Tervetuloa kameralaukkuun!

Pääset mukaan keskusteluihin rekisteröitymällä.
Register Now

Neuvoja repro systeemin rakentamiseen

Keskustelu osiossa 'Kuvankäsittelynurkkaus' , aloittajana pj.haaja, 13 Huhtikuu 2013.

1. pj.haaja

pj.haaja Well-Known Member

1 936
    46
    48
    Tekisi mieli vähitellen kokeilla tuota digikameralla reproamista, skanneriin kun alkaa mennä hermo.

Tietysti ekaksi ihan kinoa ja 6x6 kokoa, mutta myöhemmin isompaakin.

Mulla on ainoastaan yksi makro linssi: Tamron 3.5/70-150 ZOOM MACRO (onnistuuko tuolla), jos hommaisin siihen Sony A Adaptall 2:n ja Sony A37 järkkärin?

Ajattelin uhrata yhden 2-puoleisen 4x5 kasetin johon sahaisi aukon ja asentaisi mattalasin. Sitten sille rakentaisi vanerista telineen ja pussipalje siihen kiinni ja jotenkin objektiiviin kiinni. Ja kinolle sekä 6x6 negoille omat pidikkeet tuohon systeemiin.

Luin jostain keskustelusta täältä, että AnselA käyttäisi valonlähteenä A3 kokoisesta paperista heijastettua salamaa? Tarvitseeko muuta valonlähdettä? Ja kelpaakohan ihan tuollainen Unomat BC42T salama tähän hommaan?

2. jhalmu

jhalmu Active Member

8 551
    3
    38
    Vs: Neuvoja repro systeemin rakentamiseen

Tätä kanssa viime yönä mietin.

3. pj.haaja

1 936
    46
    48

Pitäis ehkä pistää suunnitelmaa paperille ja Se kansan arvioitavaksi? Mulle tuli tää mieleen kun luin tuon jaahv:n nex 5 avauksen ja sen linkittämän Potkan Pekan "viritelmän".

4. markku55

markku55 Active Member

Meikäläinen haeskelee nyt Minolta/Sony sovitteista AF lasia 90-100mm koossa tuohon reproiluun ja myös ihan oikeaan makrokuvailuun.
    Mulla on käytössä mm A700 ja NEX-5n johon SLT adapteri, mutta siitä huolimatta halusin myös natiivin hyväkennoisen rungon johon makrolasi sopisi, ja siksi hankin tänään a37:n kittizoomilla 369€ hintaan.
    NEX sydeemin ongelma on puuttuva runkovakain, ja A700 on varustettu niin vanhalla kennolla, että hyvät kuvat syntyvät vain max ISO 800 arvoilla.
    Makrokuvien himmennystarve johtaa siihen, että ISO 800 ei välttämättä riitä ja näin sain hienon syyn hankkia synttärilahjakseni tuon halvan a37 setin;D
    Kaikki kunnon vekotinhullun harrastuksessa ei ole kovin loogista, mutta jonkin näköinen realiteettiin sopiva selitys pitää löytyä...jos ei muuta, niin vaimolle:D
    Kiitos synttärionnitteluista!
    T:Markku

5. pj.haaja

1 936
    46
    48

Just muuten tajusin, että mullahan on Minolta Dynax 500si ja siinä kiinni 28-80/3.5-5.6 AF zoom ja kyllä siinä macrokin lukee. Sehän saattaisi sopia A37:n, ni mun ei tartte hommata Adaptall 2:sta tuohon Tamroniin. Tai voisihan niitä pari hommata, ni voi sit joskus kuvatakin sillä Sonylla.

Ja Paljon onnea sitten =D

6. markku55

markku55 Active Member

Kiitos onnitteluista!
    Minoltan objektiivit on valtava maailma josta löytyy hurja määrä hienoja objektiiveja moneen käyttöön.
    Käyppä katsomassa näillä sivustoilla, niin saat hyvän kuvan tilanteesta:
    Alpha A-mount and E-mount lens database
    Tuon mainitsemasi objektiivin testituloksia on täällä:
    http://www.dyxum.com/lenses/Minolta-AF-28-80-F3.5-5.6-II_lens82.html
    Jos valintani oli oikea, niin eipä tuo objektiivi ihan niitä parhaimpia ole.
    Itse olen vetänyt "rajan" objektiivin keskiarvon suhteen tuonne luokkaa 4,3:n yläpuolelle, mutta itse kukin valitsee tasonsa jossa tietysti on merkityksensä mitä noista ominaisuuksista arvostaa.
    Jos kaikki muuta arvot on yli 4,5:n ja vaikkapa "build rating" vain 3,8, niin objektiivi on minulle riittävän hyvä, koska en ole ammattikuvaaja.
    Tässä vielä omistamieni Minolta objektiivien testitiedot:
    http://www.dyxum.com/lenses/Minolta-AF-24-105-F3.5-4.5-D_lens31.html
    http://www.dyxum.com/lenses/Minolta-AF-35-105-F3.5-4.5_lens44.html
    http://www.dyxum.com/lenses/Minolta-AF-75-300-F4.5-5.6_lens52.html
    http://www.dyxum.com/lenses/Minolta-AF-50-F1.7_lens17.html

7. jhalmu

jhalmu Active Member

8 551
    3
    38

Eli mullahan olis tarve 120 kuvien digitoimiselle (*khöm* tulevaisuudessa). Aattelin että jos virittelis 17 tuuman näytöstä valkoisella pohjalla valopöydän ja sitten tosiaan jalustalla kuvais. Tai sitten imacciin tekis jonkun toivottavasti kätevän diy-neganpitimen ja sitä vasten kuvais. Kun ei tiedä kuinka paljon ja kuinka kauan noi negatiivit pitävät sisällä paskaa tai epäonnnistunutta kuvamateriaalia.

8. pj.haaja

1 936
    46
    48

Eiköhän se tuo linkkisi takaa löytyvä objektiivi ole ja varmaan kameran mukana aikoinaan tullut. Itse ostin kirpputorilta =D Pitää käydä tutustumassa noihin linsseihin. Minoltan/Sonyn kakkulat tuntuvat maksavan vaan maltaita, et tuskin hommaan yhtään niitä. Pärjään kuvauksessa M42 objektiiveilla. Jos/kun sen A37 ostan, ni eiköhän se kittilinssi kanssa myyntiin mene. Pentax kamatkin myin kaikki pois, ni ei sitten sitä Penaakaan taloon tule.
    Sen verran joudun ehkä uuteen linssiin sijoittamaan, että reproilu onnistuu ellei se jo tuolla Tamronilla toimisi.

9. pj.haaja

1 936
    46
    48

No, mulla kans. Onhan mulla toi Epson V500 ja Vuescan käytössä, mut se on aikaa vievää hommaa, enkä oikein tunnu pääsevän sinuiksi sen kanssa. Mulla on tuollainen DIY valopöytä, jota pitää vielä vähän parannella: lisätä pari lamppua. Sitäkin voisin yrittää käyttää valonlähteenä.

Ja siis 8x10cm sekä 4x5" skannaus tarve kanssa kesällä.

Liitetyt tiedostot: