Tervetuloa kameralaukkuun!

Pääset mukaan keskusteluihin rekisteröitymällä.
Register Now
  1. Tämä sivusto käyttää evästeitä. Jatkamalla tämän sivustoa käyttöä, hyväksyt evästeidemme käytön. Lue lisää.

MYYDÄÄN Nikkor AI-S 28mm, f2,8

Keskustelu osiossa 'Myydään' , aloittajana nikorantti, 8 Toukokuu 2018.

  1. nikorantti

    nikorantti Member

    34
    0
    6
    Myytävä tuote: Nikkor AI-S 28mm, f2,8 objektiivi
    Hinta: 270e + mahd. toimituskulut
    Paikkakunta: Salo
    Tuotteen kuvaus: Nikonin klassikko, laajakulma jossa CRC (close range correction) eli tarkentaa lähelle. Kuvassa näkyvä suodatin ei kuulu kauppaan. _DSC7160.JPG _DSC7162.JPG
    Tuotteen kunto: Erinomaisessa kunnossa, optisesti aivan uuden veroinen. Tarkistettu ja huollettu JAS:lla.
    Toimitusehdot: Postilla kulkee, tai nouto. Ei postiennakolla!
    Yhteydenottotavat: anders.fagerholm@gmail.com tai 040 590 7101 (ellen vastaa, jätä viesti)

    Lisääthän ilmoitukseesi myös selkeät kuvat myytävästä tuotteesta.
     
    Viimeksi muokattu: 28 Syyskuu 2018
  2. Mirrored

    Mirrored Well-Known Member

    23 777
    748
    113
    Kyllä, juuri tämä 28/2,8 versio on omaa luokkaansa niin piirtokyvyiltään ylipäätään (laidasta laitaan - olen vertaillut moniin) kuin lähimmässä tarkennusetäisyydessäänkin. Mutta CRC ei tokikaan tarkoita lyhyttä tarkennusetäisyyttä eli lähelle voitaisiin laittaa objektiivi muutenkin tarkentumaan. Nikonin CRC on "kelluvaan elementtiin" perustuva korjaus etäisyyden mukaan, jotta piirtokyky säilyisi parempana. Ilman sitä pitäisi tehdä enemmän kompromissia objektiivin suunnittelussa eli valita yksi etäisyys johon optimoidaan. CRC enables selected Nikkor lenses to provide comparable performance at both very near and very far focusing distances
     
    Viimeksi muokattu: 8 Toukokuu 2018
  3. nikorantti

    nikorantti Member

    34
    0
    6
    Mirrored antoi tarkan kuvauksen kyseisen objektiivin toiminnasta. Tämä objektiivi soveltuu erityisen hyvin kun maisemakuvaan haluaa yhdistää esim. jonkun kasvot. Tarkennus kasvoihin niin läheltä kuin mahdollista, ja f16 aukolla erottuu taustakin suhteellisen terävänä. Viime lapinreissulla Tankavaarassa otin kaveristani kuvia, menin noin 20 cm päähän ja kaveri tuhahti että pitääkö kuvata niin pirun läheltä, no pitää:). Niistä kuvista tuli erinomaisia potretti/maisemakuvia. Tällä objektiivillä se onnistuu, eikä kasvoihin tule vääristymiä vaikka sommitellaan niin että pääkohde sijoittuu aivan kuvan reunaan. Siitä syystä juuri tämä objektiivi on minun mieleeni.

    Syy miksi objektiivi on myynniissä oli yksinkertaisesti se lapinreissu. Olin jättänyt objektiivin Jas:lle huoltoon koska etulinssissa näkyi pieniä hankausjälkiä. Lopulta päädyin siihen ratkaisuun, perfektionisti kun olen, että vaihdetaan sekä etu- että takalinssi. Reissu lähestyi ja Jas:lta tuli arvioita työn kestosta joka oli suoraan riippuvainen varaosien saatavuudesta. Olin kaiken varalta jättänyt ostotarjouksia vähän joka puolelle koska juuri kyseinen objektiivi on todella vaikea löytää käytettynä. Viikko ennen reissua tarjottiin erittäin siisti yksilö, ja kaupat tuli. Palattuani reissusta olikin huoltoon jättämäni objektiivi jo valmiina, eli etu- ja takalinssit vaihdettuina, puhdistettuna ja kaikin puolin tarkastettuna. Optisesti objektiivi on siis uuden veroinen. Kahdella objektiivillä en tee mitään joten päätin laittaa tämä korjattu/huollettu myyntiin. Tämä objektiivi on todellakin aivan omaa luokkansa ja pyydetty hinta vastaa objektiivin kunnostuksesta aiheutuneet kustannukset.

    Huom, kuvat on otettu ennen huoltoa.
     
  4. nikorantti

    nikorantti Member

    34
    0
    6
    Ajattelin päivittää ilmoitukseni. Tarkastelin hinnat rapakon toiselta puolelta eli jenkeissä missä näitä laseja vielä silloin tällöin löytyy käytettynäkin. Suomessa näitä näyttää liikkuvan erittäin harvoin tai sitten linsseistä löytyy hankaumia tai naarmuja "jotka eivät näy kuvassa lainkaan". Itselleni tämä on myös fiiliskysymys, entä jos vastavalossa tms... Totean vielä että optisesti tämä objektiivi on aivan uudenveroinen, koska etu- ja takalinssit on vaihdettu vastikään JAS:illa eikä ole käytetty sen jälkeen lainkaan. Kuten aiemmin kerroin, laitoin tämän myyntiin koska minulle minulle tarjottiin juuri samanlainen mint kuntoinen objektiivi samaan aikaan kun omani oli vielä huollossa. Olin lähdössä reissuun ja oli tarkoitus ottaa ainakin tämä objektiivi mukaan, juuri sen ominaisuuksiensa takia. Potrettikuvia ilman vääristymiä ja niin että tunturimaisema avautuu taustalla, ja polttoväli minulle juuri sopiva muuhunkin kuvaukseen. Tartuin tarjoukseen ja tein kaupat, ja päätin sitten laittaa se huollettu/korjattu laite tähän foorumiin myyntiin.

    Päätin uudessa hinnoittelussa huomioida vain huollosta aiheutuneet kustannukset ja maailmanmarkkinoilla vallitsevaa hintatasoa, joten on luonnollista että tästä ei enää hinta putoaa. Uusi hinta on 270e (=korjauslasku + toimituskulut) Kulut ostajan piikkin, myös nouto Salosta mahdollista. Ei postiennakolla!
     
  5. nikorantti

    nikorantti Member

    34
    0
    6


    Edelleen myynnissä ja samaan hintaan. Etu ja takalinssi vaihdettu JAS:lla, samalla puhdistus ja huolto. Eli käyttökunto uutta vastaava. Sama objektiivi näytti olevan Kameratorilla myynnissä hintaan 345e.