Tervetuloa kameralaukkuun!

Pääset mukaan keskusteluihin rekisteröitymällä.
Register Now

Nikkor AF-S 300/4 vai Sigma 100-300/4 HSM

Keskustelu osiossa 'Digikuvaus' , aloittajana sahe69, 24 Elokuu 2009.

  1. sahe69

    sahe69 Well-Known Member

    10 268
    47
    48
    Niin, jompaa kumpaa olen ajatellut telehankinnaksi. Kertokaas kokemusta omaavat argumentteja puolesta ja vastaan. Tiedän että toinen on tsuumi ja toinen ei, eli tuosta ei tarvinne juttua vääntää.
     
  2. Jukkis71

    Jukkis71 Active Member

    Vs: Nikkor AF-S 300/4 vai Sigma 100-300/4 HSM

    Nikkor.
    On yhtä hyvä piirto kuin Nikkorin 300/2.8 Vrässä.
    On testattu, kaverilla on molemmat.
    T Jukka
     
  3. sahe69

    sahe69 Well-Known Member

    10 268
    47
    48
    Vs: Nikkor AF-S 300/4 vai Sigma 100-300/4 HSM

    Jotkut ovat haukkuneet tuota Nikkorin jalustapantaa. Kuulemma hölskyy vähän ja on toisaalta liian tiukka objektiivin ympäriltä. Tuliko tämä seikka vastaan testeissänne?
     
  4. Vs: Nikkor AF-S 300/4 vai Sigma 100-300/4 HSM

    Olen joskus omistanut 300/4 af-s:n mutta luopunut siitä.
    +järkevän kokoinen ja skarppi lasi.
    +toimii jees tc-14:sen kanssa.
    +lyhin tarkennusetäisyys on jotain 1.4m joten toimii tc:n ja/tai loittorenkaan kanssa "semi-makrona".

    -af-s "sahaa" ja on hidas D300:sen kanssa. Tämä oli syy luopua, koska kuvailin tuolloin moottoriradalla aika paljon. Isolla kennolla (D700) DOF on vielä ohuempi,AF on rungoissa sama joten tilanne ei parantunut. Suttua tuli liian paljon...kiitos ei tarvitse viisastella, uskon osaavani kuvata erilaisia päriseviä laitteita.
    -Jalustapanta ei ole maailman tukevin mutta ei haitannut minua kun kuvasin pääasiassa monopodin kanssa.

    Kyllä, olen haaveillut hankkivana sen uudestaan ja takaisin, ihan vain makro -lähikuva käyttöön. Moottoriurheilun kuvaamiseen se oli kelvoton kapine, kun verrokkina oli 70-200VR.
     
  5. jus_si

    jus_si Active Member

    3 150
    0
    36
    Vs: Nikkor AF-S 300/4 vai Sigma 100-300/4 HSM

    Jalustapannan voi korvata myös paremmalla. Monet proot käyttää noita really right stuffin pantoja kaiten..
     
  6. Vs: Nikkor AF-S 300/4 vai Sigma 100-300/4 HSM

    Mietin jotta eikös tuo ole aikas tuore mutta onhan se jo 9 vuotta ollut markkinolla.
     
  7. nomad

    nomad Well-Known Member

    10 349
    167
    63
    Vs: Nikkor AF-S 300/4 vai Sigma 100-300/4 HSM

    Tulisi kyllä melkein edullisemmaksi ostaa rinnalle kroppikamera ja käyttää siinä 2.8/180 millistä.
     
  8. issis

    issis Member

    198
    0
    16
    Vs: Nikkor AF-S 300/4 vai Sigma 100-300/4 HSM

    Posti toi pari päivää sitten tuon Sigman 100-300 millisen. Ensivaikutelma on varsin positiivinen. Muutaman kuvan perusteella tämä tekee hyvää jälkeä, mutta minulla ei ole tuota Nikkoria verrokkina. Hommasin tuon, kun minulla oli lainassa 200mm f4 micro-nikkor ja ajattelin kokeilla mitä kennolle/filmille tarttuu tällaisilla polttoväleillä. Aikaisempaa kokemusta oli vain 100 ja 135mm kiinteistä Nikkoreista.

    Kauhean kokoinen möhkäle se on, mutta se kai on ollut muotia tämän polttovälin optiikoissa. Jalustapanta vaikuttaa tukevalta enkä tässä tapauksessa lähtisi sitä vaihtelemaan. Vastavalosuoja on tosi iso ja hieman köykäisen oloinen. Pitää varoa ettei kolhi sitä mihinkään, koska kuvausasennossa se lisää putken pituutta varmaan 50%. 82mm filtterikierre ei kannusta hankkimaan kaikkia kovin isoa filtteriarsenaalia.

    Onneksi ostin reppuketjussa mainitsemani repun - Sigma mahtuu siihen juuri ja juuri.

    Mikko