Tervetuloa kameralaukkuun!

Pääset mukaan keskusteluihin rekisteröitymällä.
Register Now
  1. Tämä sivusto käyttää evästeitä. Jatkamalla tämän sivustoa käyttöä, hyväksyt evästeidemme käytön. Lue lisää.

Nikkorien laatu

Keskustelu osiossa 'Optiikat' , aloittajana Kullervo51, 5 Joulukuu 2012.

  1. nomad

    nomad Well-Known Member

    10 349
    167
    63
    Vs: Nikkorien laatu

    Jep jep :)
     
  2. Mirrored

    Mirrored Well-Known Member

    23 777
    748
    113
    Vs: Nikkorien laatu

    Joo, mulla ei ollut mitään väliä kumpi.  Sonyakin kelasin. Vaan kaupassa kun hypistelin muutamaa runkoa (D3 käytetty, D800E käytetty, 1Dsmk2 käytetty, uusi 5Dmk3 ja käytetty D700) niin D3 valitsi minut.  Tässä toissa viikolla.

    Eikä edelleenkään ole väliä kumpi, mutta ei tullut katumusta.  Mulla on yksi vanha 24-50mm AF-Nikkor, mutta en ole tottunut automaattitarkennukseen. Laitan manuaalilaseja kiinni seuraavaksi.

    No joo, höpöpuheita.  Nikon oli järkevä, kun laseja on. Ihan kiva.
     
  3. niffe

    niffe Well-Known Member

    13 293
    529
    113
    Vs: Nikkorien laatu

    Joo täytyy sanoa, että mun kärsivällisyyteni loppui muutamiin asioihin. Yksi oli juuri se obiskojen epätasainen laatu ja epämääräiset mekaaniset ongelmat. Sen 85-millisen sisään alkoi kertyä jotain mustaa moskaa siitä, kun sisäputken pinnoite hilseili ja sen sellaista. Se 180-milliseen kohdistunut vahinko tai sen jälkihoidon ongelmat saivat minut emotionaaliseen epätasapainotilaan ja vaihdoin merkkiä. Canoneissa on omat puutteensa, mutta ehkä myös inan verran vähemmän arpapeliä kuin Nikonin hankinnoissa. Se "rahalla saa"-taktiikka tuottaa varmemmin tuloksia ainakin objektiiveissa. Nikonin objektiivit ovat puolestaan tasalaatuisempia kuin Sigmat jne. kokemuksieni mukaan. Nikonin kennot tai kennolta tulevaa tavaraa jalostavat ohjelmistot ovat tällä hetkellä parempia kuin Canonilla, mutta pidän myös Canonin jäljestä kuvissa, joissa on ihonsävyjä. Otan yleensä kuvia alhaisella värisaturaatiolla ja lisään kontrastin mieluummin jälkeenpäin, koska takaisinpäin haluamaani suuntaan on vaikea päästä. Siinä koin aikaisemmat Nikonini ehkä ongelmallisiksi. Niiden ohjelmistot tuottivat valmiiksi enemmän saturaatiota kuin oma lähtötasoni kuvissa olisi edellyttänyt. Joihinkin kuviin kirkkaammat värit sopivat taas mainiosti ja niissä uskon Nikonilla tulevan heti korjailematta parempia tuloksia. Otan myös vähän kuvia vähässä valossa, joten minulla on kiinteä ISO-asetus 100, enkä muuttele sitä, vaan lisään valaisimia tarvittaessa, joten kohina ei sinänsä ole kasvanut ongelmaksi minun jutuissani. Jos kohinaa on esiintynyt, olen sitä poistanut tarvittaessa mm. NeatImagella ja Canonin omalla DPP-softalla. Pidän silti toki ajatuksesta, että kuvat olisivat jonain päivänä heti valmiita arkistoitavaksi ilman mitään jälkikäsittelyä.
     
  4. Vs: Nikkorien laatu

    Niin, mites se olikaan: nykyään nämä ovat niin hyviä että on itsestä kinni kaikki. Kuten esim. se että Nikon on tehnyt aika monta 24-120 linjan pas...objektivia. Iha itestä kii!
     
  5. Mirrored

    Mirrored Well-Known Member

    23 777
    748
    113
    Vs: Nikkorien laatu

    Jonninverran on kiinnostanut AIS 50-135mm f/3,5 mutten ole toistaiseksi hankkinut.  Olisi kiva kokeilla kehuttua objektiivia.
     
  6. jarski

    jarski Member

    282
    0
    16
    Vs: Nikkorien laatu

    en ihmettelisi jos nämäkin uskomattomat kuvat olisi Nikkorin piirtämiä. http://www.theatlantic.com/infocus/2012/11/syria-in-ruins/100402/

    ei mitään hipsta näpsyjä.
     
  7. nomad

    nomad Well-Known Member

    10 349
    167
    63
    Vs: Nikkorien laatu

    Tuli mieleen että Nikonit olivat myös mukana kun tässä pari vuotta sitten kun suomalainen retkikunta enemmän hiiteli etelänavalla. Muistan kalustonkin koska se oli aivan samaa mitä itse olen käyttänyt: D700 ja objektiiveina 20mm, 50mm sekä edellä erittäin heikoksi moitittu 180mm.
     
  8. Vs: Nikkorien laatu

    Noita onkin tosiaan saanut rikki käyttämättä, eli etulinssejä on tippunut kameralaukussa olevasta 50-millisestä ;-)
    Nikoni ja Canonin normalien laatua voi tosiaan verrata; Canonin 50/1,4 on melkein yhtä tukeva kuin Nikonin 1,8 ;-D
     
  9. Vs: Nikkorien laatu

    Niinkö? Itse en ole kullut kuin ehkä kymmenestä tapauksesta, viimeisin parin viikon sisän, mutta en muista oliko kummastelija täällä vai dcn:ssä -mutta minulla ei olekaan Canon-lasit päässä ;-)
     
  10. Vs: Nikkorien laatu

    Suoraa logiikkaa ei ole:

    http://www.rajalacamera.fi/nikkor-af-28-2.8d/39JAA128DA/dp?openGroup=1463
    http://www.verkkokauppa.com/fi/product/47668/dcbnk/Nikon-Nikkor-28-mm-f-2-8-AI-s

    ja:

    http://www.verkkokauppa.com/fi/product/47687/dcbnt/Nikon-AI-Nikkor-35-mm-f-1-4S
    http://www.verkkokauppa.com/fi/product/4079/ctmdf/Nikon-AF-S-Nikkor-35-mm-F1-4G-objektiivi
     
  11. Vs: Nikkorien laatu

    Canonit olivat myös ajan esivalintavärkkejä. Konicasi oli muuten myös harvinaisen typerä kamera: sen mittausalue muuttui polttovälin mukaan aivan idioottimaisesti, mutta kovin yrittivät moista esitteissä ominaisuutena kehua ;-)

    Ei ole, tarvitaan linssillinen valovoimaa ja piirtoa huonontava ja pottoväliä muuttava linssillinen sovite. FD(n) on siis täysin erilainen kuin nyky-EF-bajonetti, ja runkopaksuuskin muuttui. Se FD-bajo muuten oli huippukätevä kolmen käden värkki: painat opiskan kiinni ja kolmannella kädellä kiristät kromatun bajonettihelan. n-versiossa kierrettiin jo muiden tapaan objektiivia.
     
  12. markku55

    markku55 Active Member

    Vs: Nikkorien laatu

    Tää nyt menee todella OT:ksi, mutta tuosta Canonin Fd kiinnityksestä tuli mieleen juuri hankkimani KIEV 60, kun siitä objektiivia eka kerran irroitin, niin oli todella lähellä, etten olisi pudottanut sitä lattialle. Siinä on myös eräänlainen kiristysrengas jota kierrettäessä pitää samalla kädellä pitää kiinni myös objektiivista ja toisella tietysti rungosta, vaatii kyllä harkintaa ja rauhallisuutta jotta ei käy vahinkoa.
     
  13. iago

    iago Member

    179
    0
    16
    Vs: Nikkorien laatu

    Näissähän ei enää ole vastaavuutta. 24/2.8 taisi olla sama ai- ja af-malleina, mutta ensinmainittua ei kai enää valmisteta. 35/1.4:stä ei tullut af-mallia ennen kuin hiljattain ja uudessa on eri optiikka. Samoin 28/2.8 af:n optiikka on halpasarjan Nikon E:stä, kun taas ai-s on monimutkaisempi.

    Nikonin E-sarja oli erikoinen tapaus. Tehtiin harrastelijalle sopivia, laadukkaita laseja normi-nikkoreita halvemmalla ja enemmällä muovilla. Optiikat olivat hyviä, joskin polttovälit ja aukkosuhteet maltillisia. Kerrottiin suoraan, että nyt tulee Nikonia halvemmassa paketissa: kansa ei ostanut. Nykyään käytetyn hyväkuntoisen 28/2.8 E:n voi saada kolmella kympillä.

    Sittemmin ovat Nikonilla älynneet koristaa halvimmatkin lasit kultaisilla kirjaimilla ja brändätä nikkoreiksi.
     
  14. niffe

    niffe Well-Known Member

    13 293
    529
    113
    Vs: Nikkorien laatu

    No se mun 180-millinen oli ainakin pettymys, eikä edes aika kultaa muistoja, vaikka tietäisin sellaisen käyneen kuussa asti. Uudella vehkeellä kun lähdet naparetkelle, niin voipi olla, että se kestää kotiin asti  ;)
     
  15. niffe

    niffe Well-Known Member

    13 293
    529
    113
    Vs: Nikkorien laatu

    Eikä ne kaikki Nikkorit mitään löysiä ole olleet. Minulla oli myös Micro Nikkor 105 f2.5, jonka kanssa tuli hiki tarkennusrengasta käännellessä. Siinä oli enemmänkin murheena niin kireä tarkennus, että kuvan sommittelu piti tarkistaa jalustallakin tarkennuksen tarkistuksen jälkeen.
     
  16. Vs: Nikkorien laatu

    Ja taasen istutaan hiekkalaatikon reunalla ja mietitään kumman neppisauto on parempi kuin toisen..
     
  17. nomad

    nomad Well-Known Member

    10 349
    167
    63
    Vs: Nikkorien laatu

    Voihan se 180mm olla myös uusi. Menee kauppaan ja ostaa uuden semmoisen.

    Tarkennuksen jäykkyyttä on aika helppo säätää. Lähetät obejtiivin huoltoon ja pyydät parempaa tuntumaa tarkennuskierään, ei ne tuosta 20 euroa enempää ota.

    PS Olisko ollut se micro Nikkor f/2.8??
     
  18. nomad

    nomad Well-Known Member

    10 349
    167
    63
    Vs: Nikkorien laatu

    Sanoppa muuta :)
     
  19. Vs: Nikkorien laatu

    Lincoln Continental Corgilta oli aika yliveto!

    Kun noiden isojen hinnat meni yli budjetin melko nopeasti, siirryimme Matcbox-luokkaan. Ja modasimme kisasääntöjämmekin ;-)
     
  20. Vs: Nikkorien laatu

    ;D