Eli kumpi noista Nikonin linsseistä olisi parempi? Onko siis 50mm f/1.4D korkeamman hintansa vuoksi myös parempi vai?
Siinä on se 2/3 aukkoa eroa valovoimassa. Mun mielestä on kylläkin järkevämpää ostaa toi f1.8 versio, piirtää omien kokemuksien mukaan paremmin tuolla f2 tietämillä. Mut jos tarvitset valovoimaa, niin osta silloin f1.4 versio.
Komppaan. 1.8:lla saat selvitettyä tarvitko 1.4:sta. Jos tarvitset niin 1.8 on niin halpa, ettet jää paljon tappiolle vaikka sen myytkin.
1.4 on myös järeämpää laatua materiaaleiltaan, ja taitaa piirtokin olla vielä vähän terävämpi. Mutta 1.8 on oikein hyvä optiikka.
Vaikka päätös on näköjään jo syntynytkin, niin sanonpa vielä omat kokemukseni molemmat omistaneena: 1.4D: Valovoimaisempi (ylläri), rakenteeltaan tukevampi ja bokeh on nätimpi. 1.8D: Piirtää ainakin välillä f/1.8 - f/2 terävämmin kuin 1.4D eikä hinta päätä huimaa.
onko af 1,8 D:n ero ei D:hen muuta kuin se mittaus(etäys) salamatoiminnoissa,eli jos kuvaat luonnonvalossa ,voit unohtaa koko D:n
No näin minä oon nettipuheiden perusteella ymmärtänyt, eli ei mitenkään välttämätön mutta kai siitä joskus salamoidessa voi hyötyä olla.