Tervetuloa kameralaukkuun!

Pääset mukaan keskusteluihin rekisteröitymällä.
Register Now

Nikon 1J

Keskustelu osiossa 'Digikuvaus' , aloittajana elomoi, 5 Joulukuu 2012.

  1. elomoi

    elomoi

    2
    0
    0
    Olen kiinnostunut Nikon 1 kameroista. Minua mietityttää kumpi minun kannattaa ostaa, Nikon 1J + 10mm vai Nikon 1J 10-30mm VR? Kumpi on parempi? 10mm malli on kalliimpi, mutta objektiivi näyttää PIENEMMÄLTÄ. Ja saako näistä kameroista sen ohjelman pois päältä, joka ottaa 5kpl kuvia 1kpl sijaan (ettei se ainut kappale tärähtäisi)? En jaksaisi alkaa poistelemaan ylimääräisiä kuvia turhaan.
     
  2. saloma-3

    saloma-3 Well-Known Member

    1 846
    701
    113
    Vs: Nikon 1J

    Ääni 10-30 zoomin puolesta.
    Laadullisesti et huomaa eroa noiden välillä, valovoima on hiukan huonompi zoomissa.
     
  3. elomoi

    elomoi

    2
    0
    0
    Vs: Nikon 1J

    KIITOS!
     
  4. higgins

    higgins Active Member

    4 660
    7
    38
    Vs: Nikon 1J

    Tuo ohjelma on vain yksi useista kuvausohjelmista, eli saa pois päältä.

    Miniäehdokas osti tuollaisen, ihan kivalta lelulta vaikutti. Siinä tuo 10-30. Itse ostaisi sekä tuon zoomin että myöhemmin tuon kymppimillisen, ...

    Ei muuten kannata yli 300 EUR maksaa, mm Rajalasta halvalla, Higg
     
  5. nomad

    nomad Well-Known Member

    10 349
    167
    63
    Vs: Nikon 1J

    Nojaa kyllä minun mielstäni se 10mm pannari on optisesti huomattavasti paljon parempi. Ei mitään epäselvyyttä. 10 millinen antaa täyden terävyyden ja kontrastin jo täydeltä aukolta. Lisäksi rakenne on paljon laadukkaampi kuin 10-30 millisessä.

    Kukin tekee valintansa kuvaamiesa aiheiden perusteella. Zoomillakin on paikkansa. Näissä cx-Nikoneissa herkkyysominaisuudet eivät kuitenkaan hirveän mahtavia ole joten valovoimakin on tärkeä tekijä. Heikossa valossa myös af on pannarilla parempi. Hyvässä valossa se on kummallakin objektiivilla salamannopea.

    Minulla on V1. Olen kuvannut eniten kuvia just 10mm pannarilla. Sitten 10-30mm ja se telezoom fifty fifty. Telezoom on muuten optisesti melkoiset hyvä! Selvästi parempi kuin tarjolla oleva normizoom.

    Muuten voin kyllä suositella cx-järjestelmää. Modepyörän yli kannattaa vetää teippi jos sen pyörähtely kiusaa.
     
  6. saloma-3

    saloma-3 Well-Known Member

    1 846
    701
    113
    Vs: Nikon 1J

    Linkistä löytyy yksi testiraportti 1-sarjalaisista. Toivottavasti siitä on apua!

    Nikon 1 (CX) Lens Tests
     
  7. Makke_S

    Makke_S Member

    419
    2
    18
    Vs: Nikon 1J

    Ääni zoomille ainakin jos ei tarvitse valovoimaa liikkuvaan kuvaan.
    On ollut nyt viikon käytössä J1 + 10-30 ja hyvällä prosentilla onnistuu kuvat.

    Tässä hämärästä vajasta Turun käsityöläismuseosta (12,2mm, ISO 800, f3.8, 1/10 sec)
     

    Liitetyt tiedostot: