Oon tässä miettinyt jo jonkin aikaa, että milloin olen eniten oppinut valokuvausharrastukseni aikana eniten valokuvaksesta, ja monesti olen päätynyt tähän samaan asiaan mistä tässä artikkelissa puhutaan: Photog vs Camera (Löysin siis äsken tämän artikkelin...)
örg, vähemmän värejä sivulle tänkjuu. Sais herra/neiti artikkelinkirjoittaja lukea artikkelin jos toisen ergonomiasta. Mutta asia on kyllä täysin kohdillaan.
Lukematta ollenkaan artikkelia sanoisin että innostunein on uuden kameran kanssa ja vaihtelukin virkistää mieltä, mutta eniten oppii, tai ainakin itse olen oppinut, kun on tuttu laite, mutta uusi ajatus kuvaamisesta. Olisinkohan vielä pidemmän lauseen saanut aikaiseksi? ;-)
No niimpä, mutta tässä en ihan sitä tarkoittanut vaikka koitat puujalkaa siinä nuljasta .. lue se juttu.
Uskomaton design! Suu kiinni ja asiaan... Pääpiirteissäänhän tuo tarinointi pitää paikkansa. Ei minullakaan enää ole zoomeja eikä autofokuksia. Vähemmän kuvia, enemmän ajattelua. Parhaat kuvat olen ottanut manuaalivehkeillä.
Tuota voin minäkin kompata, sillä liian usein kuulee kehuttavan digiä et sillä oppii kuvaamaan kun vaa kuvaa paljon ku se on halpaa. Oaskat siinä mitää opi eikä kehity jos ei ajattele mitä tekee. Zen ja valokuvaus sanon minä!
Jos voi. Uudet af-kamerat antavat huonot edellytykset tarkentaa käsin, koska etsimestä ei löydy mikroprismaa eikä leikkoa. Digirutkujen etsimet taas ovat valtaosin niin säälittäviä että niitä ei tarkenna vaikka nuo olisivatkin. Myöskin monessa sähkökamerassa on filmin pakkotakasisinkelaus, jota ei voi ohittaa. Vielä usemammassa sähkökamerass ei voi kelata käsin, eikä valtaosassa voi virittää käsin. Ota siinä sitten toimintoja pois...
Pentaxin Z1 voi valita kelaako kamera automaattisesti filmin loputtua vai annatko itse käskyn kelata, myös sen jääkö filmin pää vähän ulos vai sujahtaako kokonaan sisään. Siinä vois myös kelauttaa filmin kesken kaiken jos haluaakin vaihtaa mv:stä väriin. Ei hullumpaa sanon minä. Mutta tarkennusasioissa kyllä kaipaan aina sitä leikkokuvaa ja prismaa.
Ei perkele tuommoista sinipunaista ylisuurta bolditekstiä lue kuin Nagani ohimolla. Enpä siis tiedä mitä siinä sanottiin, toivottavasti ei mitään kiinnostavaa.
No joo, nuo on tietysti asioita jotka pitää ottaa huomioon kameraa hankkiessa. Sitten ollaankin kusessa kun sopivaa mallia ei löydy mistään