Tervetuloa kameralaukkuun!

Pääset mukaan keskusteluihin rekisteröitymällä.
Register Now

Nikon D3 ohjelmistopäivitys

Keskustelu osiossa 'Digikuvaus' , aloittajana mahonetti, 10 Joulukuu 2011.

    Kysymys kokeneille Nikonisteille:
    D3:n uusin ohjelmistopäivitys lienee 2.02. A/B. Onko päivitys onnistunut ongelmitta? Jostain syytä ei päivitys mene läpi, vaikka mielestäni kaikki tehty normaalisti / ohjeiden mukaan. Loppuvaiheessa näyttää kamera aina "punaista".

    Entä onko kontaktipinnoissa ollut ongelmia? Nikonin 105mm vr micron kanssa F luku jäi oudosti F3:een (minulle uusi aukkoluku), eikä mennyt f2.8:aan.
     
  1. JMies

    JMies

    550
    1
    0
    Vs: Nikon D3 ohjelmistopäivitys

    Tarkensitko äärettömään? Ken Rockwellin listan mukaan f/3 on maksimiaukko tarkennettaessa kolmen metrin tietämillä.
     
  2. Vs: Nikon D3 ohjelmistopäivitys

    Olet oikeassa, tarkennus oli alle kolme metriä, joten siltä osin asia ok.
     
  3. Vs: Nikon D3 ohjelmistopäivitys

    Maksimiaukkoa kutsutaan valokuvauspiireissä valovomaksi, ja aukkolukua aukoksi.
     
  4. Vs: Nikon D3 ohjelmistopäivitys

    Termi "aukkoluku" on suomen kielessä valokuvauspiireissä kyllä käytössä, ja sillä tarkoitetaan objektiivin aukkoa. 

    sanalla "aukkoluku" löytyi mm.
    Valovoima esitetään ns. f-lukuina (aukkoluku, f-number, f-stop). Mitä pienempi f-luku, sitä parempi linssistö on keräämään valoa.

    Valovoimaisempaa optiikkaa voidaan käyttää hämärämmässä tai pienemmillä suljinajoilla.
    Syväterävyyttä voidaan hallita kameroilla, joissa aukkoluku, eli objektiivin aukko, on säädettävissä.

    Aukko, eli "Aperture" vaikuttaa siihen kuinka paljon valoa kameran kennolle pääsee siinä ajassa minkä suljin on auki. Mitä isompi luku sitä pienempi aukko. Aukkoluku voi olla vaikka "2.8" tai "5.6" tai "22".
    "Av" ohjelmassa kuvaaja itse valitsee aukon ja kamera valitsee valotusajan käytettävissä olevan valon mukaan.
     
  5. Vs: Nikon D3 ohjelmistopäivitys


    Mitä pienempi f-luku, sitä parempi linssistö on keräämään valoa.


    [/quote]
    Tai suurempi on ollut markkinointiosaston painostus..
    Mun paras obiska, BY FAR, on Micro nikkor 55mm f:3,5
     
  6. Vs: Nikon D3 ohjelmistopäivitys

    Tai suurempi on ollut markkinointiosaston painostus..
    Mun paras obiska, BY FAR, on Micro nikkor 55mm f:3,5
    [/quote]

    Niin se on että usein "hitaat" (taas tuli veärä sana) linssit (ja taas väärä) ovat usein parempia kuin "nopeat", eli valovomaiset, kuten kuuluu sanoa. Mutta hyvä tietää, että Micronikkor 55mm 3,5 on hyvä vaihtoehto. Kiitos tiedota! Aikoinaan käytin Olympus 50m 3,5 makroa, ja olihan se erinomainen objektiivi sekin. 

    Itse aihe meni nyt vähän sivureiteille, täytynee ottaa Jas huoltoon yhteyttä, että saan tuon "mintun", eli lähes käyttämättömän, D3-rungon ohjelmiston päivitettyä.
     
  7. nomad

    nomad Well-Known Member

    10 349
    167
    63
    Vs: Nikon D3 ohjelmistopäivitys

    Niin se on että usein "hitaat" (taas tuli veärä sana) linssit (ja taas väärä) ovat usein parempia kuin "nopeat", eli valovomaiset, kuten kuuluu sanoa. Mutta hyvä tietää, että Micronikkor 55mm 3,5 on hyvä vaihtoehto. Kiitos tiedota! Aikoinaan käytin Olympus 50m 3,5 makroa, ja olihan se erinomainen objektiivi sekin. 

    Itse aihe meni nyt vähän sivureiteille, täytynee ottaa Jas huoltoon yhteyttä, että saan tuon "mintun", eli lähes käyttämättömän, D3-rungon ohjelmiston päivitettyä.
    [/quote]

    Objektiivin suunnittelu on monen asian kompromissi. Ei sitä valovoimaa voi saavuttaa ilman uhrauksia jossain muualla. Mutta toisaalta vaikka 3.5/55mm Nikkor olisikin hyvä jo täydellä aukolla, niin kyllä nuo f/1.4 obiskatkin aika kivasti piirtää kun himmentää esimerkiksi kolme aukkoa :)
     
  8. Mirrored

    Mirrored Well-Known Member

    23 777
    748
    113
    Vs: Nikon D3 ohjelmistopäivitys

    Tuolla on arvioitu kolme versiota siitä.  Erilaisia ovat.
     
  9. Vs: Nikon D3 ohjelmistopäivitys

    Joo, käytetään tosiaan, miksei päivämäärästä käytetä sanaa päivämääräluku, koska lukuhan se on. Tai lämpötilaluku, koska sekin on luku. Mutenhan ei valokuvaaja luvuksi lukua tajua, jollei sinä lue luku ;-)

    Mistä muuten lainasit tuon hölmön lainauksen? Kävin joutessani korjaamassa muutamaa aukkolukua käyttävää sivua. ;-)
     
  10. Mirrored

    Mirrored Well-Known Member

    23 777
    748
    113
    Vs: Nikon D3 ohjelmistopäivitys

    Syväterävyyttä voidaan hallita kameroilla, joissa aukkoluku  Näyttäisi nyt esiintyvän ainakin Mikrobitissä ja Suomi24:ssä.
     
  11. PasiZ

    PasiZ Active Member

    1 097
    0
    36
    Vs: Nikon D3 ohjelmistopäivitys

    Jäätävän luotettavat lähteet... ko. medioissa on aina ollut raudanlujia ammattilaisia kirjoittamassa ;)
     
  12. Vs: Nikon D3 ohjelmistopäivitys

    ;-D
     
  13. Mirrored

    Mirrored Well-Known Member

    23 777
    748
    113
    Vs: Nikon D3 ohjelmistopäivitys

    Kaverin kanssa oli puhetta hauesta.  Lähetti tekstarin jossa oli hauen sukunimi Esox.  Olen aina ollut siinä käsityksessä että se on Exos ja pidin sitä ilman muuta virheenä.  Pistin googleen Exos lucius varmistukseksi ja heitin kaverille että hei, etkö jo usko (kun sitä toisti vaan jatkossakin).  Se on tosiaan tosi "vanhanaikainen" erehdys etsiä virheellisellä hakusanalla todistetta netistä. Esox lucius.

    Väärää käytti jopa Merenkurkun Erä- ja luonto-oppaat ry.  :eek:  Eikä kyse ole edes siitä, että se olisi joskus muuttunut. Ainakin 70-luvunkin kirjallisuus tuntee Esoxin.
     
  14. Vs: Nikon D3 ohjelmistopäivitys

    Jos googlaat sanan "aukkoluku", niin kyllä lähteitä löytyy useita.
    sana on ilmeisesti tullut, tai ainakin on tulossa, englannin kielestä, koska siellä sanoja f-stop, f-nuber, aperture number käytetään usein. Mielestäni sana tarkoittaa sitä lukua, joka on luettavissa kameran rungosta tai objektiivin  aukkoasteikolta ja joka ilmaisee mikä on objektiivin aukko samaan tapaan kuin lämpömittarilukema ilmaisee ilman lämpötilan.

    esimerkejä netistä:
    Mikrobitti, kuten jo edellä on mainittu,
    Pikseli: http://www.pikseli.fi/digifaq/3_valovoima.html, ei pitäisi olla kovin huono lähde.
    Eu-dictionary: aukkoluku | EUdict | Finnish>English
    esimerkki:http://www.liminganlahti.fi/files/Kunnon%20Kuvan%20ABC.pdf
    toinen nettisanakirja: http://sanakirja.hakkeri.net/fineng/aukkoluku

    jne. Voi muuten olla, että Nykysuomen sanakirjasta sanaa "aukkoluku" ei löydy, mutta kielikin muuttuu ja uusia sanoja vaan tulee. Esim sana "mahdollistaa" on tällainen uusi adjektiivistä muunnettu verbi, jota vieroksuin kauan, mutta nyt se esiintyy jo virkakielessä.  Oiskohan jollakin tuo Nykysuomen sanankirjan uusin versio?
     
  15. SakkeM

    SakkeM Well-Known Member

    22 914
    3 374
    113
    Vs: Nikon D3 ohjelmistopäivitys

    Ihan uusi sana minulle....
     
  16. Vs: Nikon D3 ohjelmistopäivitys

    Mitä, vomako puuttuu sanavarastostasi? -kuulemma kieli kehittyy, ota se vastaan ;-)
     
  17. paraneva

    paraneva Well-Known Member

    12 374
    6 204
    113
    Vs: Nikon D3 ohjelmistopäivitys

    Hmmm, noinkohan, kyllä mä siihen törmäsin heti 70-luvulla kun aloittelin harrastusta?
     
  18. Vinski

    Vinski Well-Known Member

    4 260
    378
    83
    Vs: Nikon D3 ohjelmistopäivitys

    Minä törmäsin 80-luvulla.
     
  19. SakkeM

    SakkeM Well-Known Member

    22 914
    3 374
    113
    Vs: Nikon D3 ohjelmistopäivitys

    Voma olkoon kanssanne...
    törmäillessänne...