Tervetuloa kameralaukkuun!

Pääset mukaan keskusteluihin rekisteröitymällä.
Register Now

Nikon d50 - eri merkkiset optiikat

Keskustelu osiossa 'Digikuvaus' , aloittajana bookhouseboy, 2 Maaliskuu 2007.

    Eli kysymyksenä on: Minkä merkkisiä optiikoita voi käyttää Nikon d50:n kanssa? Mitkä sopivat suoraan? Entä onko olemassa välikappaleita?
     
  1. uneksija

    uneksija Member

    76
    0
    6
    Vs: Nikon d50 - eri merkkiset optiikat

    Kaikki Nikonin bajonetilla varustetut objektiivit. Yleisimmin tällä hetkellä saatavia merkkejä lienevät Nikonin omat Nikkorit, Sigma, Tamron ja Tokina. Toki muitakin merkkejä on, on ollut ja tulee olemaan. Jonkinlaisilla sovitteilla saat varmasti kameraasi kiinni myös monennäköistä optiikkaa, käytännöllisyys ja kannattavuus on tietenkin tapauskohtaista.
     
  2. Vs: Nikon d50 - eri merkkiset optiikat

    Mulla olis mahdollisuus saada Vivitarin ja Chinon putkia. Mistä saisin tietää saanko niitä kiinni tuohon Nikonin d50:seen?
     
  3. Vs: Nikon d50 - eri merkkiset optiikat

    Voisin veikata että ne on 42mm kierteellä.

    Etsi objektiiveja joissa on termi Nikon AF
    Vanhemmatkin nikonin bajonettikiinitteiset saa kiinni (termi Nikon F tai AI AI-S), mutta kamerasi ei mittaa valoa.
    Vaikka löytäisit sovitteen noihin mainitsemiisi, niin valoa ei taaskaan mitata ja tarkentaminenkin nykykameroilla itse on myöskin miltei anti-valokuvausta.
     
  4. Vs: Nikon d50 - eri merkkiset optiikat

    Muuten etsisinkin Nikon af merkinnällä olevia, mutta mulla nyt sellanen tilanne että tarvitsisin yhtä kuvaustilannetta varten erilaisia putkia, joita en voi nykyisen rahatilanteen vallitessa ostaa. Sen sijaan yritän löytää tuttavilta lainaksi putkia ja jos halvalla saisin sovitteen väliin. Valonmittaus ei ole ongelma, valotusmittari auttaa.

    Loistava lause! :) Tuo on kyllä lähellä totuutta, vaikka itse paljon manuaalista tarkennusta teenkin.
     
  5. Vs: Nikon d50 - eri merkkiset optiikat

    Muiden kuin Nikonille tarkoitettujen objektiivien sovittamisessa Nikonin bajonettiin törmää äkkiä runkopaksuusongelmaan: Nikonilla bajonetin etäisyys filmipinnasta on kino-/digijärkkärimaailman suurimpia, eli muihin kinojärjestelmiin tarkoitettuja objektiiveja ei yleensä saa tarkentumaan äärettömään ilman ylimääräisiä virityksiä.

    M42-kierre -> Nikon -sovite on olemassa, mutta ääretön on siinä mahdollistettu ylimääräisellä korjauslinssillä. Omat kokemukseni Haman sovitteesta (tuotenumero 30502) eivät ole mitenkään rohkaisevia - ainakaan jos haluaa edes jonkinlaista optista laatua, mutta hätätilassa semmoisellakin saattaa pärjätä.

    Niitä kamerajärjestelmien runkopaksuuksia löytyy vaikkapa tuolta.
     
  6. uneksija

    uneksija Member

    76
    0
    6
    Vs: Nikon d50 - eri merkkiset optiikat

    Oman linssillisen sovitteeni hankin taannoin Teknofokuksen kautta. Lähinnä kai uteliaisuuttani, kun noita M42 kierteisiä löytyi jonkun verran nurkista. Niin vähälle käytölle vaan on jäänyt, etten tässä paljoa laadusta osaa tältä istumalta sanoa. Merkiltään tuo sovite oli Kood.