Tervetuloa kameralaukkuun!

Pääset mukaan keskusteluihin rekisteröitymällä.
Register Now
  1. Tämä sivusto käyttää evästeitä. Jatkamalla tämän sivustoa käyttöä, hyväksyt evästeidemme käytön. Lue lisää.

Nikon D7000 ISO problem...

Keskustelu osiossa 'Digikuvaus' , aloittajana jupasierra, 12 Tammikuu 2014.

  1. Mirrored

    Mirrored Well-Known Member

    23 777
    748
    113
    Vs: Nikon D7000 ISO problem...

    No mutta, muuten, eihän ev-korjauksen pidäkään vaikuttaa aukkoon ja aikaan sillä M-moodi on M-moodi.

    Katsot siis M-moodin ja Auto-ISOn yhteiskäytön ongelmaksi siksi, että saatat unohtaa M-moodin valitessasi auto-ISOn päälle. Tätähän se vaihtoehtojen lukuisuus teettää.  (Näemmä kuitenkin käytät auto-ISOa!)
     
  2. Mirrored

    Mirrored Well-Known Member

    23 777
    748
    113
    Vs: Nikon D7000 ISO problem...

    Kerroppa kuitenkin kuinka tuo on mahdollista? Ja siis ilman napin ("lukituksen") käyttöä.  Tätähän jo edellä ihmettelin.  (Takarullasta napin kanssa säätyy herkkyys minulla.) 
     
  3. Olli Knuuttila

    Olli Knuuttila Well-Known Member

    3 218
    405
    83
    Vs: Nikon D7000 ISO problem...

    Näin juuri. En sitä itsekään käytä.

    Kritisoin vain sitä, ettei se kytkeydy pois manuaalitilassa. Jos käyttäisin sitä automatiikan (A/T/P) apuna, en kuitenkaan haluaisi, että manuaalitilassa muuttuu mikään, joten aina tilaa vaihtaessa se pitäisi joka tapauksessa käydä kytkemässä pois. Manuaalitilan olennainen ominaisuus minusta on se, että kuvaaja valitsee valotukseen vaikuttavat elementit.
     
  4. Olli Knuuttila

    Olli Knuuttila Well-Known Member

    3 218
    405
    83
    Vs: Nikon D7000 ISO problem...

    Niin kuin tuolla edellä kirjoitin, niin jos "Helppo ISO" on valittuna ja kiekoilla käänteinen järjestys, niin esimerkiksi aukon esivalintatilassa pääkomentokiekko muuttaa aukkoa ja sivukomentokiekko ISO-arvoa. Ilman muita nappeja.

    EDIT: lisätty: ilman muita nappeja
     
  5. Vs: Nikon D7000 ISO problem...

    M+auto-iso on minulla tosi paljon käytössä. Tuohon on ehdottomasti paras automaatti, joka kamerasta löytyy. Pentaxissa tämä on tav. Käyttäjä voi valita ajan liikkeen mukaan ja aukon halutun terävyysalueen mukaan. Täys manuaali on sitten ihan toinen moodi, jota käytän myöskin. Ehkä pentax on nimennyt tämän moodin erikseen juuri teidän puritistien vuoksi :)

    No vaihda mielessäsi taas nimi toiseksi EV-korjauksesta. Minusta on välttämätöntä, että m+auto-ison kanssa voi korjata valotusta nopeasti. Mitenkäs muuten se hoidettaisiin, kuin isoa muuttelemalla?
     
  6. Vs: Nikon D7000 ISO problem...

    Jos olet valmis uhraamaan toisen rullista isolle, niin tuo kuulemma onnistuu uusimmissa rungoissa.
    Itse olen niin tottunut säätämään aikaa ja aukkoa aina samoista paikoista, etten tosiaankaan voi muutella noita aina välistä isolle. Kolmas rulla tai mieluummin käänneltävä kiekko x100 tapaan olisi kiva.
     
  7. nomad

    nomad Well-Known Member

    10 349
    167
    63
    Vs: Nikon D7000 ISO problem...

    M-moodi on yksi asia, auto-ISO toinen asia. Monet muilla merkeillä kuvaavat ovat kadehtineet, että Nikonilla on tämä joustavuus.

    Ehdotus. Laita toinen käyttäjämoodi haluamaksesi "todelliseksi manuaalitilaksi". Sen kun sitten kieräytät päälle, niin auto-ISOkin kytkeytyy pois.

    PS Paaton ei ole nyt ymmärtänyt mistä on kyse. Kyllä herkkyyden laittamine eturullaan on erittäin kätevää. Paljon parempi kuin ne D700:n systeemit. Jokainen normaaliälyinen ihminen oppii sitä käyttämään.
     
  8. Olli Knuuttila

    Olli Knuuttila Well-Known Member

    3 218
    405
    83
    Vs: Nikon D7000 ISO problem...

    Kun kuvaan vaikuttaa kolme tekijää, (aika, aukko ja herkkyys) ja jos kamera on tilassa jossa noista yksi (A/S) tai kaksi (P) tulee automaattisesti, eli yksi arvo (tai P-tilassa yhdistelmä) valitaan pääkiekosta, toisen kiekon voi mielestäni hyvinkin "uhrata" sille kolmannelle vaikuttavalle tekijälle. Mitä se muuten tekisi jotain tärkeämpää?
     
  9. Vs: Nikon D7000 ISO problem...

    Koska aika ja aukko säätyy nopeasti ja ajattelematta aina samoista paikoista. Pentaxilla tätä koetin, eikä se minusta toiminut. Manuaali tilassa isoa joutuu kuitenkin säätämään eripaikasta. Ei hjuva.

    Vähän sama, jos autossa vaihdeltaisiin vilkkuviiksiin eri toimintoja suoraan ajaessa :)
     
  10. Vs: Nikon D7000 ISO problem...

    No no, insinöörien äly on ihan toisenlaista :)
    Minulla on sormet ajatusta nopeammat. Ainakaan tuonne eturullaan sitä isoa ei nyt varmasti voi muuttaa. Sillähän säädetään aukkoa samalla kun etusormi on liipasimella.

    Takarullassa se ehkä voisi olla, mutta sittenkö s-moodissa säädetään aikaa eturullasta? Vai vaihteleeko herkkyyden säätö etu- ja takarullan välillä?

    Ehkä tuon herkkyyden säädön voisi muuttaa tarkennusrenkaaseenkin, jos automaatti tarkennus on käytössä? ;)
     
  11. Olli Knuuttila

    Olli Knuuttila Well-Known Member

    3 218
    405
    83
    Vs: Nikon D7000 ISO problem...

    Nyt en ymmärrä. Aika säätyy tässä tapauksessa aina sivukomentokiekosta ja aukko pääkomentokiekosta, milloinkaan ei muusta. Herkkyys sitten siitä, joka on vapaana. Mikä siinä muuttuu niin, että jotain pitäisi miettiä? Oli tämä "helppo ISO" valittuna tai ei, manuaalitilassa ISO joka tapauksessa on säädettävä eri paikasta. Ei siis siinäkään muutosta.
     
  12. Vs: Nikon D7000 ISO problem...

    Niin, eli herkkyys säätyy helppo ison avulla kolmesta eri kohdasta. Tosi näppärää.

    Eniten tässä sotkee se, kun itse käytän monasti peräkkäin M- ja A-moodeja. Jos yrität säätää a-moodissa vahingossa aikaa, niin mitään ei tapahdu. Nyt jos käytät tuota helppoa isoa, niin iso muuttuu ihan vahingossa.

    Minulla tuo ei vaan toimi. Olen kyllä testannut.
     
  13. Olli Knuuttila

    Olli Knuuttila Well-Known Member

    3 218
    405
    83
    Vs: Nikon D7000 ISO problem...

    Onhan se tietysti vähän hankalaa, että jos kääntää vahingossa  ISO:n säätökiekosta, niin ISO muuttuu.  ;) ;)
     
  14. Vs: Nikon D7000 ISO problem...

    Niin jos se kiekko on välillä aika ja välillä iso. Sitten taas aukko on aika, eikun iso ja joskus se vaati napin painallusta. Mutta mitäs rullaa pyörität kun painat nappia? Etu vai taka? Vai muuttiko se nyt auto-isoa?
     
  15. Mika85

    Mika85 Active Member

    1 227
    21
    38
    Vs: Nikon D7000 ISO problem...

    Ite en edes muista millon oisin vaihtanu tuon M-moodin auto-ISO:lla pois. Ei tule mieleen yhtään tilannetta jossa jonkun asian vois tehä helpommin. Edes salamoiden kanssa ei sitä tarvi erikseen ottaa pois kun pitää ISO:n valikosta arvossa 100 ja aina kun pompauttaa muita salamoita ohjaavan pikkusalaman ylös, tuo auto-ISO menee pois ja ISO tippuu sataan.
     
  16. nomad

    nomad Well-Known Member

    10 349
    167
    63
    Vs: Nikon D7000 ISO problem...

    Kullakin on tottumuksensa. Minulle ei kuitenkaan ole mikään ongelma säätää herkkyyttä M-moodissa perinteisellä nappivälitteisellä tavalla.

    Ja tosiaan auto-ISO monesti aika hyvin korvaakin nopean herkkyyden säätämisen mahdollisuuden. Minä kuitenkin olen huomannut, että esim A-moodissa pidän aukon siinä minkä ajattelen syväterävyyden kannalta sopivaksi ja säätelen sitten herkkyyttä. Ajan hallitseminen herkkyyden kautta vaikuttaa vähemmän lopullisen kuvan olemukseen kuin isot muutokset aukossa.
     
  17. Olli Knuuttila

    Olli Knuuttila Well-Known Member

    3 218
    405
    83
    Vs: Nikon D7000 ISO problem...

    Otetaan esimerkki: olet manuaalitilassa ja autoISO päällä ottamassa suht pimeässä kuvaa, "oikea valotus" olisi 1/4 s ja f 8,0 herkkyydellä 1000. Haluat alivalottaa kuvaa kahden aukon verran ja käännät ajan 1/15 s. ISO onkin 4000 ja kuva valottuu valotusmittarin valitsemalla "oikealla" arvolla. Ei ihan sitä, mitä kutsuisin manuaalitilaksi.
    Mutta ei tuo siis minulle ole muuta kuin periaatteellinen ongelma, kun en tuota autoISOa käytä, enkä halua tyhjästä tämän enempää enää vängätä, onhan tuota jo tullut tehtyäkin.
     
  18. Mika85

    Mika85 Active Member

    1 227
    21
    38
    Vs: Nikon D7000 ISO problem...

    Mutta jos haluan alivalottaa, en suinkaan koske aikaan enkä aukkoon jos ne on minun mielestä OK vaan korjaan valotusta siitä +- napista pari pykälää alemmas jolloin vaan iso tippuu.
     
  19. AnteroP

    AnteroP Well-Known Member

    1 097
    271
    83
    Vs: Nikon D7000 ISO problem...

    Ja tällä konstilla tulee taatusti kohinaa vähemmän.
     
  20. Vs: Nikon D7000 ISO problem...

    Onko joku syy ettei kannata koko ajan kuvata auto-ISO:lla ja M-moodissa?

    On, kohina. Varmaan täällä joku jo tunnistikin edellisistä kirjoituksista että kuvailen biljardikisoissa. Näillä saleilla on tyypillistä hämärä tunnelmallinen valaistus, eikä omissa optiikoissa riitä valo millään järkeviin suljinaikoihin. Herkin mikä repusta löytyy on Nikkor 35mm f/1.8 mutta silläkään ei ISO 1600 herkkyydellä tahdo päästä 1/40-1/50 aikoihin muuten kun täydellä aukolla. Ja siitä syväterävyydestä sitten... Ja kun kyseessä on vielä kohde joka liikkuu, ei terävää jälkeä tahdo saada. FF-runko ja herkempää optiikkaa olisi apu mutta ei näillä avustuksilla sellaisista voi kun haaveilla. Ja kyllä se vaan kohisee sen verran että jokainen kuva pitää käydä läpi LR:llä. Mutta tämän kanssa on jo oppinut elämään, enemmän ärsyttää tuo ISO joka ei muutu mentäesä Auto tilaan, kuin muuttamalla se johon ei ole aikaa. Ratkaisu on tietysti joku toinen halpa runko jossa salama ja virrat valmiina !