Tervetuloa kameralaukkuun!

Pääset mukaan keskusteluihin rekisteröitymällä.
Register Now

Nikkor M-loitto?

Keskustelu osiossa 'Optiikat' , aloittajana ranevei, 12 Maaliskuu 2015.

    Heips,


    Mulla on otsikon mukainen loittorengas (27mm?), jota olen taannoin käyttänytkin D80:n kanssa. Mutta nyt kun otin sen esille, löysin ongelman. Aukonsäätömekanismin osat ovat irronneet (onneksi näyttäisivät olevan tallella). Onko jollakulla samanlaista ja saisko siitä mekanismista kuvaa? Kun ei oikein oma mielikuvitus riitä kertomaan, missä järjestyksessä noi pikkupalikat pitäis koota.


    Tänks,
    Rane
     
  1. kapu

    kapu

    26
    0
    0
    Vs: Nikkor M-loitto?

    Osta uusi käytetty. Löytyy varmasti tukholmaisesta LP Photosta. - K.
     
  2. Vs: Nikkor M-loitto?

    Ööö..., mää luulin tätä harrastuspalstaksi ;-).


    Rane
     
  3. Mirrored

    Mirrored Well-Known Member

    23 777
    748
    113
    Vs: Nikkor M-loitto?

    (Tämä kuuluisi DIY-osastolle.  Sitä on vaikea arvata, olisiko parempia vastauksia sitten.)

    Toisen hankkiminen on sikäli hyvä vinkki, että siitä voi katsoa mallia kokoamiseen.  Ja ainahan nuo kaupaksi käyvät.
     
  4. Mikko S

    Mikko S Member

    221
    0
    16
    Vs: Nikkor M-loitto?

    Mikäs loitto tää sitten on? Mulla on jossain joko M1 tai M2 loitto, eli vanhan 55/3.5 P sarjalaisen kanssa kuuluva, voin tietty yrittää kaivaa sen esille, jos on samanlainen kyseessä.
     
  5. Mirrored

    Mirrored Well-Known Member

    23 777
    748
    113
  6. Mikko S

    Mikko S Member

    221
    0
    16
    Vs: Nikkor M-loitto?

    Täähän jännäksi menee, koska mulla on tässä kädessä loitto jonka kylljessä seisoo "M2" ja on himmentimelle vivut...
     
  7. Mikko S

    Mikko S Member

    221
    0
    16
    Vs: Nikkor M-loitto?

    Juuh, elikkäs:
     

    Liitetyt tiedostot:

  8. Mirrored

    Mirrored Well-Known Member

    23 777
    748
    113
    Vs: Nikkor M-loitto?

    Joo, siltä tuo kuvasi näyttää.  Muuten harvoin virheitä mir-sivustolta bongaa.
     
  9. Mikko S

    Mikko S Member

    221
    0
    16
    Vs: Nikkor M-loitto?

    En tiedä tosta kyllä mitään, joskus ostin jostain halvalla... Voisko olla vuosimallieroja sitten renkaissa tms?
     
  10. Vs: Nikkor M-loitto?

    Kiitoksia,


    Täällähän alkaa olla juttua ihan keskustelun malliin. ;-)

    Mun loitto on vähän erilainen kuin mitkään noista esillä olleista. Tuo mirrin sivun eka kuva on aika lähelle, mutta tekstit kyljessä on eri.

    Sitten taas toi välitysmekanismi näyttää samalta kuin edellä olleessa Mikon kuvassa. Eli tuosta varmaankin osaan koota värkin. Onkohan noihin ruuveihin tapana laittaa jotain kierrelukitetta?


    Tänks,
    Rane
     

    Liitetyt tiedostot:

  11. Vs: Nikkor M-loitto?

    Hei vielä,


    Huomasin tuota mirrin sivun alkua tarkemmin lukiessa, että siellä on tämmönen lause:

    The first version has the effective aperture etched on it, for a lens with no helical extension.

    Mitähän tuolla oikein tarkoitetaan? Mun loitossa on nimittäin Nikkor-tekstin vastakkaisella puolella aivan linssin puoleisella reunalla aukkolukuja 5.6:sta 45:een. Olisko kysymys noista? Joskus olen vähän ihmetellytkin noiden lukujen tarkoitusta...


    Rane
     
  12. Mirrored

    Mirrored Well-Known Member

    23 777
    748
    113
    Vs: Nikkor M-loitto?

    Teholliseen aukkoon vaikuttaa vetämän kasvattaminen. Aukkomerkinnät ovat sellaista objektiivia varten, jossa ei ole tarkennushelikoidia.  Sellainen objektiivi on tarkoitettu varsinkin paljelaitteen kanssa käytettäväksi.


    ed.  En vanno mitä loiton merkinnöillä tässä tapauksessa ihan tarkalleen tarkoitetaan.  Bellows-Nikkor 55mm ei ehkä ole olemassa? 105mm ja 135mm ainakin on.  Että minkä objektiivin kanssa ne merkinnät sitten pitävät kutinsa.  http://www.mir.com.my/rb/photography/companies/nikon/nikkoresources/micronikkor/Bellow-Nikkor/

    ed2 Kenties lause "for a lens with no helical extension" pitääkin tulkita samaksi 55/3,5 Micro-Nikkoriksi silloin kun sen helikoidi on lyhimmillään? 
     
  13. Mirrored

    Mirrored Well-Known Member

    23 777
    748
    113
    Vs: Nikkor M-loitto?

    Taitaa Mirrin lauseet sekoilla.  Tavasin sitä eteenpäin samassa M2 kohdassa ja jatkossahan siinä mainitaan automatiikka kahteen otteeseen.  Aluksi vain kissankokoisilla kirjaimilla DOES NOT preserve any automatic features.  :)
     
  14. Mirrored

    Mirrored Well-Known Member

    23 777
    748
    113
    Vs: Nikkor M-loitto?

    Mutu ruuvilukitteesta sanoo minulla, että jos sellaista laittaa ruuvin kierteeseen, on se syytä olla 'kevyttä' kamaa eikä tiukasti liimaavaa.  Varmaan ruuvikokoon sopiva kiristysmomentti riittää itsessään, mutta jos ruuvaria ei saa sopimaan hyvin tilaan, voi se olla hankalaa ja jokin tahmeutta tuova aine kierteessä voisi ollakin ihan fiksua estämään  avautumisen itsestään käytössä.  Vaarana on että ainetta joutuu/pusertuu liikkuviin osiin kun ruuvin kiertää paikoilleen...
     
  15. Vs: Nikkor M-loitto?

    Jos lähdet katsastelemaan uutta vanhaa loittoa tuon tilalle, niin PK-13 ajaa saman asian. Noita on paljon enemmän liikkeellä irrallisina, loittosarjoina ja erilaisten Nikon-lasien perässä kiinni. Tarkkasilmäinen voi löytää kirpputoreilta ja sekalaisten kameratarvikkeiden joukosta hyvinkin edullisesti.