Tervetuloa kameralaukkuun!

Pääset mukaan keskusteluihin rekisteröitymällä.
Register Now
  1. Tämä sivusto käyttää evästeitä. Jatkamalla tämän sivustoa käyttöä, hyväksyt evästeidemme käytön. Lue lisää.

Nikkor 45/2.8 P (AI-P)

Keskustelu osiossa 'Optiikat' , aloittajana Markus Hautaniemi, 6 Elokuu 2006.

    Mulla on tuo linssi, kun satuin halvalla löytämään.

    Itse olen käyttänyt sitä pelkästään matkalinssinä pienikokoisen FM10:n kanssa, jolloin koko vimpainkokonaisuus mahtuu hiukan suurempaan taskuun. Mukana ollut sellaisilla reissuilla, joilla en ole kantanut mukana kuin yhtä kameraa, tuota 45mm ja 35-70mm putkea.

    Muuhun käyttöön suosittelen ehdottomasti nikonin 50/1,8 tai 50/1,4 optiikoita tai jotain vastaavaa. Tuo pannari tekee ihan kohtuullista jälkeä, ei toki pärjää mainitsemilleni 50 millisille. Käytettynä noita ei näytä juurikaan liikkuvan, joten aika tuuripeliksi menee niiden metsästäminen. Jo alunperinkin käsittämättömän ylihintaisen pannarin hinta voi sitten olla käytettynä melkein mitä tahansa.

    En ole varsinaisesti katunut ostosta, mutta jollei halua kantaa vain vähän tilaavievää kokonaisuutta, ei tuon ostamiselle ole juurikaan kuriositeettiarvon lisäksi muita perusteita, verrattuna vaikka noihin 50 millisiin.

    /---
    ap
     
  1. Petu

    Petu

    109
    0
    0
    Erikoisuudentavoittelu? Aika harva heppu ostaa nykyään uuden top of the line-filmijärkkärin ja siihen 35 millisen MF-klasin. Jos vanhat manuaalilasit kiinnostavat, olisi _minun_ mielestäni tyylipuhtaampaa metsästää siihen joku minttiluokan vanha manuaalijärkkäri. Vaikkapa tyyliin http://shphoto.de/cgi-bin/shphotoe.pl?f=NR&c=03716&t=temartic tai http://shphoto.de/cgi-bin/shphotoe.pl?f=NR&c=04508&t=temartic
     
  2. Markus Hautaniemi

    Markus Hautaniemi Active Member

    1 265
    0
    36
    Kävin tänään fotoliikkeessä. Myyjä sanoi: Mitä turhaan haikailet tuota erikois Nikkoria, tyydy vaan tavalliseen AF Nikkor 50/1.8 tai 50/1.4:aan.
    Nythän minulla on Nikkor 35/2 AI-S ja AF Nikkor 85/1.8. Jotain täytyisi saada näiden rinnalle. Ehkä tuo myyjän ehdottama AF Nikkor 50/1.4.
     
  3. pleppanen

    pleppanen Active Member

    1 534
    0
    36
    Oletko välillä kokeillut kuvaamista? Sen myötä yleensä syntyy myös jonkinlainen tarve.
     
  4. kto

    kto Well-Known Member

    2 564
    100
    63
    Niin, odottele vähän aikaa. Zeissilta tulee Nikoniin 60 millinen makro;)
     
  5. Usko

    Usko Member

    408
    0
    16
    Itse en ostaisi 35mm ja 85mm lisäksi enää normaalia vaan pienempää polttoväliä laajakulmapäähän tai pitempää teleä, makroa tms. tarpeen mukaan.
    Mutta jos 45mm tai 50mm on saatava niin on sekin hyvä syy hankinnalle. Minulla on tuollainen af 50/1.4d 24mm ja 105mm makron ohella ja olen siihen täysin tyytyväinen. Piirto on hyvä f/2.8 - 11, kontrastikkuus ja värisävyt kuvissa linjassa muiden objektiivieni kanssa.