Tämmönen kakkula lähtis 400€ hintaan ja ajattelin moisen pistää. OOn tällästä metsästänyt jo pidemmän aikaa mutta hinnat on pyöriny jossain 800€ tuntumassa. On vaan ollu puhetta tuosta AF:n hitaudesta, että onko tosissaan ollut jollekin ongelma? Olen enoni pumppuzoomia koittanut(voi olla uudempikin malli), jossa en ainakaan havainnut liikaa hitautta. Putki on siis vuodelta -92 ja vvs ja UV mukaan. Elikkä onko järkevä ostos vai ostanko suosista D-mallin?
Ei mitään havaintoa tuosta putkesta, mutta ei siinä paljon takkiin voi tulla jos päätät siitä luopua kun löydät sen D -mallin. Hyvä putki 400e ja siihen vähän nopeampi tarkennus toiset 400e, hmm. Sepe
Hyvä putki varsinkin nopeamman AF:n omaavilla rungoilla. D70:n kanssa käytettävyys on hieman heikompaa, mutta F5 / F100 / D1(x/h) yms rungoilla toi nopeus on riittävä. Skarppikin tuo on kunhan malttaa himmentää sen 1/2 aukkoa.
Tarkkahan tuo on mutta vinjetoi täydellä aukolla. Mitä tuskin digissä huomaa. Pumppujen tyyliin se valuu pystysuuntaisessa kuvauksessa eikä ihan plastiikkaiseen runkoon kannata tuota jalustalle kiinnittää -tuossahan ei ole jalustapantaa..
Omistan ko. putken ja ainakaan F-90X:n kanssa tarkennus ei tosiaankaan vitkuttele. No, vertailukohtina tosin on vain sigman romu-zoomeja sekä nikonin omat AF 1.8/50, AF-D 2.8/28 ja AF 2.8/105 micro-nikkor. Näiden kanssa tarkennus on hyvin linjassa, eli paaaaljon nopeampi kuin käsin voisi kuvitellakkaan tarkentavansa. Ja kun linssissä on vielä tarkennus-alue -rajoittimet niin tarvittaessa ei kohteen hukkuminenkaan aiheuta kohtuutonta sahaamista. Telejatkeiden kanssa AF putoaa sitten noiden sigma-linssien tasolle nopeudeltaan. Vai sanoisiko tässä tapauksessa hitaudeltaan. Halvalla kyllä saat, omani hankin irlannista eBayn kautta 550€ hintaan.
mulla oli toi af nyt on af-s. Molemmat hyviä, mutta tossa D70; sessä af-mallin tarkennusnopeus ei mulle riittänyt; riippuu tietty täysin mitä kuvaa. AF-S -mallia on vaan aika vähän liikenteessä ( paitsi kohta kun vaihdan vr-malliin ) kannattaa testata, sillä sen tietää.
Meillä on perheessä sekä AF että AFD versio tosta putkesta. Tuossa vanhemmassa tarkennus lienee hitaampi, mutta ei se D-mallissakaan nykymittapuun mukaan nopea ole. Jos kriteerinä on AF:n nopea toiminta, niin kumpikaan noista ei täytä vaatimuksia harrastajarungoilla kuvattaessa. Molemmat vinjetoivat filmirungossa yhdistelmällä 2.8/200. Normaalikäytössä toki verrattomia linssejä. Ei tule kyllä AF:ää pahemmin käytettyä. Kannattaa myös funtsia tuota jalustapannan puuttumista. Jos kuvittelee käyttävänsä putkea jalustalla, kannataa maksaa sen verran enemmän, että saa sen jalustapannallisen version AFD:stä. Linssillä on nimittäin painoa aika huomattavasti.
Jalustapanta on aika yksinkertainen, tosin jonkin verran valmistustarkkuutta vaativa esine. Jos tuttavapiirissä on joku koneistaja, kannattaa kysäistä olisiko tällä mahdollisuus tehdä sellainen.
Joo tuli putki tilattua. Voin palauttaa myyjälle jos en ole tyytyväinen. AF:n nopeus ei ole kriteeri, kunhan sen kanssa pärjää. Putki tulee lähinnä ihmisten kuvaamiseen kauempaa, eli AF:n nopeus ei ole etusijalla. Oletteko sitä mieltä ettei kannata ollenkaan laittaa tukevallekaan jalustalle D70:n kanssa? Mietin, että jos tuohon osaisi jonkun härpäkkeen valmistaa, onhan niitä tosin markkinoillakin. Saako Suomesta mistään sopivaa jalustapantasovellusta tuohon? Ulkomailla ainakin olen nähnyt..
Niin minäkin. Ja hyvin on mennyt. Tukevuus ei tule pelkästään jalustasta, vaan myös kamerasta. Jos kamera kestää niin mikäs siinä.
Mikä olisi ns. worst-case-scenario mikä voisi rungolle sitten putken kanssa tapahtua? Rupeaa niiamaan eteenpäin, rikkoo bajonetin? Mikä tuossa on niin vaarallista/epäkäytännöllistä? Eikö ole tarpeeksi tukeva?
:O Kuinkaa nopeita nuo nykylinssit (tai nikonin kohdalla yleensä rungot, ne omalla moottorilla olevat linssit ovat kyllä budjetilta extreme-ammattilaiskamaa) sitten oikein ovat? Minusta kun tuntuu tuo vanha mallikin surauttavan tarkennuksen hetkessä kohdalleen. Edit: HUPS! Poikkesimpa tuonne Nikon 80-200mm f/2.8 AF-D Review ja huomasin että oma kakkulani on AF-D -mallista se vanhempi muoto, eli pumppu ja ilman jalustapantaa (1993-1997 vuosien malli).
Potrettiorientaation kuvat onnistuvat aika heikosti ilman pantaa. Voihan sen kuulan flipata sivulle mutta hienosäätö menee ihan mahdottomaksi kun iso putki vetää kameraa ja kuulaa minne haluaa. Ostin tuollaisen: http://raaka.rikos.org/opinions/opinions.html#bz_80_200, mitäsenymaksoikaan, jotain yli satasen.
Nikonilla runko vaikuttaa hyvin paljon tarkennusnopeuteen myös kirkkaassa valossa, jos putkea täytyy "fokusoida ruuvarilla kohdalleen". F4, F5 ja D1-versiot ovat nopeita, heppoisemmat rungot hitaampia. Toki Canonillakin runko vaikuttaa tarkennusnopeuteen, mutta Nikonilla ja vanhemmilla putkilla tilanne korostuu vielä.
Sain putken tänään ja olen enemmän kuin tyytyväinen. AF:n nopeus riittä minulle hienosti, sillä tarkennusale on muakvasti valittavissa, ettei sitten sahaa koko väliä edestakas. Tuollanen jalustapanta pitäisi varmaan jostain hommata. Saisiko käytettynä tai uutena jostain Suomesta tai Saksasta?