Tervetuloa kameralaukkuun!

Pääset mukaan keskusteluihin rekisteröitymällä.
Register Now

1D vai 20D?

Keskustelu osiossa 'Digikuvaus' , aloittajana fangio, 5 Toukokuu 2005.

Ihan sama mulle, asenoidutteko tähän kaksikkoon - 1D ja 20D - kun unelmaan, käyttötyökaluihin tai painajaiseen, mutta kummalla enemmin kuvaisit. Mulla on kumpikin ja tässä taas pahkäilen, että kumman otan kohta mukaan.

1D on minusta:
    - jämäkkä
    - kätevä
    - niin iso, että kassi täytty herkästi
    - tarkentaa hyvin, suttua tulee vähän
    - kortille mahtuu monta kuvaa
    - tuntuu, että ei mene rikki, vaikka joku vähän tuuppii
    - nopea sarja on pirun nopea - harvoin tosin käytän
    - parempi etsin
    - laajikset rulettaa

20D
    - hepponen - mulla ei ole vielä kahvaa
    - ISO 1600 on käyttökelpoinen - toisaalta, en kyllä ole juuri vertaillut
    - kuvat vaikuttavat valmiimmilta suoraan masiinasta - suttua tulee myös paljon
    - en täysin tajua salama-automatiikkaan vaikuttamista
    - telet on aika teleä, kun on 1,6-croppi ja 8 miljuunaa pikkelssiä rajattavaksi.

1D mulla on ollut jo lähes vuoden, 20D vasta pari kuukautta. 1D on yhä tutumpi, vaikka viimeaikoina 20D on ollut enemmän mukana. Varsinkin huvikseenteleilyssä.

Taidan ottaa tänään vanha sotaratsun.

1. Kerran pitänyt tuota 20D:tä kädessä ja vaikutti ihan joltain pokkarilta :D Lähinnä olen harkinnut toiseksi rungoksi tuota 20D:tä.

20D:
    - Kohina kurissa
    - parempi LCD

1D
    - Kerran päässyt makuun niin ei siitä luovu..
    - Tarkennus toimii
    - Kamera

Eli tällä hetkellä kuvataan vain ja ainoastaan 1D:llä. Katsotaan jos 'vararunko' tulisi jossain vaiheessa. Lisäsinpä 20D:hen paremman LCD:n.

2. Aika samoja mietteitä. Paitsi että telehommissa 1,3-cropista on haittaa ja se eilinen bändi esiintyi ilman valoja ja tarkennus ei toiminut. Jäin vaan funtsimaan, että olisiKO 20D tarkentanut, kun ei nyt kuitenkaan ihan pimeää ollut.

3. Filvas

Filvas

75
    0
    0
    No joku ihan luki meikäläisen ajatukset... Ajattelin 300D:n rinnalle jossain vaiheessa alkukesää ostaa 1D:n. Nimenomaan tuon etsimen ja käytön nopeuden vuoksi. 6 -> 4 mpix ei oo niin iso juttu, ja jäishän toi hopeakuula vielä talouteen.

Aika saman hintaisia näyttäs bout (rajalassa) olevan tämä parivaljakko 1D & 20D. Tosin Ebay saksassa näytti olevan reilusti alta tonnin tätä ykköstäkin, tiedä sitten uskaltaako sieltä tilailla kun ei kieltäkään osaa...

20D vetäis tietty telen puolesta ja pienen kohinan, mutta se etsin tosiaan tuntuu ahtaalta filmiin verrattuna. Käsittääkseni 1D on kutakuinkin 1.3x croppi filkkarungosta, eli vielä ihan käyttökelposen kokonen. Autofocus sitten on tietty ihan eri luokkaa näissä...