Tervetuloa kameralaukkuun!

Pääset mukaan keskusteluihin rekisteröitymällä.
Register Now

Nikon D40

Keskustelu osiossa 'Digikuvaus' , aloittajana _heretostay_, 17 Syyskuu 2007.

    Jep. Elikkä itelläni on tuo samainen runko, ja mitä nyt oon sillä kuvaillu niin en oo huomannut ainakaan mitään erityistä miksi tuo olisi huono. Kuitenkin kiinnostaisi tietää että mikä siitä tekee huonon piireissä?
    Kun mitä tahansa foorumeita oon lukenu ni kaikki kehuvat paskaksi.. Oon saanu kyseisellä kameralla kuitenki samanlaisia kuvia kun kalliillakin kameralla.

    Pointti nyt vaan oli se että miksi ostaa kallis opiskelijabudjetilla(ehkä sitten joskus kun on rahaa) kun saa halvan ja karsitun mutta millä saa samanmoisia kuvia ku muillakin kameroilla.

    Ja tiedän tuon obiskoiden niukkuuden, ja muun mitä täällä on siitä puhuttu..

    Perusteluita kiitos:)
     
  1. Vs: Nikon D40

    Miksi? Jos se on hyvä nin on. Miksi haluat tietää jotain josta olet eri mieltä? Varsinkin kun jo tiedät kaiken mitä siitä on puhuttukin. On erittäin järkevää ostaa halpa kamera (tai halpa ja halpa, sikakallis tuokin on). Laitteisiin investoimalla ei koskaan saa sitä mitä saisi investoimalla kuvaamiseen. On aina hyvä olla tyytyväinen laitteisiinsa -tyytymätön on ikävä olla.
     
  2. Vs: Nikon D40

    Aivan. siinä se onkin:) haluan tietää vain perusteluja heiltä jotka sitä dissaavat. Itse tottakai olen tyytyväinen sanoivat muut mitä vain, mutta kiinnostaa vaan tietää..siksi aloitin keskustelun.
     
  3. jus_si

    jus_si Active Member

    3 150
    0
    36
    Vs: Nikon D40

    Noh,vaikka esim d50 saa opiskelija budjettiin sopivampaan hintaan käytettynä (tuli juuri vastaan 290e jossakin) ja monet noista alle 10 000 ruutua lauottuja.

    Tämä siis puhtaasti raha mielessä, toki d50 syö myös mm. 50mm 1.8:n ;P
     
  4. Vs: Nikon D40

    On aika loogista että kamerasarjan halvin ei ole ihan samaa laatua monessakaan mielessä kuin kalliimmat, muutenhan se olisi ainoa malli jota valmistetaan, koskapa kukaan ei ostaisi mitään muuta. Itse odottelen kameroiden hinnanlaskua että saisi kunollisen ostettua, siihen saakka olen tyytymätön -siis digeihini, filmikamerani ovat parempia.
     
  5. Vs: Nikon D40

    Aivan, mutta jos porukka tietää laitteesta sen hinnan ja ne osat mitä siin on käytetty ja tekee sen perusteella niitä mielipiteitä. Se on totta et siin on käytetty halvempia osia varmastikin mutta mihin perustuu se väite että se on paska. Toki olen itse huomannut sen karsitun osan kamerasta. Mutta eihän ne välineet kuvaajaa tee...
     
  6. Seppo!

    Seppo!

    71
    0
    0
    Vs: Nikon D40

    Se, miksi D40 ei kelpaa monelle valokuvausharrastajalle, tuskin johtuu siitä, että D40 olisi huono. Ei minun mielestäni sitä edes yleisesti ottaen haukuta huonoksi kameraksi. Puutteelliseksi tai rajoittuneeksi ehkä.

    Puuttuu se tarkennusmoottori pyörittämään vanhanaikaisesti ruuvimeisselitarkenteisten lasien tarkennusmoottoria. D40 on pikkuruinen kamera, joten se ei istu monen näpeissä yhtä napakasti kuin isommat kamerat, varsinkin jos on painavaa lasitavaraa kameran nokalla. Säätörullia on vain yksi ja muutenkin monet alvariinsa tarvittavat säädöt ovat vailla suorakäyttönappulaa. Kaikenkarvaisia valikon kautta löytyviä säätö- ja modifiointimahdollisuuksia on vähemmän kuin monipuolisemmissa kameroissa.

    Kuvissa itsessään tuskin on moittimista. Monelle harrastajalle se on varmasti aivan mainio kamera, ja lajissaan ihan hyvä diili, hintaa kun on se alle 500 e.
     
  7. jus_si

    jus_si Active Member

    3 150
    0
    36
    Vs: Nikon D40

    Paska.. eikös se kuvan laadullisesti ole ihan ok. Ihmettelin jopa,kun hävisi jossain brittilehden testissä 400d:lle.

    Se että mm. laukussa kameraa moititaan "osiensa vuoksi" on ymmärrettävää, koska monella on vanhaa lasitavaraa riippakivenä (vai mikä se vanhahko sana on), tai kivijalkana, kuinka sen sitten haluaa ajatella. Näille käyttäjille tuo runko on hyödytön.

    Minusta tuollaisen rungon julkaiseminen on kusetusta. Koska ensimmäistä digijärkkäriä hakeva tuskin tajuaa jo nettikaupassa surffatessaan, että ohhoh tuohon ei mene kaikki putket. (liikkeessä kun maksaakin 50e enemmän)
     
  8. Vs: Nikon D40

    Jep. No en mä kato sitä ainakaa hirveen pahana miinuksena et ei oo tarkennusmoottoria, sen puolee en kyllä varmaan ostaisikaa semmosta objektiivia kuitenkaa mikä ei oo yhteensopiva tuoltakin osin:D ja mitä valikoihin tulee, oon tottunu D70 käyttämää ku semmonen on ollu käsillä aikaisemmin, niin se oli kyllä positiivista että oli suorakäyttönappuloita mutta muutoksiinkin tottuu kun asennoituu oikein. Ja se keveys ja pienuus on omasta mielestä hyvä juttu...oon monta vuotta kuvannu ja aina ollu ongelmana että jaksaako raahata kameraa mukana, nyt se on paljon kätevämpää.
     
  9. Vs: Nikon D40

    Ja tuo on ihan totta myös ettei sitä kyllä kannata hankkia jos sulla on viis putkee joista yksikää ei käy. Mutta ihmettelin vaan ku arvosteluja jälkikäteen luin täältä ja muilta foorumeilta sen negatiivista vastaanottoa. 6Mpx riittää kuitenki tekemää kohtuu isoja suurennoksia jos joku tauluistakin on innostunu, enemmän on tietysti enemmän mutta eipähän nuokaan luvut aina paikkansapitäviä ole.
     
  10. jus_si

    jus_si Active Member

    3 150
    0
    36
    Vs: Nikon D40

    Olisit ostanut hyvän pokkarin!

    Opiskalla kuin opiskalla (pois lukien 50mm 1.8) D40 on jos sen kokoinen,että sekin täytyy ottaa vartavasten mukaan.

    Objektiivien tarve ja hankita on toki yksilöllistä.

    edit: megapikselien määrä ei ole saanut minua vielä vaihtamaan kameraa. Muut seikat, kuten objektiivien yhteensopivuus ja ergonomia ovat.
     
  11. Vs: Nikon D40

    Noh...Pokkari mulla on jo ollu ja siihen en enää siirry. Oon kuitenki kuvannu niin paljon sillä ja myös järkkärillä. Molemmissa on puolensa. Ja tottakai D40:stäkin saa raahata mukana mutta eipähän vie yhtä paljon tilaa ku vanhemmat järkkärit. Tuo kittiputkihan oli siinä aivan paska, jotenka joutuu jokatapauksessa ostamaa muutamia putkia. Ja niitäki saa raahata mukanaan. Oot aivan oikeessa.

    Lisää mielipiteitä?
     
  12. mvuori

    mvuori Well-Known Member

    10 669
    132
    63
    Vs: Nikon D40

    En ymmärrä, miksi haluat ruoskia itseäsi ja kameraasi, kun tähän mennessä pitäisi jo olla selvää, että kyseessä on hintaluokassaan oikein hyvä kamera, joka ei sovi kaikille, mutta heille on kauppojen hyllyt väärällään muita kameroita.

    Sitä paitsi se kittiputki ei ole ihan paska, vaan ihan toimiva, pieni ja kevyt kapistus, joka osaltaan auttaa kameraa olevaan niin pieni ja kevyt, että kassia käyttävillä ihmisillä se kulkee erinomaisen huomaamattomasti mukana. Lähilinssin avulla siitä saa "samaan hintaan" ihan mukavan makro-objektiivin.
     
  13. Vs: Nikon D40

    Kittiobjektiivisi on ihan hyvä. Kamerallasi en itse kuvaisi ;-)

    Mistäs muuten tiedät että objektiivi on huono ja kameran kuvanlaatu hyvä, jos sinulla on vain tuo yksi objektiivi? ;-}
     
  14. Frank

    Frank Active Member

    7 249
    1
    38
    Vs: Nikon D40

    ...Kevyt ehkä ja pienuus on suhteellista ;)
     
  15. Vs: Nikon D40

    Siitä tiedän että obiska on huono, että se on yleispätevä ei oikein minkäänlainen objektiivi. Ok, sillä saa kuvia kun kuvia, mutta se ei oo keskittyny oikeen mihinkään osa alueista kunnolla. Ja tuo on (suunnilleen)sama objektiivi mitä käytetään Canonin kameroissa kittilasina. Merkkihän siinä on hyvä mutta en oo tyytyväinen siihen. Näin perustelen sen.

    Ja sit en mä itseeni ruoski:D mua vaan oikeasti kiinnostaa et mikä siit tekee teidän muiden mielestä huonon..oon vaa pohtinu sitä, ilman että se vaikuttaa mitenkää mihinkää. Ajatus vaan tuli mieleen ja halusin puhuu siitä.
     
  16. Frank

    Frank Active Member

    7 249
    1
    38
    Vs: Nikon D40

    Kai se kittilinssi laajiksena ihan ok on. En mä ainakaan jaksais muuta ~17-18mm objektiivia hommata, jos croppidigillä kuvaan joutuis, tai digillä ylipäätänsä. En ainakaan ihan heti. Joku sanoo että Nikonin kittiputket on parempii ku _____ mut joo ei siit sen enempää.
     
  17. Vs: Nikon D40

    mjooo...ne on makuasioita. Ite haluisin kunnon laajakulman, macron ja 300mm. Ei vaan oo massia. Siks joutuu kituuttelemaa tuolla lasilla. Hyvä että kameran sai hommattua:)
     
  18. Vs: Nikon D40

    Tuo runko voi näyttää kyntensä kun ruuvaat 300-milisen siihen, vaikka vain 4:nkin ;-)
     
  19. Vs: Nikon D40

    Juu, tuo ei ole huono, ja se 18-70 on vielä parempi, keskeltä terävämpi kuin mun Stigmata martyr 18-50/2,8