Tervetuloa kameralaukkuun!

Pääset mukaan keskusteluihin rekisteröitymällä.
Register Now

nikkor 55-300 ed vr tarkennusongelmia

Keskustelu osiossa 'Optiikat' , aloittajana Riina, 13 Elokuu 2013.

  1. Riina

    Riina

    3
    0
    0
    Hei!
    Ostin käytettynä nikkor 55-300 ed vr-putken. Pari viikkoa putkella kuvailtuani, olen törmännyt tarkennusongelmiin sen kanssa. Nyt mietityttää onko vakaajassa kenties jotain vikaa vai kuuluuko tarkennusongelmat tämän hintaluokan objektiivien "ominaisuuksiin", vai onko vika kuvaajassa??

    Käytännössä ongelma ilmenee varsinkin telepäässä, lähellä 300milliä. Kun otan kuvaa, kohdistan valitsemani tarkennuspisteen kohteeseen, tarkennan ja otan kuvan. Kameran esikatselussa tarkennuspiste on kuitenkin ihan eri paikassa mihin sen kohdistin. Milloin alapuolella, yläpuolella, sivulla tms. Onko kuvauskäteni vaan niin epävakaa vai mitä ihmettä?!

    Välillä tarkennus osuu kohdalleen., mutta joskus tuntuu että putki toimii paremmin vr pois päältä.

    Runkona mulla on nikon d7100.
     
  2. Vs: nikkor 55-300 ed vr tarkennusongelmia

    Ensimmäisenä tulee mieleen, onko sulla päällä tarkennusalueen laajennus viereisiin pisteisiin? Kamera yrittää kohdetta seuratessaan arpoa parempaan kohtaan sen tarkennuksen, jolloin ko.täplä liikkuu..

    Toisekseen, tuo 55-300 samoin kuin 55-200 tunnetaan todella hitaasta tarkennuksesta. Jos tarkennus ei osu kunnolla, kannattaa kokeilla esim. kameraliikkeessä mikä ero on esim. Tamron 70-300 Di VC USDilla ja noilla Nikonin halvimmilla muovituubeilla.. mutta kaikilla noilla kuva pehmenee yleensä puolenvälin jälkeen ja se näkyy erityisesti siellä viimeisen 50mm -100mm alueella. Eli vaikka tarkennus olisi osunut, kuva on silti pehmeämpi siellä putken pisimmällä alueella. Jos haluat että kuva on todella terävä viimeisilläkin milleillä, investoi johonkin 70-200mm tuubiin (uusin AF-S 70-200 f/4 on erittäin hyvä, ja focus breathing tapahtuu niin päin että rajaus tiukkenee -> mun mielestä telessä parempi näin päin).

    http://www.photozone.de/nikon--nikkor-aps-c-lens-tests/785-nikonafs702004vrdx?start=1

    Ja kolmanneksi, käytettynä kun ostaa niin ei voi tietää miten putkea on pidetty. Se on voinut tipahtaa jostain tai kolahtaa johonkin, ja varsinkin nuo parin satkun muovihelistimet voivat vahingoittua sellaisesta.
     
  3. Vs: nikkor 55-300 ed vr tarkennusongelmia

    Minulla tuo sama putki toimii oikein hyvin D7000:n kanssa. En edes tunnista sitä hitaaksi, kun vertailukohtina ovat 16-85mm ja 18-135mm. Toki 50/1.8 ja 35/1.8 ovat ripeämpiä. Sahausta ei ilmene minkään näistä kanssa.

    Photonin sanoma ajatus tulee minullekin mieleen. Kokeile eri tarkennustavoilla. Toistuuko?
     
  4. Riina

    Riina

    3
    0
    0
    Vs: nikkor 55-300 ed vr tarkennusongelmia

    Hei, kiitos vastauksista.
    Juu oon kokeillut eri tarkennusmoodeja ja itseasiassa putki on toiminut välillä oikein hyvinkin, kuten pari päivää sitten kuvatessani korentoja. Sit välillä tarkennus sahaa enemmän, niinkuin tänään kun kuvasin perhosia. (tarkennusmoodi oli vissii sama kun kuvasin korentoja), että tiiä sitten... Mutta nyt tuli esiin uus ongelma; huomasin, että joissakin kuvissa on raitoja. Sellasia vaakaraitoja, joskus pystyraitaa, ihan kun kuva ois phoshopissa käsitelty jollain artistic-filtterillä. Ja siis nää kuvat on otettu hyvässä valossa pienillä ISO-arvoilla yms. Eka luulin että tääkin johtuu vaan juuri tästä ko. objektiivista, mut kun kävin kuviani läpi parin viime kuukauden ajalta, huomasin että "raitaa" on myös nikkor 50mm 1.8 -linssillä otetuissa kuvissa. Kävin myös kameran asetuksia läpi, enkä löydä niistä mitään selitystä raitoihin. No, onneks on takuu voimassa ja vanha kamera varalla..
     
  5. ktvauve

    ktvauve Member

    180
    0
    16
    Vs: nikkor 55-300 ed vr tarkennusongelmia

    Jaahas, raitoja eri objektiiveilla? Systemaattisia? Liittyvätköhän nämä nyt optisen alipäästösuotimen puuttumiseen? Tästä moire-ilmiöstä ja sen mahdollisuudesta on keskusteltu, kun OPLF puuttuu kamerasta.
     
  6. Riina

    Riina

    3
    0
    0
    Vs: nikkor 55-300 ed vr tarkennusongelmia

    Ei oo mun mielestä kyseessä moire, eikös se oo vähän aaltomaisen näköstä ja esiinny lähinnä joskus jos kuvassa on jotain säännöllistä kuviota, ruutuja, raitoja, esim lautaseinää tms.? Niissä mun kuvissa, missä sitä raitaa ilmenee on millon mitäkin, jossakin rauhallinen tummahko tausta, melkein yksvärinen tai sit jotain kukkapuskaa tms. Täytyy kattoo myöhemmin jos saisin tähän jonku esimerkkikuvan liitettyä tai linkitettyä.