Puuroa miksi? Miksi noissa kuvissa on esim tekstit tuollaista kohinaista mössöä/ puuroa? Esim paloauton numero ja palomiesten selässä olevat kirjoitukset? -Jukka Juvankoski- http://www.juvankoski.com/valokuviani/
Sitä varmaan, ettei sarjatulinopeudella ole oikeastaan mitään virkaa koirien kuvaamisessa. Nopea af ja valovoima sen sijaan on poikaa
No oikeastaan tuolla valovoimallakaan ei ole merkitystä, jos oikein skarppeja kuvia halutaan niin joudutaan kuitenkin tyytymään ihan normaaleihin aukkoihin eli pienempiin kuin se suurin. Nopea tarkennus on tärkeää, sekä mieluiten nopealla tarkennus moottorilla varustettu optiikka kuten af-s. Henkilökohtaisesti en kauheata merkitystä näe sarjanopeudella, yllättäen itse tyytyy yhteen kuvaan rauhallisella tahdilla ottaen. Koettaen vain ennakoida ja kuunnella sekä nähdä että tarkennus on kohdillaan. Myös tuohon pakottaa pieni välimuisti kameroissa, D200 tuo on ensimmäistä kertaa kunnollinen eli voidaan ottaa parikymmentä kuvaa. Nelijalkaisten kuvauksessa kuitenkin suurin ongelma on se että helposti tulee oudoissa asennossa, muljahtaneet silmät, suu revennyt oudosti kautta vastaavia esteettisiä juttuja kuvaan. Kuvittelisin, että tuo 18-200mm VR antaisi aika hyvät mahdollisuudet kuvata mitä erilaisemmissa tilanteissa. Eli omalla tavalla kaikkea tehden mutta ei kuitenkaan aivan huippukuvanlaadulla. Monesti kuvan sisältö tai onnistunut ilme tekee kuvasta sen hyvän, eikä se tekninen kuvanlaatu. Valovoimaa tarvitaan tai oikeastaan suurta aukkoa kun otetaan poseerauskuvia joissa koetetaan tausta saaha kauniiksi. Tietysti muissa kuvauksissa on joskus loistavasti hyötyä valovoimasta mutta harvemmin silloin koiria kuvaan. Näin itse koen, harrastelijana tosin ja kaikki oli vain omaa mielipidettä ja omien tarpeiden kautta kuvaamisten tuomaa pohdintaa. Ei totuus.
Mä en taas valovoimaa poseeraustilanteissa koe tarpeelliseksi, sillä kun niitä otetaan taustan voi aina valita. Maastossa, jossa valo ei useasti ole se keskipäivän kova ja voimakas valo on valovoimasta hyöty. Ainakin oma koira ruukkaa oleen aika vikkelä liikkuja. Lisäksi valovoima ja nopea AF kulkevat hyvin useasti samassa paketissa... Kiinteä 300mm on aika pirun hyvä näissäkin kuvauksissa, sillä silloin se koteen kulmanopeus ei ole aivan niin raju ja kuvaus on hivenen verkkaisempaa. Tietenkin maasto luo omat ongelmansa tähänkin peitteineen. Liikkuvaa koiraa kuvatessa usesti lyhyt st-alue tuo niitä epäonnistumisia, kun tarkennus ei olekkaan ihan siinä missä piti... nämäkin asiat pitää ottaa kuvatessa huomioon. Sarjanopeus... no joo, voihan niitä kuvia sarjallakin ottaa, mutta suunnitelmallisuus on yleensä jo näissä tilanteissa unohtunut. Se 1 kuva, jonka paikka ja kulma valitaan oikein ajaa 1000:n kuvan sarjatuurilaukaukset roskakoriin samantein. Lisäksi 5fps on aika hidas sarjaksi, kun nopeita kohteita kuvataan, eikä 8fps sen enempää varmuutta luo... joku 40-50fps ois jo aivan eri.
Tipe se tietää nuo pitemmät telet joten siinä ei muttia. Itse olen joutunut tyytymään lyhyisiin etäisyyksiin joten suunnitelmallisuus on valttia. Af nopeus on riittävä 50mm ollut mutta esimerkiksi tuo 85 jo alkaa jäädä jalkoihin. Kohtitulevat kohteet ovat lähes tuskaa jos on liian nopea. Tipellä ainakin noita kohtitulevia koiruleita on että siellä päin ainakin löytyy joko kalustosta tai sitten kuvaajasta kykyä/taitoa.
Realityä kehin: ei nyt ihan tuon hintaiselta lasilta voi odottaa pro-toistoa. Johan sen huomaa kun tuon kakkulan käteensä ottaa, että kyseessä ei ole mikään ammattilaislasi. - Nimimerkki "en osta"