyvissä olosuhteissa ovat olleet kahdet (2010 ja 2013) järjestetyt Kaisa-biljardin MM-kilpailut Kotkan konserttitalossa.
    Syy hyvään valaistukseen oli se että pöytien yläpuolelle oli mahdoton rakentaa valaistusta, ja yleisvalaistusta parannettiin katon kautta heijastettavilla valonheittimillä.

    Palaute on ollut aina positiivista, ja olen pari kertaa saanut oikein kiitostakin biljardiliitolta. Toinen oli kunniakirja ja pronssinen pysti. Eniten ärsyttää se työ niiden kuvien kanssa, ja tietysti se että kaikki kuvat eivät ole laatunsa vuoksi muokattavissa. Usein niistä löytyy ne parhaat :)
     
  4. Vs: Nikon D7000 ISO problem...

    Mitä minä olen snookeria ja bilistä telkusta katsonut, niin ne pöydät on melkosen hyvin valaistu kuitenkin, niin en ihmeellistä ongelmaa näe tässä, kyllä kamera valon siitä pöydästä ja palloista mittaa. Jos 1/100 on kauhian tärkeä, niin pistäsin kameran S-moodiin ja asettasin ajan vaikka 1/125, varmuuden vuoksi.
     
  5. Vs: Nikon D7000 ISO problem...

    World snookerin valaistus voi olla hintsun asiallisempi, mitä pukkilan puulaaki sarjassa.
    Jotenkin luulen, että jos kisat näkyvät telkkarissa niin valaistus on kunnossa.
     
  6. Vs: Nikon D7000 ISO problem...

    Tuo on enemmän kuin totta, snookerkisoissa on LOISTAVA valaistus. snoop ei nyt ole vaivautunut lukemaan koko ketjua, tai ei pysty hahmottamaan tilanetta lukemansa perusteella...
     
  7. Vs: Nikon D7000 ISO problem...

    Olen lukenut kyllä silmät ymmyrkäisinä. En vaan pysty hahmottamaan tuota ISO-paniikkia. Sen tähdenhän valmistajat on parantaneet herkkyyksiä tähtitieteellisiin lukemiin, että niitä päästään käyttämään. Olen itsekin päässyt D7000:lla kuvaamaan, eikä 6400 vielä semmonen lukema ole, että siitä kannattaa pelipaitansa repiä. Senkus antaa kameran laulaa!
     
  8. AnselA

    AnselA Active Member

    8 534
    4
    36
    Vs: Nikon D7000 ISO problem...

    Valokuvan hahmottaminen olisi huomattavasti helpompaa kun näkisi itse kuvan...

    Johtuisiko "ongelma" jyrkästä valaistuksesta, jolloin pöydän valokeilan ulkopuolelle jäävät alivalottuvat ja kohisevat?
     
  9. niffe

    niffe Well-Known Member

    13 326
    536
    113
    Vs: Nikon D7000 ISO problem...

    Pimeinähän nuo mestat ovat. Jos tsiduilet Baribalin tai miksei Coronankin pöytiä, niin se valo siinä pöydän päällä on loisteputki suuntaavalla "hunajakennolla", joka ei valaise pelaajaa juurikaan lainkaan. Otin vuosi sitten naapurista kuvan vanhalla 450D:llä. Valotus oli ASA800:lla 1/30 ja f1.8.  Jälki oli suurinpiirtein tällaista muokkaamaton/muokattu, kun valkotasapaino oli jäänyt Daylight-moodiin. Kuvasta näkee, ettei kontrasti riitä ja perussuhinoiden/-pihinöiden poiston jälkeen kuva jää melko pliisuksi.
     

    Liitetyt tiedostot:

  10. Vs: Nikon D7000 ISO problem...

    Minustakin oikea vaihtoehto olisi ostaa vaikkapa 85/1.8 af-d nikkori, mutta noissa kisoissa se ei taida riittää edes cropille? Ei ehkä pääse riittävän lähelle.
     
  11. Vs: Nikon D7000 ISO problem...

    Tuohan se varmasti on. Kun kasvoille ei vaan riitä valoa. Pienikin salaman määrä riittäisi tuollaisessa tilanteessa, mutta minkäs teet... Ylivalotusta kannattaisi kuitenkin kokeilla. Seiskasatasen dynamiikka ei vain taida tuohon hommaan riittää korkeilla isoilla.

    Näissä tilanteissa d3s/d4+setti kiinteitä olisi aika lyömätön.
     
  12. AnselA

    AnselA Active Member

    8 534
    4
    36
    Vs: Nikon D7000 ISO problem...

    Mä en oikein ymmärrä; jos kerran tyypillisesti valaistaan vain pelipöytä, niin miksi valokuvasta pitäisi ilmetä jotain muuta?
     
  13. Vs: Nikon D7000 ISO problem...

    Pelaajat saattavat haluta nähdä myös itsensä ja katsella esimerkiksi lyöntiasentoaan.
    Ja kyllähän ihmissilmä kuitenkin erottaa aika hyvin myös varjossa olevat kohteet.

    Edit: Eli jos tarkoitat tuota yllä olevaa kuvaparia, niin veikkaan jälkimmäisen olevan paljon lähempänä ihmissilmän näkemää.
     
  14. niffe

    niffe Well-Known Member

    13 326
    536
    113
    Vs: Nikon D7000 ISO problem...

    Juuri tähän tarkoitukseen olen alunperin tämän kuvaparin työstänyt - tosin toista käyttöä varten. Olennaista on kuitenkin mitä kamera tallentaa ja millainen mielikuva katsojalle jäi - ja sitten se fakta, että ihminen tulkitsee ja kuvittelee, mutta kamera tallentaa...
     
  15. Kasimir

    Kasimir Well-Known Member

    9 680
    543
    113
    Vs: Nikon D7000 ISO problem...

    Tuota en ihan ymmärrä, miksi varjoja avaamalla vihreä muuttuu siniseksi.

    Kapa
     
  16. Vs: Nikon D7000 ISO problem...

    [QUOTE>
    [/QUOTE]
     
  17. niffe

    niffe Well-Known Member

    13 326
    536
    113
    Vs: Nikon D7000 ISO problem...

    Juu, nimim. paaton ehtikin jo vastaamaan. Pidän yleensä kaikki aseutukset manuaaleina ja sitten unohtelen joskus optimoida niitä ennen raw-editointia.
     
  18. Vs: Nikon D7000 ISO problem...

    Niin kyllä tuo esimerkkikuva kertoo kaiken. Ja vielä kerran kertausta. Joskus tarvitsee sitä 200mm polttoväliä myös, eli se 85mm ei pelkästään riitä eikä f/1.8 valovoimallakaan pärjää. Käytän nikkorin 35mm f/1.8 eikä riitä sekään. Tilanteita pitää poimia pelien ulkopuoleltakin, vastustajasta, yleisöstä jne. Kuten jo kerran mainitsin ei kukaan jaksa katsoa satoja samanlaisia pelikuvia, kuvissa pitää olla myös jotain muutakin kiinnostavaa. Niin se vaan on että päästäkseen hyvään lopputulokseen niissä olosuhteissa joissa joutuu kuvaamaan, pitäisi omata paremmat laitteet. Biljardikisoissa kuvaajat ovat pääsääntöisesti myös itse pelaajia, jotka harrastavat myös valokuvausta. Minulla biljardin pelaaminen on jäänyt niin vähiin sairauden vuoksi, että voin keskittyä kiroamaan välillä kameran kanssa. Siinä ei tule ohilyöntejä vaan ohilaukauksia :)
     
  19. niffe

    niffe Well-Known Member

    13 326
    536
    113
    Vs: Nikon D7000 ISO problem...

    Saattaa olla liian pitkä noihin karkeloihin. Itselläni oli 50-millinen tuossa kuvassa, mutta heilahdusepäterävyyshän onkin sitten nähtävissä eli lyhyempää putkea ja vielä lähemmäs pitäisi päästä. Joku 28mm-35mm IS tai Nikonissa VR lienee hyvä ratkaisu.