Tervetuloa kameralaukkuun!

Pääset mukaan keskusteluihin rekisteröitymällä.
Register Now

Nikkor 135 mm f/2 DC

Keskustelu osiossa 'Optiikat' , aloittajana soiliks, 2 Syyskuu 2014.

  1. soiliks

    soiliks

    2
    0
    0
    Harkitsen Nikkor 135 mm f/2 DC-objektiivin ostamista. Arvosteluissa objektiivi saa kehuja. Onko kellään kokemuksia tai muita mielipiteitä tästä?  Onko laatukehuissa mahdollisesti romantiikkaa mukana vai onko se todellista. Hinta on minulle korkea, joten vastinetta sille tarvitaan.
     
  2. Vs: Nikkor 135 mm f/2 DC

    No, sinähän maksat erikoisominaisuudesta, jota ei tavallisilla objektiiveilla voi tehdä. Ja tälläkin toimii tietysti vain isoimmilla aukoilla. Mutta toisaalta, eihän Nikonilla ole kyseisessä polttoväliluokassa parempaakaan "mekaanista" (käsikäyttöistä) objektiivia tarjota.
     
  3. sahe69

    sahe69 Well-Known Member

    10 265
    47
    48
    Vs: Nikkor 135 mm f/2 DC

    Aika paljonhan noiden hinnat ovat taitaneet tulla alas viime vuosien aikana.
     
  4. SakkeM

    SakkeM Well-Known Member

    22 831
    3 346
    113
    Vs: Nikkor 135 mm f/2 DC

    Missä mielessä tuo on mielestäsi "käsikäyttöinen"?
     
  5. Vs: Nikkor 135 mm f/2 DC

    Eiköhän tässä viitata käsitarkenteisuuteen.
     
  6. Vs: Nikkor 135 mm f/2 DC

    Juu. Ja muutenkin sellainen, jossa voi käänellä aukkoarvoja ihan omin näpein objektiivista eikä jostain rullasta :)
     
  7. soiliks

    soiliks

    2
    0
    0
    Vs: Nikkor 135 mm f/2 DC

    Varmasti objektiivissa maksetaan DC-renkaasta, mutta toimii neutraaliasennossa myös telenä.  Piirtoa kehutaan, ja sitä tässä mietin.  Pelkän erikoisrenkaan takia en ostaisi keskinkertaista objektiivia tuolla hinnalla. Yhdeltä palstalta löysin kymmenien kehukommenttien seasta pari tyyppiä, jotka olivat tyytymättömiä fokusointiin, epäterävistä kuvista puhuttiin mikä ilmeisesti liittyi fokusointipulmiin (obsun kanssa oltava tarkka). Joku toinen mainitsi erot objektiiviyksilöissä. 
     
  8. SakkeM

    SakkeM Well-Known Member

    22 831
    3 346
    113
    Vs: Nikkor 135 mm f/2 DC

    Ei, koskapa nuo ovat AF-opiskoja.
     
  9. SakkeM

    SakkeM Well-Known Member

    22 831
    3 346
    113
    Vs: Nikkor 135 mm f/2 DC

    Minulla oli tuo 135 mm jonkin aikaa, mutta en oikein tykännyt. Minulle liian pitkä, esim. sisällä ei oikein tahdo mahtua mihinkään.  Tällä viisaudella ostaisin just sen 105 mm version, on monikäyttöisempi.

    Jos tilaa on, kuten ulkona, niin joku 70-200 hoitaa vastaavat bokehit kyllä yhtä hyvin.
     
  10. Vs: Nikkor 135 mm f/2 DC

    No niinpäs näkyy olevankin.
     
  11. SakkeM

    SakkeM Well-Known Member

    22 831
    3 346
    113
    Vs: Nikkor 135 mm f/2 DC

    Jep, ehkä juuri sen 85 millisen olemassaolo samassa kassissa jätti aika usein 135 millisen käyttämättä.  -  Siitä huolimatta, joissakin tilanteissa se DC:n kyky sumentaa taustaa on kyllä kiva.
     
  12. Mirrored

    Mirrored Well-Known Member

    23 777
    748
    113
    Vs: Nikkor 135 mm f/2 DC

    Ehkä tuon voisi oikomistarkoituksessa sanoa selvemmin jos aukkorengasta ei voi käyttää modernilla rungolla. Itse törmäsin asiaan ensi kerran kun hankin Voigtländerin 40mm pannukakun ja yllätys olikin ettei kamera toiminut jos ei aukkorengas ollut pienimmällä aukolla. Mekaanisessa filmirungossa asia on tietenkin toisin.
     
  13. Vs: Nikkor 135 mm f/2 DC

    Joo, mutta jos on käyttänyt nimenomaista versiota, niin sen tietää eikä tarvii selitellä -voi keskuttyä muihin ihmisin ;-)
     
  14. Mirrored

    Mirrored Well-Known Member

    23 777
    748
    113
  15. Vs: Nikkor 135 mm f/2 DC

    Ei toimi himmeninrengas missään noissa? Omituista. Eikä haittaa? ;-)
     
  16. Vs: Nikkor 135 mm f/2 DC

    Tämä on kyllä aika vanha keksintö...
     
  17. Vs: Nikkor 135 mm f/2 DC

    Ei ihme että ne Gay sarjan opiskat on muodissa, kun toimivan renkaan toimimattomuus on ihan siis hei ok. Ei mitään ongelmaa, mä oon stubb.
     
  18. J.Vuokko

    J.Vuokko Well-Known Member

    8 192
    62
    48
    Vs: Nikkor 135 mm f/2 DC

    Mulla oli 70-luvun alkupuolen Petrissä jo oranssi EE-asento joka vastasi Nikonien myöhempää oranssia 22-asentoa :p
    Eikä sekään ollut tekniikan edelläkävijä, joten varmaan paljon aikaisempaa perua... Ensimmäisestä aika-automaatista alkanut.
     
  19. Vs: Nikkor 135 mm f/2 DC

    Aukko-automaatista? Tai ajan esivalinta-automaatista ;-)
     
  20. SakkeM

    SakkeM Well-Known Member

    22 831
    3 346
    113
    Vs: Nikkor 135 mm f/2 DC

    Valotusautomatiikka alkoi Konica Autoreflexin  ajan esivalintasysteemistä.  Se oli aika hyvä vielä nykyäänkin arvioiden.
     
  21. Vs: Nikkor 135 mm f/2 DC

    Mulla on itelläni ollut käytössä tuo 105/2DC. Minusta sillä DC-toiminnolla ei tehnyt yhtään mitään. Yhtä kuvaa katsomalla ei pystynyt sanomaan onko DC päällä vai ei, mutta jos kuvat olivat vierekkäin niin kyllä niissä pieni ero löytyi. En kuitenkaan käyttänyt ominaisuutta koska sen käyttö heikensi automaattitarkennusta.

    Mutta jos tuota arvioi ihan 105/2 putkena niin sillon oli hyvä. Kuva oli priimaa täydestä aukosta lähtien D700:n nokalla. Lisäksi toi oli jämäkkä kädessä ja tykkäsin kiinteästä vastavalosuojasta. Automaattitarkennus oli kuitenkin tuntuvasti huonompi kuin aiemmassa 85/1.8D:ssä.

    105 vaihtui sittemmin 85/1.4G:hen joka tarjoaa parempaa kuvanlaatua vaikeissa olosuhteiss. Epäterävän alueen pallerot eivät värjäänny violetiksi/vihreiksi samaan tapaan kun 105-millisellä ja nanoputki toimii vastavaloon paremmin. 85-millisen automaattitarkennus on yhtä huono tai jopa huonompi. Vaihdoin koska halusin aukon lisää valovoimaa sisätiloihin ja sääsuojauksen.

    No eihän tässä tietty 105-millisestä kysytty, mutta kerroin kuitenkin :) Ehkä tuossa isoveljessä on jotain samaa.
     
  22. Vs: Nikkor 135 mm f/2 DC

    Itselläni on usein 5-10cm front focusta joka esiintyy lähes aina hämärässä kun f/1.4 valovoimaa todella tarvitaan. En viitsi säätää rungosta koska sillon valoisamman kelin tarkennus ei osuisi yhtä hyvin.

    Teen usein niin, että otan testikuvan josta katson tarkennuksen. Sen jälkeen säädän käsipelillä ja odotan oikeaa hetkeä. Näins siksi koska en näe D700:n etsimestä kunnolla tarkkaa kohtaa :/