Tervetuloa kameralaukkuun!

Pääset mukaan keskusteluihin rekisteröitymällä.
Register Now
  1. Tämä sivusto käyttää evästeitä. Jatkamalla tämän sivustoa käyttöä, hyväksyt evästeidemme käytön. Lue lisää.

Nikkorien laatu

Keskustelu osiossa 'Optiikat' , aloittajana Kullervo51, 5 Joulukuu 2012.

  1. niffe

    niffe Well-Known Member

    13 293
    529
    113
    Vs: Nikkorien laatu

    Niin ja pitäähän objektiivin nyt normaalia käyttöä kestää. Siinä 180-millisessä oli kaikki muu kunnossa, mutta ne tarkennuksen muoviset tangot ja rataspyörät hapertuivat käytössä.
     
  2. nomad

    nomad Well-Known Member

    10 349
    167
    63
    Vs: Nikkorien laatu

    Nikonia olen jopa pitänyt kädessäni. Sehän on normaalia edullista ja zoomatessa telemetrisesti pullistevaa harrastajalaatua harrastajille joka haluaa fx-kameraansa superzoomin. Aika kökön oloinen objektiivi suoraan sanottuna, mutta ei tuo nyt mikään umpisurkea ole laatunäkökulmasta. About samalla normilla on rakennettu mm. 70-300mm VR joka on ihan ok.

    Canonin näkemys 28-300 millisestä edustaa toista aikaa ja toista ajateltua käyttäjäkuntaa.
     
  3. nomad

    nomad Well-Known Member

    10 349
    167
    63
    Vs: Nikkorien laatu

    Ei kai tarkennusjärjestelmän tangot nyt sentään muovia ole???

    AF-kytkimen kökköydestä olen samaa mieltä. Mutta ehkä parempi noin verrattuna siihen, että tarkennuskierä pyörisi automaattitarkennusta käytettäessä, mikä vasta kökköä olisikin.
     
  4. AnselA

    AnselA Active Member

    8 534
    4
    36
    Vs: Nikkorien laatu

    Kun seuraa Myydään -osiota niin paljon on tavaraa alkuperäispakkauksissaan, filtteri etulinssin suojana ja komerossa. Takuutakin on yleensä vielä jälellä.
     
  5. niffe

    niffe Well-Known Member

    13 293
    529
    113
    Vs: Nikkorien laatu

    En mä tiedä. JAS-tekniikan Nikon-ässä sanoi mulle mekanismin olevan murentunut ja jotenkin jäin siihen käsitykseen. Saatoin ymmärtää väärinkin. Joka tapauksessa sitä 180 ED:tä säkin saat syyttää siitä, että emme ole nyt samassa leirissä tässä väittelyssä =)  Siitä mun suosikkikakkulani rikkoutumisesta mä pahoitin mieleni ja myöhemmin vaihdoin brändiä tai olihan mulla jotain niitä aikaisempia pikkujuttuja, mutta varaosien saamattomuus tähän harmitti ihan älyttömästi eniten.
     
  6. AnselA

    AnselA Active Member

    8 534
    4
    36
    Vs: Nikkorien laatu

    Kummastakohan oli kyse varaosien vai JAS:n saamattomuudesta?
     
  7. niffe

    niffe Well-Known Member

    13 293
    529
    113
    Vs: Nikkorien laatu

    Mitäpä siinä, minä vilpitön ja luottavainen ihminen luotan heihin. Niin se oli aikaa ennen kuin Googlesta sai näin paljon irti kuin nykyisellään.
     
  8. nomad

    nomad Well-Known Member

    10 349
    167
    63
    Vs: Nikkorien laatu

    Kysyisin Mustonen & Laineelta.
     
  9. niffe

    niffe Well-Known Member

    13 293
    529
    113
    Vs: Nikkorien laatu

    Se on nyt myöhäistä =(
     
  10. Vs: Nikkorien laatu

    Ja Suomi on hyvinvointivaltio ... Kliseitä riittää ilman minkäänmoisia perusteita!
     
  11. AnselA

    AnselA Active Member

    8 534
    4
    36
    Vs: Nikkorien laatu

    En muista, että kuviani olisi kritisoitu objektiivin huonon laadun takia. Kuvaajan laatua on -- ja perustellusti!
     
  12. Vs: Nikkorien laatu

    Sikäli totta, että jos sulla on käytössä halvat muovi-Nikkorit niin kyllä. Joku 55-300 DX paskazuumi joka tarkentaa piiitkään, ei niissä oloissa toimi. Tai kuvaaja menettää henkensä odotellessaan että osuuko kamera vai vihollisen tarkka-ampuja ensin.

    Uskallan väittää, että ns. paremmilla Nikkoreilla homma olisi hoitunut vähintään yhtä hyvin yhtä hyvien kuvaajien käsissä.
     
  13. JMies

    JMies

    550
    1
    0
    Vs: Nikkorien laatu

    Harvemmin se kuvassa näkyy jos mekaniikka pettää, yleensä jää koko kuva ottamatta.
     
  14. AnselA

    AnselA Active Member

    8 534
    4
    36
    Vs: Nikkorien laatu

    Yleensä ei ole jäänyt.
     
  15. Vs: Nikkorien laatu

    Sigman laatu on aina arpapeliä, joka toinen tahi kolmas toimii/tarkentaa luvatulla tavalla.
    Nikkorilla laaduntarkailu parempaa.. Laatu maksaa.
    Puritko kakkulat, koska sanoit että ne ovat mekaanisesti parempia??
    Linssit huonommin hiottuja sigmois+elektroniikka halpaa ja kierrätettyä kamaa..
     
  16. Vs: Nikkorien laatu

    Perstuntumalla. Optisesta laadusta en sanonutkaan mitään. Mitä tulee elektroniikkaan, niin kakkuloissa ei sitä pahemmin ole. On ainoastaan: sähkömoottori (tosin spesiaali) ja on piri, jota Nikon SUUREELLISESTI kutsuu CPU:ksi, joka hoitaa muutaman erittäin yksiksinkertaisen tehtävän: välittää aukon kameralla, kamerasta ja ohjaa tarkennusmoottoria.
     
  17. Vs: Nikkorien laatu

    Nykyiset halvemmat lasit alkavat olla tiukilla toistonsuhteen näitten uusien pikselihirmujen kanssa, lasit kulkevat pari askelta kehityksen kärjestä..
    Halvoissakin nikoneissa 20 megapikseliä kennon koko, vaatii lasilta jo paljon, jotta kennosta saa kaiken irti.
    Kittikakkulat perseestä(100-600€), eivätkä ainakaan tue enää noita hyperpieniä pikseleitä..
     
  18. Vs: Nikkorien laatu

    Ei varmaan tuekaan: pitäisi piirtää ainakin 100 linjaparia per milli. Lisäksi tulee CA-ongelmat. Vinjentointi ja vääristymät ovat onneksi rungosta riipumattomia.
     
  19. Vs: Nikkorien laatu

    Tänään törmäsin toisaalla Nikon 24-120mm f/4G ED VR AF-S Nikkor (hinta näkyy olevan reilu 1100 €) otettuun kuvaan, kuva oli otettu 24mm:llä, f/13 jos olis sanottu että kuva olisi otettu 100€:n Canonin muoviputkella olisin uskonut.
    Jälki oli niin kamalaa etten ole useasti moista  nähnyt, CA pullisteli pikseli kaupalla punaista.
    Jälki on korjattavissa käsittelyohjelmalla, mutta jostain syystä kuvalle ei ollut tehty mitään ainakaan sen ongelman hyväksi.

    Edit lisäsin aukon arvon
     
  20. J.A.K.

    J.A.K. Active Member

    2 581
    22
    38
    Vs: Nikkorien laatu

    Entä kuvan sisältö? Ehditkö pikselipiippaukselta katsomaan itse kuvaa?

    ;-)

    jk