Tervetuloa kameralaukkuun!

Pääset mukaan keskusteluihin rekisteröitymällä.
Register Now

Nikon D300 sarjakuvaus ongelma

Keskustelu osiossa 'Digikuvaus' , aloittajana ato977, 10 Toukokuu 2008.

  1. ato977

    ato977

    3
    0
    0
    Onko kukaan törmännyt seuraavaan ongelmaan. Nikon D300 kameralla Ch tilassa (6kuvaa/sec) kuvaus hidastuu 15 kuvan jälkeen. Olen kuitenkin ymmärtänyt että sarjakuvaus 6 kuvaa sekunnissa pitäisi pystyä tekemään 100 kuvaan asti. Olen ottanut kohinan korjaukset yms... pois. Omistin aikaisemmin Sandisk Exreme 3 muistikortin mikä tökkäsi myös 15 kuvan jälkeen joten hankin SanDisk IV 4.0gb kortin millä ainakin testien mukaan pitäisi kuvaus onnistua 100 kuvaan asti. Max sarjakuvaus on määritelty 100 kuvaan asti. Eli 15 kuvan jälkeen kuvia tulee n. 2 kuvaa sekunnissa.
    Olisiko kenelläkään D300 omistajalla tästä kokemuksia?
     
  2. emerik

    emerik Well-Known Member

    5 870
    51
    48
    Vs: Nikon D300 sarjakuvaus ongelma

    Jpg voi olla tuo maara mahdollista mutta raw muodossa on paljon vahemman (n.20) tai saatikka jollain tiff. Ja jonkun verran voi teravoitys ja variasetukset seka vastaavat vaikuttaa tuohon, mutta hyvin vahasen. Eli onko mika nyt on tallennusmuoto?
     
  3. ato977

    ato977

    3
    0
    0
    Vs: Nikon D300 sarjakuvaus ongelma

    Jpg olen käyttänyt. olen kokeillut Kaikkia tasoja Fine, Normal, Basic. Ei vaikutusta  eli 15 kuvan jälkeen alkaa tökkimään. Myöskin ilman muistikorttia sama homma (esitystila). Onko kenelläkään D300 omistajalla kokemuksia pitäisikö tuo 6 kuvaa/sec räpsyä 100 kuvaan asti?
     
  4. emerik

    emerik Well-Known Member

    5 870
    51
    48
    Vs: Nikon D300 sarjakuvaus ongelma

    Kyllahan tuo jpg pitaisi ottaa se 100 kuvaa perakkain. Ja laadusta riippumatta. Dpreviewin sivuilta kun tsekkasin.

    Linkki: Nikon D300 In-depth Review

    Onkohan siina D300 mahdollista kayttaa sitten jpg tuota 14 bittisyytta? Senhan pitaisi hidastaa aika paljon kanssa kameraa, olen kylla kuvitellut etta se on vain raw muodossa kaytossa. D-lighting, jos se on paalla ja voiko se sitten hidastaa? Menee itsella arvuutteluksi kylla taysin kun ei ole kyseista kameraa. Raw muodossa voisi tietysti testata montako kuvaa ottaa silla perakkain eli saadaanko silla sita luvattua.
     
  5. oh6vm

    oh6vm

    55
    0
    0
    Vs: Nikon D300 sarjakuvaus ongelma

    Tuon testin perusteella kortin laatu kummiskin vaikuttaa. Elikkä
    kun tselläni on vain 4 GB Sandiskin Extreme III niin sillä parhaalla laadulla tuossa testissä mainitaan ettei saisi kuin 34 kuvaa täydellä vauhdilla. Kun testasin äsken, niin huonoimmalla JPEG laadulla kamera laukoi 98 kuvaa ennenkuin vauhti tippui.
    Sitten kun nostin kuvan kokoa ja paransin laatua, niin laukoi 59 kuvaa jonka jälkeen vauhti tippui.
    Elikkä tämmöinen oli minun PIKA testitulos. Ei ole mulla oikein käyttöä koko hommalle, niin enpä murehdi, vaikkei sataan kuvaan pääsisikään.

    Mitä muuten ennen sarjatulen aloitusta kamerasi kertoo bufferimuistin mahtuvien kuvien määräksi?
    Minulla näyttää tuolla huonoimmalla JPEG asetuksella 46 kuvaa. Kun se täyttyy, niin sittenhän astuu kuvaan kortin kirjoitusnopeuden vaikutus, miten bufferiin vapautuu tilaa.

    Harri
     
  6. ato977

    ato977

    3
    0
    0
    Vs: Nikon D300 sarjakuvaus ongelma

    D-lighting pois kytkeminen korjasi tilanteen. Eli parhaalla Jpg laadulla Sandisk IV kortille pystyy ottamaan täyden 100 kuvaa. Enpä olisi osannut tuota edes kokeilla. Joten kiitos avuista. Harvoinhan tuota tarvitsee mutta 15 kuvaan raja tietyissä tilanteissa on esteenä.