Tervetuloa kameralaukkuun!

Pääset mukaan keskusteluihin rekisteröitymällä.
Register Now

Nikon d200 käytettynä?

Keskustelu osiossa 'Digikuvaus' , aloittajana vtp, 23 Elokuu 2011.

  1. vtp

    vtp

    26
    1
    3
    Tervehdys! Minä olen pitkään sinnitellyt filmipuolella ja ei siis ole digijärkkäriä laisinkaan. Käytännössä kaikki linssit ovat manuaalitarkenteisia ja muutamia Tamron adaptall-sovitteisiakin löytyy. Nämä ovat edelleen varsin mukavia käyttää.

    Digivarusteina on vain Nikon P5100 -pokkari ja Fujin HS10 -bridgekamera.

    Kysymys kuuluu: onko täysin järjetön idea hankkia ensimmäiseksi digijärkkäriksi Nikonin d200? Perusteena lyhykäisesti seuraavat:

    - Käytetyn hinta on edullinen.
    - Kyseessä on semipro-malli, jolta sopii odottaa kestävyyttä myös käytettynä.
    - Kaikki kunnon manuaalilasit toimivat tuossa ja myös valotuksen mittaus näillä toimii.
    - Runko on iso ja painava, mikä mielestäni on hyvä asia. Rimpuloitahan minulla on jo kaksi kappaletta ;)

    Negatiiviset asiat, joita on suuri virrantarve ja huonohko herkkyys, olen valmis hyväksymään. Toive on saada alueella iso 100-400 kohtuullisen laadukkaita kuvia. Onnistuuko? Minä olen erittäin kranttu kuvien luonnollisistä väreistä. Jos väritoistossa on sanomista, niin silloin homma menee jäihin saman tien. Tämä tietysti pääasiassa koskee iso100-herkkyyttä.

    Jos innostun tuollaisen hommaamaan, niin voinhan sitten jossain vaiheessa päivittää esimerkiksi d700:een ja tuo jää kakkosrungoksi. Samat lasithan noissa toimivat kun vaan muistaa nuo polttovälikertoimet eikä hommaa mitään dx-laseja.

    Kamerasta lienee järkevää maksaa n. 300-400 euroa.
     
  2. Mirrored

    Mirrored Well-Known Member

    23 777
    748
    113
    Vs: Nikon d200 käytettynä?

    Vaan mitenhän manuaalitarkennus todella toimii sillä?  Näkeekö tarkentaa.
     
  3. nomad

    nomad Well-Known Member

    10 349
    167
    63
    Vs: Nikon d200 käytettynä?

    Kyllä D200:n etsin ihan ok on. Kuvasin sen kanssa aika paljon käyttäen sekä mf-objektiiveja että lensbabyä, eikä tuo nyt niin mahdotonta ollut. D700:n etsin on toki avarampi, mutta ei mullistavasti.

    D200:n kuvanlaatu on alhaisilla herkkyyksillä erittäin hyvä. Kuitenkin sillä varauksella, että dynamiikka on selvästi nykykameroita kapeampi. Valotuksenmittaus toimii kuitenkin hyvin, mikä pelastaa paljon. ISO800 jälkeen D700 tekee jo helposti nähtävää eroa ja D200:n käytännön maksimi lienee välillä ISO1600-2000.
     
  4. Mirrored

    Mirrored Well-Known Member

    23 777
    748
    113
    Vs: Nikon d200 käytettynä?

    Tähyslasi voisi olla käsitarkennukseen suunniteltu.  Se mitä olen kokeillut muunlaisia, on ollut aika toivotonta.
     
  5. nomad

    nomad Well-Known Member

    10 349
    167
    63
    Vs: Nikon d200 käytettynä?

    Kriteerit tietty vaihtelee. Ja polttovälit ja valovoimat. 1.4/85mm on aika haastellinen millä kameralla tahansa, saati D200:lla.
     
  6. JLN

    JLN Active Member

    4 099
    0
    36
    Vs: Nikon d200 käytettynä?

    Mulla oli D200, jossa katzeyen mikroprisma/leikko.
    Tuosta huolimatta manuaalilasien käyttö oli "hidasta". FF-kennoisella/isommalla etsimellä (lue. D700/D3) ei varmasti olisi niinkään.
    Mitä tulee herkkyyteen, niin mielestäni iso800 oli vielä jotenkin käytettävää ja 1600 jo melkoista puppua. Jos kuvaa paljon iso100-400 välillä, niin on tuo mielestäni varsinkin hintaisekseen loisto DX-kamera.
     
  7. nomad

    nomad Well-Known Member

    10 349
    167
    63
    Vs: Nikon d200 käytettynä?

    Ei D700/D3 etsin mielestäni mitään wow-efektiä tarjoa. Mielestäni isomman etsimen etu kumoutuu täysin siihen, että täyskennon myötä terävyysalue on kapeampi. Eli D200 & 35mm on ihan yhtä käyttökelpoinen (ellei helpompi) yhdistelmä kuin D700 & 50mm.

    Mainitsen nämä koska niistä on jonkunmoista omaa kokemusta. Pidemmillä polttoväleillä luotan siihen vihreään tarkennusvaloon. Se toimii kun on aikaa, vaikka makroillessa.
     
  8. Vs: Nikon d200 käytettynä?

    Miten täyskenno muka vaikuttaisi optiikan terävyysalueeseen? Kysymys on rajauskertoimesta, ei muusta.
     
  9. Mirrored

    Mirrored Well-Known Member

    23 777
    748
    113
    Vs: Nikon d200 käytettynä?

    ^ Ei Nomad niin kirjoittanutkaan.  :D  Vertasi kuitenkin esimerkiksi normaaliobjektiiveja.  Ei kai Ilmari sentään meinaa, että koska pienemmän kennon kuvaa suurennetaan enemmän, se kompensoisi 35 vs 50mm syväterävyyden.
     
  10. Vs: Nikon d200 käytettynä?

    Ei pidä sekoittaa rajauskerrointa ja syväterävyyttä keskenään. 35 mm optiikka on erilainen kuin 50 mm, eikä rajaus muuta noiden kuvakulmia identtiseksi. Muotokuvissa laajakulma kun ei ole se käytetyin "potrettilasi"...
     
  11. Mirrored

    Mirrored Well-Known Member

    23 777
    748
    113
    Vs: Nikon d200 käytettynä?

    En valitettavasti oikein ymmärtänyt.  (Keskimmäisellä kuitenkin tarkoittanet ettei 35mm 1,5 kropissa vastaa kinon 50mm kuvakulmaa. edit. On se vaan melko lähellä D200 rungossa: 53,4mm http://www.radical.org/aov/)


    Tämä on niin ikuisuusaihetta, että siksi on pakko epäillä aina toisen lauseita että onko hän huomioinut kaikki asiat, kun verrataan eri kokoisia kennoja tai filmejä. Jokainen kuitenkin vähintään omasta mielestään tietää tasan tarkkaan miten asia on, mutta variaatioiden määrä sanallisessa ilmaisussa on hämmästyttävää. Jos ei muuten saada mielenkiintoa vanhaan aiheeseen, sano se epäselvemmin ja uudella tavalla. Kolmen sivun jälkeen voikin todeta että minä kyllä oletin että tiedätte perusteet. :D
     
  12. simos

    simos Ylläpidon jäsen

    8 447
    440
    83
    Vs: Nikon d200 käytettynä?

    Pitäydytääs taas aiheessa eikä lähdetä saivartelemaan asiasta, joka on puitu läpi lukuisia kertoja.

    D200 on edelleen varsin hyvä runko. Tänhetkisillä käytettyjen hinnoilla hyvä ostos ja saa käyttörunkoa vielä pitkäksi aikaa.

    ISO800 oli itellä isoin herkkyys jota kehtas käyttää, mut ISO100-400 tekee todella hyvää jälkeä. Tarkennus onnistuu käsin, mut eihän se mitään riemua ole ;)
     
  13. nomad

    nomad Well-Known Member

    10 349
    167
    63
    Vs: Nikon d200 käytettynä?

    Ei mitään ;-)
     
  14. Vs: Nikon d200 käytettynä?

    Miten vaikeaa on ymmärtää se, että eri polttoväli esittää kohteen eri tavalla? Jos pistän Olympukseen digirunkoon 24 millisen "potrettilasin", kuvaan pelkästään isonenäisiä henkilöitä. Kaverini joka kuvaa myöskin henkilökuvia (hänellä D700 ja 50mm) myy paljon enemmän, saa kehujakin. Piru kun mulla on näitä isonenäisiä vain asiakkaina...

    Ei näistä tarvitse saivarrella, mutta tuntuu ettei tätä nyt vain yksinkertaisesti osata.
     
  15. Mirrored

    Mirrored Well-Known Member

    23 777
    748
    113
    Vs: Nikon d200 käytettynä?

    ^ No, huh huh. Mitä lähempää katsotaan, sitä isompana näkyy.  Nenä tai muu.  (Mikä ei ole saivartelua, vaan ehdoton totuus.)

    (Mistä ihmeestä tähän keskusteluun tuli laajakulmapotretit!)
     
  16. drako

    drako Member

    132
    0
    16
    Vs: Nikon d200 käytettynä?

    Vaikka herrat nyt hampaat irvessä eivät selkeästi ymmärrä toistensa sanomattomia tarkoituksia offtopicista, on se D200:n etsin silti ihan kärpäsen kakka verrattuna hyviin filkkarunkojen etsimiin. No niin on kyllä missä tahansa dslr:ssä. Siltikin olen taipuvainen simos:n linjoille tarkentelusta ja muutenkin kamerasta.
     
  17. Mirrored

    Mirrored Well-Known Member

    23 777
    748
    113
    Vs: Nikon d200 käytettynä?

    Kappas vaan, esim. D700 viewfinder magnification 0,72X, kun D200 0,94X, joten etsinkuvien koko ei liene kaukana toisistaan?

    Nikon D700 - Wikipedia
    Nikon D200 - Wikipedia

    No, kuitenkin prismaetsimet ovat historiaa hyvin pian.

    edit.  Enpä ole ihan varma, onko vaikkapa D700 etsinkuva suhteellisesti lainkaan pieni.  Vertaa Nikon F3: 0.8x Nikon F3HP: 0.75x , joista jälkimmäinen tietääkseni jäi suunnilleen standardiksi myöhempiinkin malleihin, jotta rillienkin kanssa näkisi koko kuvan paremmin.
     
  18. Vs: Nikon d200 käytettynä?



    Tää on jo klassikkovitsi. ;-D
     
  19. Vs: Nikon d200 käytettynä?

    F4 ja D700 etsimet ovat melkoisen tarkkaan ihan samanlaisia. Katsokaas vaikka rinnatusten.
     
  20. JLN

    JLN Active Member

    4 099
    0
    36
    Vs: Nikon d200 käytettynä?

    Otappas vaikka D200/D300 sekä D700 samaan aikaa pyödälle jostain, niin ero on kyllä huomattava. Makuasioita, mutta mun mielestä croppikameran yks huonoimpia puolia vs. FF on se että FF:ään tottuneena cropin etsimestä on melko ankea katsoa läpi.

    FM:stä etsimestä sitten taas näkeekin jo "puolivaltakuntaa"