Vs: Neuvova palaute -ketju Tähän on aivan pakko sen verran täydentää, että erilaiset käsien asennot, varjot ja niiden kulku erityisesti kasvoilla ja monet muut pienen pienet yksityiskohdat luovat juuri niitä "suuria" muotokuvia. Niisä ei katse kiinnity näihin asioihin, koska ne ovat kunnossa. Kuvaajan tehtävä on valoa käyttämällä tuoda esiin ihminen. Pakonomainen, muotikuvista enemmänkin tuttu softboxien tasovalo on muuttanut tätä lähestymistapaa. Kyse on sama kuin sinfoniaorkesterissa instrumentteja jätettäisiin pois vai siksi että jollakin niistä on jossain kohtaa teoksessa von muutaman tahdin pituinen rooli.
Vs: Neuvova palaute -ketju En halua korostaa tekniikkaa, mutta... Yksi hienoimmista printillä näkemistäni muotokuvista on otettu ystävästäni vvi:n kurssilla. Se mustavalkoinen muotokuva, jonka otti Harri Hinkka (muistinkohan nimen oikein). Kuva on aika tummasävyinen, valoa on niukasti, mutta se on vain jotenkin niin hemmetin tyylikäs, hieno, arvovaltainen, ajaton, mallin (miehekäs mies) esiintuova, kaikinpuolin ihailtava muotokuva. Siinä on käytetty 7 salamaa, ns. pyyhkäisyvaloja (näin muistelen termiä, en ole siitä varma) Sitä ei kuvasta huomaa, ei sitä tule ajatelleeksi ollenkaan, kuva on vangitsevan hieno, sellainen puolivartalokuva, jossa kädet näkyvät kokonaan. Kaikkien, jotka pitävät studiokuvia tylsinä, pitäisi nähdä se vedos - kyllä mielipide muuttuisi. TJUkka
Vs: Neuvova palaute -ketju Vaikea näitä on tässä selittää, pitää ehkä yrittää ajan kanssa. Mutta siitä olen samaa mieltä että "roso" ei tuo kuvaan itsessään sisältöä. En myöskään tarkoita "turhan tarkkuuden välttelyllä" satunnaisuutta. Joo, en yritä sisällyttää tuota genreä siihen mistä puhun (dokumentaariset kuvat), etkä sinäkään tainnut arvostella tuota kuvaa Andysta samaan tapaan kuin studiokuvia yleensä. Helvetin vaikeaa se on. Hirveän monessa studiopotretissa tulee mieleen esimerkiksi se, että siinä ihminen on kuvattu ikään kuin tuotteena - "siksi että pitää saada laadukas kuva". Toisin sanoen aika harvassa ovat oikeasti hienot studiokuvat. Studiokuvat ovat kyllä ihan eri asia minun mielestä kuin nk. dokumentaariste kuvat, enkä nyt lähtisi niitä vertaamaan tai väittämään että asiat jotka minuun vetoavat dokumentaarisessa kuvauksessa tekisivät sitä myös studiokuvauksessa. Edit. Kameralaukussa kun ollaan, niin pitääkö erikseen sanoa, että yllä kirjoitettua ei ole tarkoitettu piikittelemään ketjun aloituskuvaa tai sen tekijää. Kirjoitan kyllä suoraan ja selkeästi kohdentaen kritiikkini enkä yritä rivien välistä kommunikoida, sitten kun kritiikkiä kirjoitan.
Vs: Neuvova palaute -ketju Kyllä; nämä tosin varmaan kuuluvat hiukan eri tavalla tehtyihin kuviin (ts. päämäärät ja lähestymistapa ovat eri) kuin vaikkapa tuo kuva Andysta josta tämä keskustelu lähti. Itse ikään kuin sivuutin tuon studiokuvauksen jossa asiat mietitään tarkkaan jnpp.
Vs: Neuvova palaute -ketju On varmasti vaikeaa. En lähtökohtaisesti itse vertaa studiokuvausta ja dokumentaarisempaa kuvausta toisiinsa, mutta kuten sanottu, molemmissa voidaan mennä ääripäässä siihen ettei kuva anna muille kuin tekijälleen yhtään mitään.
Vs: Neuvova palaute -ketju Muuten totta, mutta ei pidä paikkaansa. Toki monia kuvia otetaan kuvattaville, varsinkin silloin, kun hän on maksava asiakas, mutta: * Kun kuvaaja edustaa muuta kuin klassista koulukuntaa tai kuvaajalla on statusta, odotetaan hänen jälkensä näkyvän. Kun Anne Leibowitz ottaa muotokuvan, siinä odotetaan olevan hänen näkemyksensä kuvattavasta, eikä kuvattavan näkemystä itsestään. Lopputuloksessa on status yhtä tärkeää kuin visuaaliset preferenssit * Rituaalien yhteydessä otettavat muotokuvat ovat yhtä paljon yhteisölle ja sukulaisille kuin kuvattavalle * Merkkihenkilöiden kuvat tehdään maksavalle instituutiolle ja lopputulos kertoo enemmän instituutiosta kuin kuvattavasta (vrt. kuuluisa Tarja Halosen muotokuva by Rafael Wardi - valokuvaavilla muotokuvaajilla on tähän vielä matkaa) * Kun kuvaaja tekee muotokuvan omana projektinaan ei ole mitään syytä olettaa, että hän tekisi sen kohteelleen * Jne...
Vs: Neuvova palaute -ketju Kun Annie Leibowitz kuvaa rahasta (kuten tietysti tekee), kuuntelee hän varmasti kuvattavan mielipidettä jossain vaiheessa.
Vs: Neuvova palaute -ketju Aivan. Jos tilaisin Annien kuvaamaan itseäni ja kertoisin että ajattelin että kuvassa voisi olla myös kuollut hevonen, niin en keksi syytä, miksei hän minua kuuntelisi... Aika hyviä neuvoja on muuten tullut kasapäin. ;-)
Vs: Neuvova palaute -ketju Kyllä kuuntelee toiveita mutta ei omien sanojensa mukaan ole kiinnostunut tekemään kuvia tilauksesta (tarkoittaen sitä, että kuvan sisältöä ei sanella tai vaadita mitään erityistä). Tästä syystä ei tee kovin paljoa mainoskuvauksia pl. sellaiset missä hänelle annetaan vapaat kädet (muistaakseni American Express -mainossarjaa varten oli kirjallisesti sovittu (kuvaussopimuksessa), että kuvauspaikalla ei saa olla ketään AE:n edustajaa läsnä). Tietysti mainoskuvauksissa kuvattava ja maksaja on eri asia, mutta nähdäkseni MVuoren pointti on oleellisesti oikea. Suosittelen lukemaan Leibowitzin kirjan 'At Work'.
Vs: Neuvova palaute -ketju Olet oikeassa, ainahan niitä tulee Mutta onneksi täällä saa (melkein) aina olla eri mieltäkin asioista...
Vs: Neuvova palaute -ketju Ilmankos Leibowitz on henkilökohtaisessa konkurssissa, muistaakseni.... T JUkka
Vs: Neuvova palaute -ketju Nyt teen jotakin sellaista mitä todella ei saisi tehdä, mutta en osaa laittaa linkkiä tähän omalla koneella olevaan kuvaan. Se kuvittaa yhtä asiaa, joka on ollut minun ohjenuorani niin kauan kun olen kuvia tehnyt: Kun jostakin kuvaustavasta tulee tyyli, on se vielä mielenkiintoinen, mutta kun siitä tulee klisee, alkaa koko kuva ja kuvaustyyli tympiä. Irwin Penn oli ensimmäisiä joka käytti tuollaista samanlaista taustaa kuin monet nykyään. myös tuo luonnonvalo boksi oli hänen "juttunsa", jota moni edelleen kopioi. Itse pyrin "suoraan valokuvaukseen" vailla mitään kliseitä, ok vaikeaa mutta eipähän tartte heti sanoa "hoh hoijaa" luulen että KB tarkoittaa samaa, vaikka eri sanoilla.
Vs: Neuvova palaute -ketju Ilmeisesti otti lainaa maksaakseen perimistään taloista verot (ja mahdollisesti jotain remontteja, hiukan vaihtelee lähteet). Hänen elämänkumppaninsa, myös nainen, kuoli ja kun he eivät sattuneesta syystä olleet naimisissa, verotettiin omaisuutta vähän eri tavalla kuin jos kyseessä olisi ollut aviopari. Sen jälkeen USA:n asuntomarkkinoille kävi niin kuin kävi. Ei siis ollut tekemistä valokuvausuran kanssa tällä.
Vs: Neuvova palaute -ketju Palautetaanpa tällainen ketju ylöspäin, kun tässä on ansiokasta keskustelua ja neuvoja. TJukka