Tervetuloa kameralaukkuun!

Pääset mukaan keskusteluihin rekisteröitymällä.
Register Now

Nikkorit ja µ4/3

Keskustelu osiossa 'Digikuvaus' , aloittajana Tapiola2006, 21 Helmikuu 2011.

    Epätietoinen kysyy: Onko kukaan käyttänyt µ4/3 Olya/Panaa Nikkor AI- tai AIS -objektiivien kanssa ? Jos on, toimiiko valonmittaus ym. normaalisti ?
     
  1. AnselA

    AnselA Active Member

    8 534
    4
    36
    Vs: Nikkorit ja µ4/3

    Olen käyttänyt sekä Micro-Nikkor 55/3.5 (AI) että 24/2.8 (AI) Olyn E-PL1:n kanssa. Valotuksen määritys hoitui M-moodissa histogrammin avulla. Tarkennusta runko tukee merkkivalolla kun se on sitä mieltä, että tarkennus on kohdallaan. Osuutensa on luonnollisesti Nikkor - µ4/3 adapterillakin. Mulla adapteri ei ole mitään muuta kuin "loitto", jossa eri mallia olevat bajonetit.
     
  2. Johannes

    Johannes Well-Known Member

    2 346
    302
    83
    Vs: Nikkorit ja µ4/3

    Olenko missannut jotakin? Olen myös käyttänyt Nikkoreita E-PL1:ssä, mutta en ole havainnut kamerassa olevan oikean tarkennuksen merkkivaloa. M-moodin sijasta olen antanut valonmittauksen hoitua A-moodissa.
     
  3. esas

    esas

    34
    0
    0
    Vs: Nikkorit ja µ4/3

    Olen käyttänyt A-automatiikkaa, joka tuntuu toimivan myös vanhimpien (AI:n edeltäjien) objektiivien kanssa.
    Minun sovitteeni on myös täysin "tyhmä" metalliputki.
    Esa
    Kamera E-PL1
     
  4. Kasimir

    Kasimir Well-Known Member

    9 680
    543
    113
    Vs: Nikkorit ja µ4/3

    Panan GF1:llä, välissä kiinalainen halpissovite. Kyllä toimii, yleensä kuvaan aukon esivalinnalla. Olen kuvannut 55/2,8 Micro-Nikkorin ja 100/2,8 Series-E objektiivien kanssa. Tuo jälkimmäinen löytyi vaimokkeen hyllystä unhoon jääneestä kameralaukusta. Kivan kevyt ja sopivan kokoinen. Ja optinen laatu meikäläiselle täysin riittävä.

    kapa
     
  5. AnselA

    AnselA Active Member

    8 534
    4
    36
    Vs: Nikkorit ja µ4/3

    Kun muistelen niin noi kuvaukseni olivatkin studiosalamilla tehtyjä maalausten reproja. Täytyypä tutustua paremmin tuohon A-moodin käyttöön.
     
  6. Vs: Nikkorit ja µ4/3

    Olen kuvannut Olympuksen E-P2:lla & Nikkorit 85mm PC, 85/1.4, 105/2.8 Mikro, 200/2. No problemos, saletisti natsaa.

    -p-
     
  7. AnselA

    AnselA Active Member

    8 534
    4
    36
    Vs: Nikkorit ja µ4/3

    Siis valotuksen mittaus, missä moodissa?
     
  8. esas

    esas

    34
    0
    0
    Vs: Nikkorit ja µ4/3

    Valotuksen mittaus A-moodissa (valitsen aukon, kamera valitsee ajan) toimii Nikonin vanhimmalla bajonetilla (ennen AItä, merkki joku Sankor), AI-S:llä (Micro-Nikkor 55 mm f 2,8) ja D-objektiivilla (80-200 AF-S). Samoilla objektiiveilla toimi myös M-moodi. Sovitteena kiinalainen perussovite, jolla kai G-objektiiveja ei voi himmentää.
    Esa
     
  9. Johannes

    Johannes Well-Known Member

    2 346
    302
    83
    Vs: Nikkorit ja µ4/3

    Kameran kannalta on aivan sama, mitä siinä sovitteen toisessa päässä on, vaikka olisi kiinni teipattu pullonpohja, joten on turhaa spekuloida josko jokin tietty Nikonin objektiivityyppi sopisi. Sovite ei tiedä, onko siinä AI-, AI-S-, vai vanha F-objektiivi. Nikonin objektiivien sovitteena kannattaa muuten käyttää lainauksessa sivuttua G-objektiiveja tukevaa, sillä sen avulla himmenninrenkaalliset Nikkorit toimivat muinaisten esivalintaobjektiivien tapaan: objektiivin voi tarkentaa täydellä aukolla, ja kun sovitteen valintarenkaan kääntää asentoon "close", himmennin sulkeutuu ennalta valitulle aukolle.
     
  10. Vs: Nikkorit ja µ4/3

    Tuo ero varmaankin aiheuttaa sen, että erilaisista käyttökokemuksista on kerrottu näissäkin vastauksissa. Onhan Novoflexin MFT/NIK-sovite (jolla aukon saa säädettyä) 5-6 kertaa kalliimpi kuin halpissovite.
     
  11. Kasimir

    Kasimir Well-Known Member

    9 680
    543
    113
    Vs: Nikkorit ja µ4/3

    Minulla tuossa GF1:ssä on pelkkä "putkilo" välissä. Senkin kanssa voi tarkentaa täydellä aukolla ;). Himmenninrengasta kiertämällä sitten himmenee käyttöaukkoon. Kai yhtä nopeaa, kuin tuolla kalliilla sovitteella, jossa kuulemma pitää valintarengasta kääntää, että himmenee? Elektroninen etsin tai se takatelkkari sitten kirkastuu sitä mukaa, kun objektiivin antama valo himmenee.
    Mikä tuo ero käytännön työssä noilla sovittimilla on, kuin että toisessa käännetään himmenninrengasta ja sovitteen rengasta, kun toisessa vaan sitä himmenninrengasta. Tuosta jälkimmäisestä maksoin 15 euroa postikuluineen ja tuo edellinen (Novoflex?) maksaa kai jotain 150 euroa.

    kapa

    Lisätään nyt vielä, että ei ole kyseessä himmenninrenkaattomat G-objektiivit.
     
  12. mvuori

    mvuori Well-Known Member

    10 669
    132
    63
    Vs: Nikkorit ja µ4/3

    Jos kerran objektiivissa on himmenninrengas, ei silloin tarvitse sitä sovittimen rengasta kääntää (eikä siitä olisi mitään hyötyäkään). Eihän siitä mitään tulisi, jos ne kaksi rengasta täytyisi pitää samassa tahdissa.
     
  13. Johannes

    Johannes Well-Known Member

    2 346
    302
    83
    Vs: Nikkorit ja µ4/3

    Minä maksoin omasta G-objektiiveillekin sopivasta kiinalaissovitteesta ehkä 20 euroa. Siinä ei ole himmenninasteikkoa, vaan ainoastaan "open" ja "close" -asennot, ja tietenkin kaikki siltä väliltä mutta himmenninarvosta ei ole tietoa. Mainitsin, että tällaisella sovitteella Nikkorit toimivat  esivalintahimmentimellä varustettujen objektiivien tapaan. Et ehkä ole riittävän vanha tietääksesi toimintaperiaatetta. Esivalintaobjektiiveissa on kaksi himmentimen säätörengasta: varsinainen himmentimen valintarengas, ja toinen rengas, jolla aukkoa voi nopeasti muuttaa täyden aukon ja himmentimen asteikolta valitun aukon välillä. Ei siis ole tarvetta naksutella rengasta edestakaisin tarkennus- ja kuvausaukon välillä, vaan täydellä aukolla tarkennuksen jälkeen vain käännetään rengas "tappiin", joka on siis himmenninasteikolta valittu aukko. Täten toimivat myös Nikkorit tuon G-renkaan avulla. "Open" on silloin täysi aukko, ja "close" on ennalta valittu kuvausaukko.
     
  14. Kasimir

    Kasimir Well-Known Member

    9 680
    543
    113
    Vs: Nikkorit ja µ4/3

    On minulla yksi shiftaava ja yksi tilt=shiftaava objektiivi, joilla olen tuota harjoitellut. Ammatikseni olen kuvannut vuodesta 1975, ja olen saanut sormenpäihini aukkotuntuman jotenkin kohdalleen.  Kyllä ne aukon kliksaukset on sen verran iskostuneet, että en tarvitse tuollaista esivalintaa, varsinkaan jos ei löydy oikeita pykäliä. Peilikamerallahan tuo on hieman eri juttu, kun ei  kompensoi himmennettyä kuvaa etsimessä.

    kapa
     
  15. AnselA

    AnselA Active Member

    8 534
    4
    36
    Vs: Nikkorit ja µ4/3

    Hyvät herrat, jos jätettäisiin nuo henkilöiden ikään liittyvät kommentit pois. Asian voisi yhtä hyvin kohdistaa objektiiviteklogian ikään.
     
  16. Johannes

    Johannes Well-Known Member

    2 346
    302
    83
    Vs: Nikkorit ja µ4/3

    Sori. On vaikea päätellä ihmisten ajallista kokemuspohjaa internetitse. Ehkä joku kuitenkin hyötyy selityksestä. Ne oikeat pykäläthän kyllä ovat siinä objektiivissa. Tälläkin sovitteella G-objektiivien kanssa aukkoarvot kyllä jäävät arvaukseksi mutta ilman sitä himmennintä ei voisi avata. Omassa halpissovitteessani himmennintä säätävä tappi ei aina aivan yltänyt objektiivin vipuun, joten jouduin sitä hieman taivuttamaan. Tämäkin vain yleisesti tiedoksi hankintaa harkitseville.
     
  17. Johannes

    Johannes Well-Known Member

    2 346
    302
    83
    Vs: Nikkorit ja µ4/3

    Anteeksi. Meinasin vain sitä, että esim. 80-luvulla harrastuksen aloittaneet eivät välttämättä ole joutuneet tekemisiin vanhemman tekniikan kanssa.