Olen kuvannut 80-luvulta asti Canonilla ja Metz 45 Ct 4:llä urheilua. Varsinkin syksyllä kosteassa ja pimeässä metsässä kuvatessa esim rallia ko salama on toiminut mainiosti. Nyt sain kaverilata lähes kaäyttämättömän 45 CT 5:n ja kyselisin millä johdolla ko salama liitetään esim Canon 40 D kameraan. Etsiskelin tietoja ja löytyi esimerkiksi SCA 511 yhdysjohto, millä kameran pitäisi toimia. Salamassa on erilainen liitin kuin CT 4:ssä, joka on toiminut hyvin, niin vanhassa filmikamerassa kuin Digissäkin. valoa kansalle
Vs: Salamasta tietoa Moro, Mulla on samanlainen hyllyssä, ostin sen käytettynä joskus 10 vuotta sitten. Hyvä vehje. Salaman mukana pitäisi tulla PC-johto, jolla salaman saa kiinni kameraan. Viimeksi kun asiaa tutkin (siis noin 10 vuotta sitten) oli kamerakohtasen piuhan hinta niin hirveä että jäi hankkimatta. Kytkentäpiuha muodostui muistaakseni kahdesta tai kolmesta osasta (kamerakohtainen sovite, salamajohto ja mikähän se kolmas olisi voinut olla). Toisaalta Metzissä on paras koskaan käyttämäni valotusautomatiikka, joten kuvasin sillä sitten ilman TTL-automatiikkoja. Pikainen vilkaisu B&H:n verkkokauppaan (www.bhphotovideo.com) ei tuottanut noin vanhaan salamaan enää sovitteita Canonille. Uusissa Metzin liittimissä on 6 kontaktia molemmin puolin, vanhoissa 8. Ainakin mun suttunuijani on tuota vanhaa standardia, muistelisin että liitin muuttui CL-version myötä. Vanhaa Canonin synkkajohtoa joutunee etsiskelemään foorumeilta ja kirppareilta. Jos sinulla on kuitenkin 6 kontaktia liittimen molemmin puolin, sitten sovittimen pitäisi olla tämä: http://www.bhphotovideo.com/c/product/68252-REG/Metz_MZ_5592_SCA_3000C_Converter_.html Mikä piuha sinulla on siinä CT-4:ssä? Eikös CT-5:ssä ole ihan sama? Sommoro, Jussi