Tervetuloa kameralaukkuun!

Pääset mukaan keskusteluihin rekisteröitymällä.
Register Now

Nikon D1x vai D2h?

Keskustelu osiossa 'Digikuvaus' , aloittajana harmanvalo, 1 Maaliskuu 2008.

  1. harmanvalo

    harmanvalo Member

    49
    1
    8
    Oletko kuvannut mainituilla kameroilla? Jos kyllä niin arvostaisin kovasti kokemuksiasi kameran/kameroiden hyvistä ja huonoista puolista. Olosuhteiden vaatimuksesta siirryin joissakin kuvauksissa digiin ja rungossa täytyy pystyä käyttämään myös Nikonin vanhempaa linssikalustoa. Näitä kahta prorunkoa löytyy aikasten halvalla. Erilaista testi/ominaisuus tietoa olen kerännyt sen verran että vaihtoehdot ovat tiivistyneet näihin kahteen, kyse on vain että  kumman otan. Kuvaan pääasiassa muotokuvauksia ja jonkun verran urheilu/retkeily kuvausta. Kuvat tekee pääasiassa ammattilabra joitakin juttuja siirrän omalle koneelleni ja poltan levylle, jonka sitten annan eteenpäin kuvien käyttäjälle.
     
  2. Vs: Nikon D1x vai D2h?

    Tämä kiinnostaisi minuakin. Hankkiuduin juuri D50:stä eroon ja jossain vaiheessa keväällä olisi tarkoitus ostaa (jos siis rahat vain riittävät) joku tuollainen vuosituhannen alun ammattilaisrunko. Jos aloittajalle sopii niin laajennetaan tämä keskustelu koskemaan vielä D1h-runkoakin! Akkujen kesto noissa vanhemmissa ei ainakaan vissiin häävi ole? Itsellä tuo tulisi pääasiassa urheilukuvaukseen, toisaalta esim. tarkennuksen nopeus ei ole ratkaiseva tekijä, koska tähän asti olen auttavasti pärjännyt tuolla D50:llä ja vanhoilla manuaaliputkilla.
     
  3. harmanvalo

    harmanvalo Member

    49
    1
    8
    Vs: Nikon D1x vai D2h?

    Juu! Kommentit D1h'sta myös tervetulleita!
     
  4. prosecutor

    prosecutor Member

    287
    1
    18
    Vs: Nikon D1x vai D2h?

    Itselläni ei ole kumpaakaan, mutta olen pähkäillyt hissukseen saman ongelmatiikan kanssa. Todennäköisesti ottaisin D2H:n, koska kyseessä uudempi ja nopeampi kamera, eikä resoluutiossakaan ilmeisesti(?) ole merkittävää eroa käytännössä. Mitä noista muuten tällä hetkellä pyydetään?

    Vastailkaa nyt jotkut asiasta paremmin tietävät!
     
  5. Vs: Nikon D1x vai D2h?

    Heip.

    Itsellä ollut molemmat muutaman päivän. Sanotaanko niin että d1xstä en saanut mitään selkoa sinä aikana (vaikea perehtyä moiseen monimutkaisuuteen) d2hssa puolestaan on selkeä käyttöliittymä jolla pääsee nopeammin kuvaamaan. Kuvalaadullisesti suunnilleen samoissa, d2h kestää paremmin ehkä korkeita iso arvoja.

    Taitaapa olla kyllä hinta-eroakin noissa. Jos haluat perehtyä ja jaksat työstää osta d1x, jos taas rahaa on vähän enemmän ja tärkeintä on kuvauksen helppous d2h.

    Juho
     
  6. torax

    torax

    15
    1
    3
    Vs: Nikon D1x vai D2h?

    Itse mietin aivan samaa tässä kuukausi pari sitten ja minua varoitettiin D1X akusta, joka ei kuulemma kestä kovinkaan pitkään. Päädyin lopuksi D2H joka oli käytettynä 700e. Mielestäni hyvä kamera. Saa jäädä kakkosrungoksi sitten kun voitan lotossa ja ostan D3 =)
     
  7. prosecutor

    prosecutor Member

    287
    1
    18
    Vs: Nikon D1x vai D2h?

    Mistä ostit tuon?
     
  8. torax

    torax

    15
    1
    3
    Vs: Nikon D1x vai D2h?

    Ostin käytettynä yksityiseltä. Noita löytyy esim digicameran myydään palstalta.
     
  9. d2h2

    d2h2

    1
    0
    0
    Vs: Nikon D1x vai D2h?

    Mainitsemasi kamerat ovat olleet minulla työkäytössä, hetken rinnakkain.
    Nyt molempien rooli on hiipumassa, toisen jo kokonaan.
    Seuraavassa mieleentulevia kokemuksia ao. laitteista:
    -D1X:n näyttö on surkean huono verrattuna D2H:n näyttöön
    -D1X vaatii mukaansa aina kolme akkua, ne eivät kestä pitkään. Akut ovat isoja ja laturi huono, nykymittapun mukaan. Akkujen käyttöikä on lyhyt.
    -D1X tekee magentaista jälkeä verrattuna D2H:n.
    -D2H:n kenno on "niin pieni" että varaa croppailuun ei juuri jää.
    -D2H on selkeästi edistyksellisempi kokonaisuus, D1x edustaa digien varhaisastetta. Dinosaurus:)

    D1X on jäänyt hyllylle, D2H:n otan mukaan joskus assarin varakameraksi. Jossain makro-, muoto-ja esinekuvauksessa D2H on ihan hyvä vaihtoehto, nimenomaan sellaisessa missä ei tarvita suuria printtejä ja kuva rajataan kuvaustilanteessa mahdollisimman kohdalleen.

    Käyttölogiikka näissä on sama kuin kaikissa Nikonin ammattimalleissa. Siihen pääsee nopeasti sisään.

    Tässä nyt jotain mieleentulevaa:)
     
  10. evis

    evis Member

    498
    0
    16
    Vs: Nikon D1x vai D2h?

    Omistin myös joku aika sitten tosi vähäisessä käytössä olleen d1x:n ja kaipa ne surkeahkot vakioakut ovat nyt kulutettu loppuun monta kertaa. Tilalle useasti hommattiin korkeakapasiteettisempia akkuja joissa oli jo kohtalainen akunkesto. Näinollen jo kolmella tällaisella akulla pärjää vallan mainiosti. Muistan tosin omassani olleen surkea pakkasenkesto.

    D1x:n kuvien magentasävy on sensijaan yllätys. Mun mielestä d1x tuotti tosi hyviä ja tarkkoja kuvia. (vrt. nyk. 5d joka myös satunnaisessa käytössä. Ero luonnollisesti on mutta siltikin)

    Joo, d1x on jo digeissä museokamaa käyttöliittymän ja elektroniikan osalta mutta kamera on tosi hyvä kädessä ja ainakin minun mielestä se tuottaa varsinkin sen nykyarvoon mitattuna tosi hyviä kuvia. Ja kamera hyväksyy ja osaa mitata valoa tietenkin minkä tahansa vanhan nikonmountti lasin läpi.
     
  11. harmanvalo

    harmanvalo Member

    49
    1
    8
    Vs: Nikon D1x vai D2h?

    Kiitoksia kommenteista. Huusin itselleni tuon D2h:n eBaysta 500 eurolla. Tullit, verot ja postitukset päälle niin hinta jää alle 700. Kamera ei ole vielä tullut, digiä en ole itse aikaisemmin omistanut, mutta kuvannut mm. D200´lla. Saas nähdä toimiiko tämä pro digi niin kuin odotan. Kaksi akkua tuli mukaan.
     
  12. prosecutor

    prosecutor Member

    287
    1
    18
    Vs: Nikon D1x vai D2h?

    No vielä sitä, että kuinka suuria printtejä tuolla kannattaa tehdä ilman rajaamista? Entä kohina?
     
  13. Juan

    Juan Member

    510
    0
    16
  14. torax

    torax

    15
    1
    3
    Vs: Nikon D1x vai D2h?

    Ei sillä kovin suuria printtejä kannata tehdä. Tosin se jolta ostin oli tehnyt A3 kokosia jotka olivat vielä kohtuullisen näköisiä. Kohiseehan tuo ja kohina on ilkeän näköistä ainakin 800 jälkeen. ISO (vastaavuudet) 3200 ja 6400 ovat täysin käyttökelvottomia