Tervetuloa kameralaukkuun!

Pääset mukaan keskusteluihin rekisteröitymällä.
Register Now

Nikkor 45/2.8 P (AI-P)

Keskustelu osiossa 'Optiikat' , aloittajana Markus Hautaniemi, 6 Elokuu 2006.

  1. Markus Hautaniemi

    Markus Hautaniemi Active Member

    1 265
    0
    36
    Onko kellään kokemusta kyseisestä optiikasta? Entä hinnasta ja saatavuudesta?
     
  2. pleppanen

    pleppanen Active Member

    1 534
    0
    36
    Käsittääkseni valmistus on lopetettu:
    Nikon | Imaging Products | Lineup

    Omistamishaluja moinen töpö kyllä aikanaan herätti jonkin verran, mutta hinnassa taisi olla ilmaa. Erikoisuudet maksavat aina.
     
  3. Olen kuvaannut vain muutaman ruudun ko. optiikalla. Hyvältä vaikutti, mutta niiden perusteella on paha todistella mitään. Kts. kuitenkin:

    Normal Lenses For Nikon 'F' Mount
     
  4. pleppanen

    pleppanen Active Member

    1 534
    0
    36
    Markuksella on niin hyvä kamera, missä automaattitarkenne on erittäin nopea. Pitäisin järkevänä ihan tavallisen Nikkor AF50mm/1.8:n hankkimista. Se on halpa, kevyt ja erittäin tarkkapiirtoinen. Esim. Telefotossa se maksaa 140 euroa. Sellainen on erittäin helppo myydä käytettynä pois päinvastoin kuin tuo 45 millinen.
     
  5. Markus Hautaniemi

    Markus Hautaniemi Active Member

    1 265
    0
    36
    Tuo AF Nikkor 50/1.8 kyllä kiinnostaa. Hieman vaan epäilyttää sen laadukkuus, koska se on valmistettu Kiinassa.
     
  6. Jan

    Jan Member

    825
    0
    16
    Tuskin normaalipolttovälistä lasia voi kovin pahasti ryssiä.
     
  7. Turhaan moista epäilet, vaikka mekaaninen toteutus tuntuukin kevyeltä.

    Jos haluat huippumekaniikkaa ja erilaisen rakenteen, tilaa Zeissilta suoraan Planar T* 1.4/50 ZF
    (499.00 EUR alv 0%). Kokonaishinta 633.17 € (sis. UPS kulj + vakuutus + 16% alv).
     
  8. kto

    kto Well-Known Member

    2 564
    100
    63
    Yhdellä mun tutulla taitaa olla pari noita 45 millisiä. Toinen taisi olla jopa myynnissä.

    Kyseessä on "limited edition", kuten varmaan on tiedossakin. Eli objektiivia tehtiin vain hetken aikaa. Siksi saatavuus ja hintakin voi olla ihan mitä vaan. Kuulemani mukaan objektiivi on kyllä laadukas, mutta tässä ketjussa ja aiemminkin tuli jo esille tuo ZF 50mm Zeiss. Tuntuu oudolta jättää se huomioimatta, jos budjetit on kuitenkin 300-400 haarukassa.
     
  9. Yhtä oudolta tuntuisi, että ei jatkettaisi linjaa ja mietittäisi, saisiko Noctin jostain halvalla ;-)
     
  10. Markus Hautaniemi

    Markus Hautaniemi Active Member

    1 265
    0
    36
    Onko tietoa, miten tuo Zeiss:in optiikka käyttäytyy Nikon F6:ssa, vertaa Nikkor AI-S? Eli, voiko kamerasta valita A eli aukon esivalinnan vai pitääkö käyttää vain M eli manualia, jolloin aukko ja aika valitaan käsin?
     
  11. Markus Hautaniemi

    Markus Hautaniemi Active Member

    1 265
    0
    36
    Itse itselleni vastaten. Ilmeisesti Planar T* 1.4/50 ZF toimii normaalin Nikkor AI-S:n tavoin. "It is compatible with the Nikon F (AI-S) bayonet."
     
  12. Juu, muu olisi erikoista, kun joku Zenitar-N:kin toimii, niin miksipä ei Cosinan? Kiinassa? valmistama Zeisskin ;-)
     
  13. Markus Hautaniemi

    Markus Hautaniemi Active Member

    1 265
    0
    36
    Optiikkojen lasitavara ja komponentit valmistettaneen edelleen Saksassa. Kokoonpano Cosinalla, mutta Japanissa.
     
  14. En usko, mutta voin olla väärässäkin. Minun veikaukseni on, että Zeissiltä on ostettu nimen käyttöoikeus, eli vain nimi tulee Saksasta ;-)
     
  15. Petu

    Petu

    109
    0
    0
    Ääni tälle. Eipä kannattane valmistaa edes osia kalliissa Saksassa ja lähettää niputettavaksi kalliiseen Japaniin. Myyty nimi ja osallistuttu speksaamiseen, siinä lienee Zeissin osuus.
     
  16. Markus Hautaniemi

    Markus Hautaniemi Active Member

    1 265
    0
    36
    Tarkoitatteko ettei Zeiss Planar T* 1.4/50 ZF optiikkaan kannata satsata? Vaan kannattaa sijoittaa rahansa ennemmin Nikkor optiikkoihin.
     
  17. kto

    kto Well-Known Member

    2 564
    100
    63
    Mun mielestä nää ZF Zeissit eroaa nimenomaan Zeissin vanhasta politiikasta siten, että nyt myydään omalla nimellä. Myös jakeluorganisaatio on pitkästä aikaa Zeissin oma. Sama pätee ZM-objektiiveihin. Aikaisemminhan esim. Kyocera/Contaxin lasit myytiin Kyoceran jakelun kautta, Hasselin objektiivit Hassebladin kautta jne.

    Mitä tulee suunnitteluun, niin siinäkin suhteessa ZF-objektiivien "aloite" lienee enemmän Zeissilla kuin aikaisemmin. Kukaan ei tiedä, millainen työnjako esim. Zeissilla ja Kyoceralla/Hasselbladilla oli uusien objektiivien suunnittelun suhteen, mutta huhujen mukaan aloite uusista malleista tuli usein kameravalmistajalta ja Zeissin pojat ja tytöt suunnitteli.

    Missä ja kuka Zeissit tekee, niin siitäkin on Contax-ajoilta selvitystä Zeissin sivuilla. Siis Japani vs. Saksa, tosin siis Kyoceran ajoilta. Joka tapauksessa on selvää, että Zeiss tarvitsi uuden "tehtaan" tai partnerin, kun Kyocera ajoi oman tuotantolaitoksen alas. Ei ne ZM-objektiivit, jotka olen nähnyt, mitenkään huonosti tehdyiltä vaikuttaneet. Kuten ei myöskään Kyoceran tekemät C/Y tai G-sarjan objektiivit.

    Elementtien ja rakenteiden mukaan nuo kaksi ensimmäistä ZF-objektiivia eivät varmaan vaatineet hirveästi suunnittelua. Taitavat olla hyvin lähellä Contaxille tehtyjä vastaavia käsitarkenteisia. Kannattaako niitä sitten ostaa Nikkorin sijaan? No, sitä pitää varmaan jokaisen miettiä itse. Omien kokemuksien mukaan Zeissin yksi etu on siinä, että yhtään "huonoa" Zeissia ei ole tullut vastaan.
     
  18. Petu

    Petu

    109
    0
    0
    No minä en ainakaan ottanut siihen mitään kantaa. Kunhan kerroin oman arveluni alihankintaketjutuksesta jota Zeiss muiden mukana harjoittaa. Jokainen saa ihan itse tehdä päätöksen kannattavuudesta tai kannattamattomuudesta. Hyviä klasejahan ne lienevät joka tapauksessa.
     
  19. Markus Hautaniemi

    Markus Hautaniemi Active Member

    1 265
    0
    36
    Täytyy huomenna käydä paikallisella fotokauppiaalla, jos hän vielä onnistuisi löytämään minulle Nikkor 45/2.8 P optiikan, josta tämä viestiketku alkoi. Toinen vaihtoehto on tilata kyseinen optiikka esim. USA:sta. BH-photolla tuntui vielä olevan niitä varastossa.
     
  20. Miksi muuten haluat sen? Tuollainen pannari on minusta käyttökelpoisin pienessä rungossa jolloin siitä saa taskuunsopivan, mutta F6:n kanssa siitä ei varmaan ole kyse. Kyllä minä ottaisin valovoimaisen Zeissin, tai Nikkorin paljon mielummin tuohon.