Tässä ei ole nyt kyse kuvasta, se on sivuseikka. Tai siis tietenkin on kyse kuvasta, mutta vain objektiivin osuudesta siihen. (Kaikki virheet kuvaajan.) Tässä mä näen sen, miksi mä pidän Nikkor 85/1.4 maailman parhaana objektiivina minulle. Kuva on otettu kävellen, käytännössä pysähtymättä, käsivaralta. Mikkelin Urskin katsomon takana ukkoja turisemassa paikallispelin puoliajalla. Nikkor 85/1.4 aukolla 2.5, 1/250 s. Nikon DF. Kropattu noin 10%. Kyse ei siis ole mistään yksittäisestä tekijästä kuvassa, vaan kokonaisuudesta. Muuten en mä tätä selittele, on mitä on... EDIT: noh, ei se nyt täällä näytä ihan siltä, mutta olkoon tuossa...
Mä olen ollut niin tyytyväinen siihen 105/2.0 Defocus Controliin, etten ole edes harkinnut. Kokeiltavaksi tarjottiin, mutta en halunnut... Epäilemättä on oikein hyvä, väittävät, että olisi samassa kastissa tuon kasivitosen kanssa...
Kyse siis AF-S mallista? Kuvasta näkee kyllä, että laadukas 85mm on käytössä ja aukko melko levällään. Minulla on ollut nämä kaikki "nykyaikaiset 85 milliset, siis f/1.8 ja f/1.4 AF-D ja AF-S versioina. Tuo AF-S 85mm/1.4 oli hyvä, mutta myin pois monista syistä, joista merkittävin lienee se, että AF-S 85mm/1.8 tekee 96% saman, mutta on paljon pienempi ja kevyempi. Rahaakin sain tässä downgreidaamisessa aika paljon ja paikalliselle potrettikuvaajalle meni huippuobjektiivi. Negatiivinen sivuvaikutus taas on epäterävän alueen ca johon f/1.8 versiolla on enemmän taipumusta kuin isoveljellään. Jos yksi Nikonin automaatitarkenteinen 85 millinen pitäisi ostaa ihan vaan fiilistelyyn, niin se olisi ehdottomasti AF-D 85mm/1.4. Toisten kuvaketjuihin ei saa postata omia kuvia, mutta laitan alle linkin vanhaan kuvaan. Kuvan säädöt taitavat olla hiukan platkut, mutta hyvällä mielikuvituksella sen voi ajatella demoavan tämän objektiivin erinomaisuutta. Ja toki kuvaa parantaa myös se, että kamerana on ollut legendaarinen D700 https://www.flickr.com/photos/kokkonentuomo/6240680234/in/photolist-ottXLp-XjcJ4A-JRPney-avt7P5-bjRSeG-sniQnu-bqDfwx-oKWd87-grFmok-avqumg-oFYSWt-gttMee-rUAKi2-cj59pf-oFa3jq-qBuN87-a1VfBV-az8ex8-Bjn9uX-APhqto-wnVVsb-zADBJi/lightbox/ Mutta miksi kirjoitan AF-D 85mm/1.4 ostamisesta konditionaalissa? AF-tarkennusmekanismi ei mielestäni ole valovoimaisen 85 millisen asettamien vaatimusten tasolla, mikä rajoittaa suuresti objektiivin käyttöä. Kuten aloituskuvassakin on tehty, olen kuvannut 85 millisillä paljon tapahtuma- ja katukuvausta. Siinä hommassa alkaa kiusata AF-D malleissa etenkin naks-naks -tyylinen AF-C, mutta toki myös yleisesti tarkennuksen pieni satunnaisuus on aika kiusallista. Mutta on se AF-D 85mm/1.4 silti ihana.
Suhteessa sanomaasi Tamron VC 85/1,8 kuulostaa unelmalta, josta näyt olevan tietämätön. Sanon kuulostaa, koska en ole (modernilla rungolla) kokeillut muita. https://dustinabbott.net/2016/05/tamron-sp-85mm-f1-8-di-vc-usd-review/
En ole tietämätön, mutta kylläkin kokematon Myös Sigman 85 milliset on hyviä, joskaan en ole sitä ART-mallia edes kädessä pitänyt (jaksaisinko, taitaa olla aika painava ). Mutta tässä taisi olla nyt kyse Nikkoreista ja varsinkin siitä uudemmasta f/1.4 mallista.
Huomasinkin, että olit sitä kysellyt. On varmaan hieno, sen verran tarkennuksena tuohon aiempaan sanomaani, että kun sanoin ettei kiinnosta, niin ajatus oli, että AF-S 85/1.4:n parina se on melko samanlainen, joten DC 105/2.0 tuo selvasti erilaisen hienon objektiivin tuohon rinnalle ja molempien satavitosten ostaminen ei taaatusti ole järkevää. (Tosin tuo ajatus kärsii sitten siitä, että onhan mulla se 135 DC:kin, joka taas on melko samalainen tuon 105:n kanssa, mutta hankkiessani noita ei noihin polttoväleihin ollut muuta henkilökuvaukseen järkevää tarjolla...) Juu, nimenomaan siitä...
Kyllä 85-105 kiinteä on pakollinen joka kameralaukussa. Onneksi tuli canonilta uusi 85/1.4, jospa luopuisi tosta 135/2 canonista ja ostaisi 85 mm. Kun tulisi vielä uusi versio 50/1.4, niin siinähän se olisikin.