Tervehdys, Semmoista asiaa piti ruveta kyselemään, että osaako kukaan kertoa voiko teollisuuskäyttöön tarkoitetulla röntgenfilmin kehityskoneella kehittää tavallista, kotikehitykseen kelpaavaa mustavalko-kinofilmiä ? Työpaikaltani kyseinen kehityskone löytyisi ja kerran olen valokuvan kehitystä sillä koittanutkin, tosin huonoin tuloksin. Filmi tuli ulos koneesta täysin valottumattoman näköisenä. Oliko kehitysnopeus väärä, vai aineet sopimattomia kyseiselle filmityypille ? Koneessa käytetyt aineet ovat Structurix G135 A+B+C (kehitteenä) ja Structurix G335 A+B (kiinnitteenä), sekoitussuhteilla 5 litraa aineita, 20 litraan vettä. Filmin läpimenoaika koko kehitysprosessin läpi on noin 8 minuuttia (kehitys, huuhtelu, kiinnitys, huuhtelu, kuivaus). Röntgenfilmille olen muutaman kuvan joskus napannut neulareikätekniikalla ja kehittänyt kyseisessä apparaatilla. Ohessa näyte siitä että prosessi toimii.
Vs: Kuvien kehitystä Kyllä noita modattu on, röntgenkehitteet ei vaan välttämättä tuota haluttua tulosta normi mustavalkofilkoille, vaihda kehitteet ja säädä prosessi niin vot,. Aikaa noista saa yleensä turattua suuntaan jos toiseen, aika kehityksen mukaan, fikserin vahvuus sitten siitä.
Vs: Kuvien kehitystä Ok, tack så mycket. Taitaa vaan jäädä kehitteet mulla vaihtamatta. Ei viitti yhden tai kahden rullan takia alkaa vaihtamaan parinkymmenen litran suuruisia liemiä. Mutta meillä pitäisi kyllä pienempikin kone olla jossain...
Vs: Kuvien kehitystä Pitipä vielä kokeilla kuvausta röntgenfilmille käyttäen kamerana Medium Format (6x6 filmikoko) kameraa, jonka sisälle kapea röntgenfilmi just passelisti sopikin. Valotusaika 10 sekuntia ja lopputuloksena naarmuinen filmi ja epäselvä kuva, jonka epäselvyys tosin taitaa enemmän johtua kuvankäsittelyohjemasta kuin itse filmistä, joka näyttää aika hyvältä.