Tervetuloa kameralaukkuun!

Pääset mukaan keskusteluihin rekisteröitymällä.
Register Now

Nikon D700 käyttäjävalikot

Keskustelu osiossa 'Digikuvaus' , aloittajana MFFF, 8 Toukokuu 2009.

  1. MFFF

    MFFF

    217
    0
    0
    Olen lueskellut käyttöohjetta ja yrittänyt jopa valikoissa surffatakin, mutta en ihan äkkiseltään löydä sellaista vaihtoehtoa jolla voisin tallentaa 2 erilaista käyttökohdetta; esim. "Normaali" ja "Studio" ja niihin omat säädöt jotka voisin vaihtaa kerralla valitsemalla vain toisen käyttökohteen. "Normaali" olisi aika lähellä oletusasetuksia, siinä olisi mm. automaattinen ISO-säätö 200-1600 ja fine-laatuinen jpg-kuvien tallennus. Studio-asetukset olisivat ISO 200, valkotasapainona salama, RAW ja jpg -tallennus jne. Onnistuuko kameraan tallentaa tällaiset säädöt?

    Löysin kyllä monenlaista säädettävää ja tallennuspaikkoja, mutta siellä oli kaikkea muuta sälää millä ei itselleni ole niinkään merkitystä. Sekin helpottaa jos joku sanoo suoraan ettei tämmönen homma onnistu niin en jatka enää pähkäilyä... Mielestäni olisi vain aika helppoa jos ei tarvitsisi näissä kahdessa päätoimisessa käyttökohteessani kuin huolehtia että olen valinnut oikean säätöyhdistelmän. Nyt mulla on ensimmäinen vapaa viikonloppu sitten kameran hankinnan joten pystyn vähän syventymäänkin kameran ohjelmointiin. 
     
  2. sahe69

    sahe69 Well-Known Member

    10 268
    47
    48
    Vs: Nikon D700 käyttäjävalikot

    Siellä on noi Shooting Menu bankit joita on 4 kpl ja joihin voit tallettaa nuo asetukset. Jos jotain asetusta ei noista bankeista löydy, niin sitten Custom setting bankeistä, joita on samaten 4 kpl. Sinänsä huonoa vaan tuossa D700:ssa että jos (kun) sulla on joku noista bankeista valittuna ja teet kuvauksen aikana muutoksia asetuksiin, niin ne tallentuvat siihen bankiin automaattisesti pysyvästi. Elikä jos vaikka muutat ISO säätöä "Normaali" bankissa ja sitten menet "Studio" bankiin ja myöhemmin taas "Normaaliin", niin nyt sulla on siellä "Normaalissa" se viimeksi muutettu ISO säätö, eikä se alkuperäinen siihen tallettamasi. (ymmärtääköhän tuosta mitään). Toivottavasti tää fiksataan jossain tulevassa firmispäivityksessä.
     
  3. MFFF

    MFFF

    217
    0
    0
    Vs: Nikon D700 käyttäjävalikot

    ^Mä luulen että juuri tuo muutosten tallentuminen sekoitti mut! Mielestäni nimittäin tein juuri johonkin pankkiin halutut asetukset ja sitten seuraavalla kerralla ihmettelin kun ne oli muuttuneet. Se olikin siis "oma vika". No nyt tiedän että ne ei tallennu sinne sillä tavalla ehdottoman pysyvästi, niin osaan ainakin varoa. Kiitti!
     
  4. mvuori

    mvuori Well-Known Member

    10 669
    132
    63
    Vs: Nikon D700 käyttäjävalikot

    Toiminta kuulostaa ihan järkevältä ja tavalliselta tavalta, jolla kamera muistaa asetuksensa. Kun "normaalielämästä" poistutaan studioon ja palataan takaisin, on oikein hyvä asia, että oletuksena on viimeiset normaalielämässä käytetyt asetukset. Eihän niihin pankkeihin tallenneta mitään snapshotteja asetuksista, vaan asetukset tallentuvat niihin sitä mukaan, kun niitä säädetään. Ihan kuin missä tahansa kamerassa, joissa niitä pankkeja on vain yksi.
     
  5. sahe69

    sahe69 Well-Known Member

    10 268
    47
    48
    Vs: Nikon D700 käyttäjävalikot

    Joo voihan asian noinkin nähdä, ja niin Nikonin softantekijätkin ovat varmaan tehneet. Itse pitäisin kuitenkin parempana että esim. bankia vaihdettaessa kamera kysyisi että talletetaanko tehdyt muutokset. Tuon kysymyksen voisi sitten vaikka haluttaessa "disabloida" jostain muualta kamerasta. Noita parametrejä kun on tuossakin kamerassa sen verran että kaikkia viimeksi tehtyjä muutoksia ei melko varmasti muista seuraavalla kerralla ulkoa.
     
  6. Vs: Nikon D700 käyttäjävalikot

    Tallentuvatko?
    Ainakin canonin kirous on että eivät tallennu jos et niitä erikseen valikosta tallenna.
     
  7. MFFF

    MFFF

    217
    0
    0
    Vs: Nikon D700 käyttäjävalikot

    Olen samaa mieltä. Jos kuvailen normaaliasetuksilla ja sitten tuleekin vastaan yksittäinen erikoistapaus jota varten täytyy muuttaa vaikka herkkyyttä tai valkotasapainoa (tai jos haluaa vain kokeilla jotain säätöä), niin toivoisin että se minun perusasetus olisi seuraavalla kerralla siellä muistissa eikä se erikoistapaus. Ja parhaassa tapauksessa tosiaan kamera kysyisi että kummatko säädöt haluan säilyttää! Näin voisi säädöt viilata vähitellen huippuunsa, mutta huonompaan suuntaan mennessä vanhat asetukset jäisivät voimaan.
     
  8. Vs: Nikon D700 käyttäjävalikot

    Jos näette että softassa on vikaa niin raportoikaa ihmeessä Nikonille. Hyvin perusteltu esitys on jonain päivänä firmispäivitys.
     
  9. Vs: Nikon D700 käyttäjävalikot

    Jaksisinpa uskoa -ainakaan kiintolevynä ei D700 tule näkymään, vaikka ammattilaiset ja nuolukoirat sitä pyytäisivät...
     
  10. MFFF

    MFFF

    217
    0
    0
    Vs: Nikon D700 käyttäjävalikot

    ^Huvittavana yksityiskohtana törmäsin tähän kiintolevyasiaan kun tsekkailin Nikonin sivuilta kameran firmwarepäivitystä. Siellä oli uusi versio (1.0.1 tms.), mutta en ollu mulle oleellisia parannuksia niin en vielä jaksa päivittää. Sen asennusohjeessa kuitenkin neuvotaan miten kamera laitetaan tähän USB-tiedonsiirtomoodiin, jota siis ei kamerassa kuitenkaan ole... Toisena, eli ainoana mahdollisena vaihtoehtona neuvotaan muistikortinlukijan käyttäminen.

    Löysin nuo etsimäni käyttäjävalikot kuitenkin ja sain jopa kameran toimimaan halutulla tavalla. Täytyy vain muistaa että ei sitten muuta mitään vahingossa. Ainoa mikä jäi säätövaran ulkopuolelle oli suljinajan lukitus studiosalamasynkkaan ja M-asennon automaattinan valinta, mutta eipä tuo mittään. Sitä nyt ei voi olla unohtamattakaan kun hommat alottaa. Hyvää jälkeä tuli kuvansäätöjen oletusasetuksillakin jo ekassa kuvauksessa, nyt voi alkaa hinkkaamaan ja hienosäätämään.