Vs: Nikkorien laatu Päinvastoin. T-90 oli varmaan ensimmäinen kamera, jossa designia oli mietitty ja sen oli suunnitellut joku muu kuin firman insinööri sen mukaan, miten peltiä saa pokattua kätevimmin tuotannossa. Se oli aikanaan suurin ja kaunein, joskin ajan hammas on rapauttanut sen hohtoa, kuten saman suunnittelijan kynästä lähtöisin olevien Ferrari Testa D'oron ja Porsche 959:n. Kaverin nimi on Luigi Colani.
Vs: Nikkorien laatu Luigi Colani, siinäpä meillä todellinen käyttöesineiden muotoilun guru! Olen tähän asti ollut aina siinä käsityksessä, että LG muotoilee vain esineitä joita nimenomaan ei ole tarkoitettu käytettäväksi
Vs: Nikkorien laatu Ai nyt on päästy objektiivien mekaniikasta jo runkojen muotoilun kestävyyteen? Nikonin F-yksinumeroisissahan se on ollut harvinaisen kohdallaan: F3 ja F4 - vaikkeivät Vietnamin pakkasissa ehkä kestäneetkään - ovat robustissa käytännöllisyydessään yhä vetoavia. Oikeastaan niin F3, 4 kuin 5:kin olisi kiva olla ihan vain hyllyä notkottamassa, jos aikoisi museota pitää. Nykyiseen kuvauskäyttöönihän etenkin F5 olisi jo turhan jämerä. Canonin T-umpikujamallistohan onkin sitten aivan oma tarinansa.
Vs: Nikkorien laatu Olen jyrkästi eri mieltä. Nikonin design on edelleenkin sekä ulkonäöksellisesti että ergonomialtaan sieltä vasara-kirves-kulttuurin ajoilta. F2 oli aivan liian pieni länsimaiseen kätöseen, F3 ilman moottoriperää ei pysynyt lapasessa ja sen laukaisinpainike oli tarkoitettu ilmeisesti painettavaksi sormen päällä. F4 on sitten oma lukunsa ja kosiskelee niitä, joille kameran pitää tuoda mieleen 2 huonetta ja keittiö. T-90 oli sulavalinjainen ja siihen oli integroitu kahvat, jotka melkeinpä pakottivat lepuuttamaan etusormea ensimmäisen nivelen taakse sijoittuvan laukaisunapin päällä. Siinä oli nopea, filmiä vahingoittamaton filminsiirto, pistemittaukset, kuvausmoodit ja se näytti uskomattoman hyvältä fotarin kaulassa nostaen koko "paketin" arvoa vähän kuten Rolexit ranteessa
Vs: Nikkorien laatu Olen T-90 rungosta Niffen kanssa täysin samaa mieltä omin muutaman vuoden kokemuksin 80-90 luvun vaihteesta, mutta en yhdy Nikonin panetteluun. Toiminnoiltaan T-90 on hyvin lähellä A-1 runkoa.
Vs: Nikkorien laatu Siis ajalta kun tehtiin ensi sijassa käsillä käytettäviä työkaluja. Rolex lienee aika hyvä vertaus T-muotoiluun, tosin käytännön ergonomiasta ei ole vahvaa näppituntumaa.
Vs: Nikkorien laatu Leikki leikkinä, mutta se hetki, jolloin T-90 lanseerattiin, oli jonkinlainen vedenjakaja ergonomian suhteen. Aikaisemmin sellaisia asioita ei vaan niin paljoa mietitty tai ne eivät olleet samalla tavalla esillä suunnittelupöydällä kuin raa'at suoritusarvot, joilla kameroita markkinoitiin eli suljinaika 1/4000, filminsiirto 4,5 fps ja teleobjektiivi 800 mm suurimmalla aukolla f5.6. Harva kaduntallaaja edes tiesi, mitä sivistyssana ergonomia tarkoitti, mutta kaikki olivat tietävinään, että mitä suurempi aukko suhteessa polttoväliin tai mitä pidempi zoomi, sitä laadukkaampi objektiivi oli kyseessä. Siinä läpileikkaus tuon ajankohdan markkinoinnista. No nyt puhutaan pikkelseistä 20, 30 ja 40 Mpx eli lieneekö mikään muuttun ut?
Vs: Nikkorien laatu Ergonomiasta: Minulla ei ole isompaa moitittavaa Nikonin D90, D300s ja D600 ergonomian suhteen, paitsi kaikkien laukaisin (tullee samalta alihankkijalta) on täysin susi, ei mitään tuntumaa.
Vs: Nikkorien laatu Minulla on D700 ja D7000. D700 laukaisin on aika hyvä mutta D7000 laukaisin on susi. D7000 laukaisin on tunnoton, laukee miloin sattuu.
Vs: Nikkorien laatu Ihme juttuja. Laukaisin on pelkkä nappi, joka välittää sähköisen kontaktin juuri sillä hetkellä kuin kuvaaja nappia painaa. Oisko ennemmin niin, että kamera laukeaa, kun se katsoo tarkennuksen olevan kohdallaan, ts. D7000 on hitaammin tarkentava -> hitaammin reagoiva kuin D700? Ja jos kuvaatte pimeillä kittizoomeilla niin ongelma vaan pahenee kun valoa on vähän. Loput on kiinni asetuksista. Saa D7000:nkin laukeamaan suht heti nappia painettaessa, kun laittaa priorityksi Release eikä Focus.
Vs: Nikkorien laatu Tästähän ei ollut kysymys, vaan laukaisimen mekaanisesta toteutuksesta. Ei se mikään "ihme juttu" ole. Asiat voidaan tehdä hyvin tai huonosti. Minulla on vanha FM, jossa laukaisimen tuntuma on erittäin hyvä!
Vs: Nikkorien laatu Näinhän se on, mutta se edellyttää sitä ergonomista valveutuneisuutta. Kaverini joskus totesi lainattuaan F3:sta, että laukaisinta on varmaan tarkoitettu painettavaksi peukalolla. Palautetta oli varmaan tullut ja F4:ssahan tuo laukaisin oli nykyaikaistettu ja toiminnaltaan paljon parempi. Lisäksi siinä oli pystykuvauslaukaisin akkupesän pohjassa.
Vs: Nikkorien laatu Ehkä, ehkä ei. Jospa vietnamilaiset olivat tykästyneet Nikoneihin sodan aikana, jos 5 vuotta sodan jälkeen ovat innostuneet noita ostamaan. Sinä sen kai tiedät, kun moista sanot...
Vs: Nikkorien laatu Taitaa olla korvien välissä tai kamerayksilöistä kiinni se D7000 ja D700 nappien ero. En ole tuollaista huomannut D700/D7000 yhdistelmän kanssa kulkiessani. Mullakin on vanha F-301, jossa on oikein hyvät napit. Ja nahkarotsi jossa vetoketju pelittää.
Vs: Nikkorien laatu Ergonomiamieltymykset ovat henkilökohtaisia ja riippuvat kameran kohdalla esimerkiksi käden koosta. Mutta pakko kysyä missä kohtaa kaverisi kädessä on peukalo.
Vs: Nikkorien laatu Kuten edellä todettu, Vietnamin pakkasissa se kyllä kesti, olletikin kun julkaistiin 6 vuotta sodan päättymisen jälkeen. F3 oli minulla monet vuodet ainoa mukana kulkeva kamera, enkä muista sen kertaakaan jäätyneen missään olosuhteissa. Ainoita kameroita, joita oikeasti voi käyttää esim. tähtitaivaan kuvaamiseen pakkasöinä - jo 10 minuutin valotus 20 asteen pakkasessa hyydytti joitakin muita kameroita.
Vs: Nikkorien laatu Ja taasen istutaan hiekkalaatikon reunalla ja mietitään kumman neppisauto on parempi kuin toisen..