Tervetuloa kameralaukkuun!

Pääset mukaan keskusteluihin rekisteröitymällä.
Register Now
  1. Tämä sivusto käyttää evästeitä. Jatkamalla tämän sivustoa käyttöä, hyväksyt evästeidemme käytön. Lue lisää.

Nikon D7000 ISO problem...

Keskustelu osiossa 'Digikuvaus' , aloittajana jupasierra, 12 Tammikuu 2014.

  1. Mirrored

    Mirrored Well-Known Member

    23 777
    748
    113
    Vs: Nikon D7000 ISO problem...

    No joo, semmoisia ne ovat.  Täydellisiä ei koskaan ja älyttömän monipuolisia ("liian").

    Mutta sun kamerassa on mainio ominaisuus mikä omastani puuttuu eli nuo User-moodit. Sinne vaan asetukset kohdilleen niin voit vaihtaa halutessa toiseen vain valintakiekkoa napsauttamalla.  Se alkaa lähestyä täydellistä.
     
  2. Vs: Nikon D7000 ISO problem...

    Vähän jäin ihmettelemään, kun kyseessä D7000 tasoinen kamera, eikö siinä sitten saa P-moodiin asetettettua lähtötasoksi ISO 100:aa tai vaikka 200:aa? Kyllä mun Canon powershotti HS40:n sen tekee, kahden valmisasetuksen lisäksi.
     
  3. ola24

    ola24 Member

    140
    0
    16
    Vs: Nikon D7000 ISO problem...

    M, A, S ja P jakavat yhden muistipaikan ISO-asetuksille jonka kamera muistaa sinne seuraavan kerran mennessäsi, U1:llä ja U2:lla on omat muistipaikkansa jotka nollautuvat aina sinne mennessä. Talleta esim. U1: iso 1600 M ja U2 Auto-iso 100 A 1.8 ja pikavalinnat ovat valmiit, MASP kohtaa voit käyttää kolmanteen setuppiin.
     
  4. Mirrored

    Mirrored Well-Known Member

    23 777
    748
    113
    Vs: Nikon D7000 ISO problem...

    No tietenkin saa, mihin vain moodiin.
     
  5. Vs: Nikon D7000 ISO problem...

    No hyvä, jäi vähän semmonen kuva noista kommenteista, että kierretään kuin kissa kuumaa puuroa. :)
     
  6. Mirrored

    Mirrored Well-Known Member

    23 777
    748
    113
    Vs: Nikon D7000 ISO problem...

    Minusta alkoi tänään vaikuttaa siltä, että lukemalla kolme ensimmäistä postia sekä lisäksi viimeisimmän jupasierran postin, näyttäytyy ongelma "ongelmalta" ja kaikki on hyvin. 

    Kuvauspaikan hämäryys on sitten ihan toinen juttu. Tokihan siinä taitoja koetellaan - ja välineidensä tuntemustakin.
     
  7. Vs: Nikon D7000 ISO problem...

    Koko ketju on vähän turha.
    Nyt kun tajusit, että autoiso toimii myös m-moodissa, niin sinun ei tarvitse vaihdella a-moodiin. Ruuvailet vaan sitä aikaa ja aukkoa rullista. Nopeaa ja helppoa.

    [QUOTE>
    [/QUOTE]

    Vielä kertauksena, iso napin kautta säädettävä herkkyys toimii autoison alarajana. Kun opit käyttämään sitä, niin auto-iso toimii hienosti portaittain.

    Ja säädä nyt ihmeessä se auto-ison alaraja alemmaksi ja ylä raja 3200 tai 6400. Kuten nomad jo aiemmin sanoi, niin kohina näkyy sitä paremmin, mitä vajaammaksi jätät valotuksen. Minä olen käytännössä lopettanut kohinan poiston kokonaan d700n kanssa, koska minusta terävyys on tärkeämpää mitä kohinaton kuva. Lightroomin kohinan poisto ei minusta ole mitenkään erityisen laadukas.
     
  8. Vs: Nikon D7000 ISO problem...

    Talleta esim. U1: iso 1600 M ja U2 Auto-iso 100 A 1.8 ja pikavalinnat ovat valmiit, MASP kohtaa voit käyttää kolmanteen setuppiin.

    En koe sitä tarpeelliseksi, säädöt voin tehdä etukäteen M-moodiin ennen kuvauksen alkamista. U1 ja U2 ovat käytössä jo muissa asetuksissa.

    Koko ketju on vähän turha.
    Nyt kun tajusit, että autoiso toimii myös m-moodissa, niin sinun ei tarvitse vaihdella a-moodiin. Ruuvailet vaan sitä aikaa ja aukkoa rullista. Nopeaa ja helppoa.


    Ai on vai ?! Kun peli (finaali) päättyy rupean kuvaamaan samalla hetkellä käyttäen salamaa. Kuvausolosuhteet eivät muutu miksikään vain salama tulee avuksi. Nopeampaa keinoa en ole keksinyt kun kääntää Auto päälle jollon salama aktivoituu. Ei siinä ole aikaa ruuvailla. Pelin aikana on siis salaman käyttö kielletty.

    Vielä kertauksena, iso napin kautta säädettävä herkkyys toimii autoison alarajana. Kun opit käyttämään sitä, niin auto-iso toimii hienosti portaittain.

    Ei tarvitse kerrata, se iso 1600 "pohja" oli unohtunut päälle ja kaikkea ei aina muista. Olosuhteissa missä kuvaan yleensä ei iso 1600 alle päästä, ellei mennä nopeudessa alle 1/40 ja käsivaralla liikkuvissa kohteissa tämä ei ole järkevää. Muutenkin pitäisi saada tuo suljin vähintään 1/60 mutta silloin isoa joutuu nostamaan.

    Ja säädä nyt ihmeessä se auto-ison alaraja alemmaksi ja ylä raja 3200 tai 6400. Kuten nomad jo aiemmin sanoi, niin kohina näkyy sitä paremmin, mitä vajaammaksi jätät valotuksen.

    Ei sen alarajan säätäminen niissä olosuhteissa missä yleensä kuvaan auta mitään, kun alle sen 1600 ei pääse täydelläkään aukolla ja 1/40 nopeudella, mutta säädetään... Nyt en ymmärrä tuota, väheneekö kohina jos nostan herkkyyttä. Nyt jo kohisee mielestäni liikaa ?
     
  9. nomad

    nomad Well-Known Member

    10 349
    167
    63
  10. Vs: Nikon D7000 ISO problem...

    Nyt en taas minä tajua. Salama aktivoituu vain a-moodissa? Ihan samalla tavalla se toimimi manuaali tilassakin.

    Edit: Ja kyllä, joskus näkyvä kohina vähentyy isoa nostaessa. Monet pelkäävät kohinaa ja valottavat kuvat sen vuoksi ali, jolloin kohina näkyy paljon selkeämmin. Samoin kaikki suttu ei ole kohinaa. Esimerkiksi tuo /40 aika kuulostaa minusta tosi hurjalta ihmisiä kuvatessa. Itse pyrin aina vähintään /90 aikaan.

    Siis kuvaatko AUTO-moodilla salaman kanssa? Onko kamerassasi sellainenkin?  Omalla pikkutuikulla on käynnistysnappi siinä salaman vieressä ja esimerkiksi nikonin sb-800 käynnistyy "onn" napista.
     
  11. AnselA

    AnselA Active Member

    8 534
    4
    36
    Vs: Nikon D7000 ISO problem...

    "Biljardiasetukset" voi tallentaa muistikortille, josta ne voi ladata kameraan ennen kuvaussessiota. Myös U1 ja U2 -asetukset.

    Toiselta muistikortilta sitten palautetaan biljardin jälkeen nuo "muut asetukset". Parin GB:n muistikortteja saa alta vitosen.
     
  12. Kasimir

    Kasimir Well-Known Member

    9 680
    543
    113
    Vs: Nikon D7000 ISO problem...

    Aloittajalle vastaisin, ettei ole iso problem.

    Kapa
     
  13. Vs: Nikon D7000 ISO problem...

    Huomenta kaikki !

    Suosittelisin kuitenkin U-tiloja.

    Kerro vähän lisää mitä apua siitä on ?

    Salama aktivoituu vain a-moodissa? Ihan samalla tavalla se toimimi manuaali tilassakin.

    Niin se tekeekin mutta jos et ole huomannut niin käännettäessä rulla Auto asentoon muuttuu kuvatessa suljinaika nopeammaksi ja herkkyys pienemmäksi. Tätä juuri jo alkuperäisessä postauksessa peräsin !

    Ja kyllä, joskus näkyvä kohina vähentyy isoa nostaessa. Monet pelkäävät kohinaa ja valottavat kuvat sen vuoksi ali, jolloin kohina näkyy paljon selkeämmin. Samoin kaikki suttu ei ole kohinaa. Esimerkiksi tuo /40 aika kuulostaa minusta tosi hurjalta ihmisiä kuvatessa. Itse pyrin aina vähintään /90 aikaan.

    Minä pyrin valottamaan oikein, siksi tuo aika on 1/40 ja iso 1600. Täytyypä seuraavaksi kokeilla ihan käytännössä mikä on herkkyys 1/90 ajalla ja miten kohisee, kohinan ja muun sutun kyllä erotan toisistaan kiitoksia vaan.

    "Biljardiasetukset" voi tallentaa muistikortille, josta ne voi ladata kameraan ennen kuvaussessiota. Myös U1 ja U2 -asetukset.

    Hyvä vinkki kiitoksia vaan, mutta kuvaan useammissa paikoissa ja kaikissa vähän erilainen valaistus, mutta pääteema on hämärä...

    Aloittajalle vastaisin, ettei ole iso problem.

    Jos suurella herkkyydellä tulee kohinaa on se mielestäni iso problem.
     
  14. nomad

    nomad Well-Known Member

    10 349
    167
    63
    Vs: Nikon D7000 ISO problem...

    U-moodeista en voi sanoa kuin, että kukin taplaa tyylillään. Itse kukin voi tehdö elämänsä vaikeaksi, mutta turha sitten on valittaakaan.

    Pistä nyt joku näytekuva esille niin tiedetään mikä se sinun hirveä kohina on.
     
  15. Vs: Nikon D7000 ISO problem...

    Ei ollut tarkoitus mitenkään saivarrella kuten täällä on joillain tapana, haluaisin vain tietää mitä apua siitä olisi lähinnä sen kohinan suhteen. Kuvailen tosiaan vähän erilaisissa olosuhteissa, joissain yleisvalaistusta käytetään ja silloin ei ole niinkään ongelmaa. Itse olen huomannut että Picture Control säädöillä on vähän vaikutusta kohinaan, ja kun pitää väriavaruudesta päällä Adobe RGB:n niin kohinaa on helpompi poistaa.
    Näytekuvalla ei ole merkitystä, haen sellaisia kuvia joita ei tarvitsisi muokata eli joissa kohina olisi siedettävää. Ehkä vaadin liikaa kalustolta, nykyisellä vähäkohinattomiin kuviin ei pääse, valitettavasti. Apu olisi suurempi kenno ja herkempi optiikka.
    Nyt halusinkin selvittää sen iso-probleeman joka selvisi sekin. Eli nyt kun se "pohja" on älytty asettaa alas niin siirryttäessä kuvaamaan salamalla Auto asennossa, herkkyys pienenee ja kohinaa ei juurikaan esiinny. Luulen että tämä oli nyt tässä, ellei jollakin ole jotain kikkaa vielä tarjota ?!
    Ja ei tässä mitään valiteta, jos tuntuu liian tuskaiselta kommentoida tai neuvoa niin kannattaa jättää asia sikseen. Minä en välttämättä aina ymmärrä ammattilaisten neuvoja, eikä minuakaan näköjään aina ymmärretä. Kysyä voi ja oikaista, mutta jätetään ne saivartelut ja naivartelut pois.
    Ja kyllä minäkin saan tuollaisia kuvia kun pidän kameraa paikallaan, ja valaistus on noin hyvä. Mutta nyt puhutaan täysin erilaisista olosuhteista ja liikkuvista kohteista.
     
  16. nomad

    nomad Well-Known Member

    10 349
    167
    63
    Vs: Nikon D7000 ISO problem...

    Puhut siis kameran kuva-asetuksista. Mikäli käytät Lightroomia ja kuvaat raw:ta (tästähän edellä keskusteltiin?)
    niin ne eivät vaikuta loppukuvaan yhtään mitään. NX2:ssa asia on toki toisin.

    Melkein väittäisin, että ISO1600 kohinat eivät ratkea kameraa parantamalla. Jätit sanomatta mitä ajattelit ylle postaamistani näytekuvista. Kohivesevatko ne (molemmat) liikaa? Missämenevät sinun vaatimuksesi?
     
  17. Vs: Nikon D7000 ISO problem...

    No jos haluat kuvata automaatilla, niin anna mennä vaan. Manuaali tila ja salama toimii kyllä ainakin seiskasatasessa ilman mitään säätämistä. Salama vaan päälle, niin (auto)-iso laskee säädettyyn alarajaan. Kohina ei muutenkaan näy salaman kanssa, eli ainakaan minä en laske taustan valotusta yhtään raa'n salaman kanssa.
     
  18. Vs: Nikon D7000 ISO problem...

    Ja kyllä minäkin saan tuollaisia kuvia kun pidän kameraa paikallaan, ja valaistus on noin hyvä. Mutta nyt puhutaan täysin erilaisista olosuhteista ja liikkuvista kohteista.

    Tuossa lainaus edellisestä viestistä. Ja oletko tosissasi että FF-kennoiseen siirtyminen ei auttaisi kohinassa. Minä olen käsittänyt asian niin että suuremmat kennon suuremmat pixelit kohisevat vähemmän, vai eikö sillä nykyään ole merkitystä. Vaatimukset kuvien kohinaan mainitsin tuossa edellä.

    Jos nyt ajatellaan että siirtyisin kuitenkin jossain vaiheessa FF-kennoiseen kameraan, se vaatisi nykyisen rungon ja objektiivien myymisen. Repusta löytyvistä ei täysikennoiseen sopisi kuin Nikkor 70-200 f2.8. Sigma 17-50 f2.8, Nikkor 35 f1.8 sekä Tokina 12-24 f4 joutaisivat myyntiin. Järkevin vaihtoehto täysikennoisen hankintaan olisi varmaan D600 jota saa kotimaasta 1300€ pintaan, käytettyjä löytyy tietenkin edullisemmin. Noista omista saisi varmaan sen verran että voisi hankkia sen D600, mutta eipä sillä juuri muuta saakaan. Lasit täysikennoon maksavat työttömälle liikaa, ja jos siitä ei merkittävää etua ole niin turha kai edes haaveilla moisesta.
     
  19. Vs: Nikon D7000 ISO problem...

    D7000 (minulla) jos kuvaan siis M-moodilla ilman salamaa ja arvot näyttävät iso1600 1/40 ja siirryn Auto-tilaan kuvaamaan salamalla niin iso on silloin 800 ja aika 1/60. Auto iso ei siis laske siihen säädettyyn alarajaan joka on iso100 vaan on tuo 800. M-moodilla kuvatessa salamalla ei suljinaika eikä iso muutu.
     
  20. nomad

    nomad Well-Known Member

    10 349
    167
    63
    Vs: Nikon D7000 ISO problem...

    Ihan saman verra se kuva kohisee vaikka formula olisi aiheena. Eka kuva on otettu pokkarilla IS3200 herkkyydellä. Toinen D600:lla ISO25600 herkkyydellä. Kuvissa oli valoisuuseroja sisältävä sekavaistus ja huone oli oikeasti hämärämpi kuin mitä kuvissa näkyy, joten kyllä nuo aika paljon kertovat. En minä sillä täyskärilläkään juuri yli IS6400 mielläni mene. Okei, D4:llä voisi ehkä kuvata laadukkaaksi tarkoitettua kuvaa pykälää korkeammalla herkkyydellä, mutta eiköhän se nykytekniikalla ole siinä.

    Äskettäin kuvasin yhden huonosti valaistun näytelmän ja aika tuskaista oli kun ISO6400 herkkyydellä ja f/2.8 aukolla valotusaika pyrki valumaan pidemmäksi kuin 1/100 sek. Touhuilevaa ihmistä ei juuri pidemmällä valotusajalla hyödytä kuvata, ja oikeastaan myös 1/100 sek on liian pitkä. Kun salamaa ei voinut käyttää niin asiaa piti paikata mittaamalla valo ajatellusta kohteesta ja hyväksyä se, että muu alivalottui. Toisaalta välillä tuo oli ihan hyvä tehokeinokin.

    Aivan varmasti D7000:lla saa erittäin laadukasta kuvaa ISO3200 herkkyydellä. Korkeilla herkkyyksillä kuitenkin väärä valotus sekä tarkennusvirheet korostuvat. Lisäksi korostuu se jos esim. kohteen kasvot ovat yhtään varjossa, säätövaraa kun ei ole paljon. Salama on kuitenkin helppo lääke tuohon kuten paaton jo kertoikin.