Tervetuloa kameralaukkuun!

Pääset mukaan keskusteluihin rekisteröitymällä.
Register Now
  1. Tämä sivusto käyttää evästeitä. Jatkamalla tämän sivustoa käyttöä, hyväksyt evästeidemme käytön. Lue lisää.

Nikon A - isokennoinen kompakti

Keskustelu osiossa 'Digikuvaus' , aloittajana nomad, 5 Maaliskuu 2013.

  1. niffe

    niffe Well-Known Member

    13 326
    536
    113
    Vs: Nikon A - isokennoinen kompakti

    Jep. Aika erikoista. Yleensä valaistaan kameran suunnasta, jolloin toinen lamppu ylös ja sitten täytetään sivusta. No ei ne softainsinöörit välttämättä itse kuvaa =) ja toisaalta sitten, kun aletaan leikkiä salamakalustolla, sitä varten on kunnon järkkäri olemassa.
     
  2. nomad

    nomad Well-Known Member

    10 349
    167
    63
    Vs: Nikon A - isokennoinen kompakti

    Järkevä oletus on, että A:ssa on käytetty jostain toisesta Coolpixistä peräisin olevaa salamayksikköä johon ei ole ollut mahdollista integroida tukea langattomalle salamajärjestelmälle vaikka ko ominaisuus kameran softassa onkin.

    Coolpix A on aika arvokas pokkari ja Nikonilla on perinteisesti ollut nämä salama-asiat hyvällä mallilla. Mutta kannattaa muistaa, että on myös järkkäreitä jotka eivät osaa ohjata langatonta salamaa. Eivät millään konstilla, ei edes salamakenkään kiinnitetyn salaman kautta.
     
  3. tnihtila

    tnihtila Member

    275
    4
    18
    Vs: Nikon A - isokennoinen kompakti

    Nikon-nomadilla (?) kova puolustelu :)

    Tulee itse käytettyä aika useinkin Olympuksen OM-D:lle konfiguraatiota kameran pikkusalama langattomana ohjaimena (ja tarvittaessa pienenä fillinä) ja Olyn oma salama langattomana ohjattavana. Lähinnä jos jotain esineitä esimerkiksi kuvaa.

    Kaikkihan nämä kompromisseja. Odotellaan vielä sitä, jossa olisi paljon palikoita jotakuinkin kohdallaan. Fujilla jo monta, mutta sitten...

    Onhan tämä Nikon kuitenkin selvempi taskukamera kuin nuo vähän isommat.
     
  4. nomad

    nomad Well-Known Member

    10 349
    167
    63
    Vs: Nikon A - isokennoinen kompakti

    Vähemmistön ääntä on kuultava. Vaikka Potka luopuikin, niin teillä OM-D-läisillä onkin täällä melkoinen hegemonia :) 
     
  5. Vs: Nikon A - isokennoinen kompakti

    Nimenomaan; onkos Olyn pokkareissa paljonkin näitä langattoman salamajärjestelmän tyyppejä? Meinaan jos verrattaisiin niitä johonkin Nikonin järjestelmään? ;-)
     
  6. J.Vuokko

    J.Vuokko Well-Known Member

    8 192
    62
    48
    Vs: Nikon A - isokennoinen kompakti

    Mulle on kelvannut 'peanut' -orja ja siihen kiinnitettävä radio merkkiä X... Mihis sitä sen kummempia järjestelmiä tarvittais...  Äkkiänhän ne valot säätää.
    (ja toimii myös muissa kuin Olyn m43 'pokkareissa' ;) )
     
  7. nomad

    nomad Well-Known Member

    10 349
    167
    63
  8. nomad

    nomad Well-Known Member

    10 349
    167
    63
  9. Vs: Nikon A - isokennoinen kompakti

    Eli normaalia nikonin kikkailua. Haluttu jättää pesäeroa järkkäreihin, muuta syytä en ohjauksen puutteelle keksi.

    [QUOTE>
    [/QUOTE]
     
  10. Vs: Nikon A - isokennoinen kompakti

    Hinnalle taitaa kuitenkin olla perusteita. Laadukas ja pieni optiikka maksaa. Pentaxin 21mm taitaa olla liki 600e, eli nikonin hinnasta suurin osa voi koostua tuosta.

    Edit: Kaverin mielestä nikon aan optiikka on parempi, mitä olyn 12/2.
     
  11. Jukkis71

    Jukkis71 Active Member

    Vs: Nikon A - isokennoinen kompakti

    Katsoin juuri dpreviewiltä vertailua, kun uuden ricohin, tämän nikonin ja x100s:n väliltä (testikuvia).
    Kyllä tämä Nikon näyttää niin hyvältä noihin verrattuna, että.....
    T Jukka
     
  12. markku55

    markku55 Active Member

    Vs: Nikon A - isokennoinen kompakti

    Minusta tuohon 12/2 vertailu on vielä pientä verrattuna vertailua Leican parhaisiin:
    I think technical image quality of the overall package matches or slightly exceeds that of the Leica M9/ 28/2.8 ASPH or 28/2 ASPH combinations, and far exceeds the Zeiss ZM 2.8/28 Biogon/ M9 combination.
    Ei kai tuossa ole muuta "vikaa" kuin laiska ja epävarma AF.
     
  13. nomad

    nomad Well-Known Member

    10 349
    167
    63
    Vs: Nikon A - isokennoinen kompakti

    Kyllä minäkin olen sitä mieltä, että af näyttäisi A:n merkittävin valittamisen aihe. Se että tällä ei voi langattomasti ohjata pikkusalamia ei ole suuri puute koska A:n tulevilla ostajilla todennäköisesti on jo ennestään kunnollinen järkkäri. Tai jos ei ole, niin tuskinpa heiltä niitä salamiakaan löytyy.

    Nikon voisi alentaa hintaa ja uusia firmwaren...
     
  14. Vs: Nikon A - isokennoinen kompakti

    Tuosta langattomasta ohjauksesta olen kyllä erimieltä. Tämähän on pokkari, joka otetaan mukaan matkoille. Järkkäripaketissa ei nyt erilliset langattomat lähettimet enää paljoa paina, mutta reissuun en haluaisi ottaa yhtään ylimääräistä potikkaa mukaan.
     
  15. nomad

    nomad Well-Known Member

    10 349
    167
    63
    Vs: Nikon A - isokennoinen kompakti

    Totta. Tässä tapauksessa irtosalama painaa 2x enemmän kuin kamera :)
     
  16. Vs: Nikon A - isokennoinen kompakti

    Salama vaan on pakollinen varuste joissain tilanteissa. No, toimiihan tuo sb-800:n su-4 moodissakin manuaalisena.
     
  17. Kasimir

    Kasimir Well-Known Member

    9 680
    543
    113
    Vs: Nikon A - isokennoinen kompakti

    Kukin kuvaa tavallaan, ja kantaa minkä viitsii. Itse olen kuvannut yli kolmekymmentä vuotta, enkä ole koskaan kantanut matkoillani salamaa, paitsi rungossa olevaa kiinteää, jota harvoin käytän täytesalamana.

    Täytyy kyllä myöntää, että joskus olen studiosamoita ja silloin on ollut iso laukku, jossa palkki ja siihen liittyvät tykötarpeet. Tällöin ei ole ollut lomamatkasta kyse.

    kapa
     
  18. Vs: Nikon A - isokennoinen kompakti

    Monenmoisia testituloksia

    Tässä vertailussa Coolpix on täydellä aukolla reunapiirroltaan (selvästi) huonoin ja GR V paras.

    Ricoh GR comparative review

    ... ja keskeltä tarkasteltuna moirén puuttumisen ansiosta Sigma DP1 Merrill selvästi paras:

    Ricoh GR comparative review