Tervetuloa kameralaukkuun!

Pääset mukaan keskusteluihin rekisteröitymällä.
Register Now
  1. Tämä sivusto käyttää evästeitä. Jatkamalla tämän sivustoa käyttöä, hyväksyt evästeidemme käytön. Lue lisää.

Neuvoja kaivataan!

Keskustelu osiossa 'Digikuvaus' , aloittajana hedemoll, 18 Toukokuu 2008.

  1. mvuori

    mvuori Well-Known Member

    10 669
    132
    63
    Vs: Neuvoja kaivataan!

    On turha miettiä syksyä, kun ei ole vielä kesää tai kameraakaan. Ihmisten kannattaisi ihan oikeasti jopa ostaa sellainen kylkiäissalama. Usein sanotaan, että paras kamera on se, joka on aina mukana. Sama pätee salamiin. Useimmille SB-400 riittää ihan hyvin ja lisäksi se kulkee pienen kokonsa ansiosta tarvittaessa aina kassin pohjalla. SB-400:n välähdyspää ei käänny sivusuunnassa, mutta luoviin valaisukulmiin pääset ostamalla Nikonin välijohdon SC-28 tai SC-29, jollaisella salaman saa toiseen käteen irti kamerasta.
     
  2. jus_si

    jus_si Active Member

    3 150
    0
    36
    Vs: Neuvoja kaivataan!

    Saattaisi myös olla pätevä idea ettiä pelkkä runko -myös vähän käytetty on hyvä idea- ja ostaa se sepon 18-70 kitti siihen 125 euroon, mistä hän aikaisemmin mainitsi.

    Ei se linssien määrä, vaan tarve..
     
  3. Vs: Neuvoja kaivataan!

    Ei hassumpi idea, mut mistäs näitä runkoja löytää käytettynä? Ainakaan täällä Joensuussa ei käsittääkseni mistään liikkeestä, ja huuto.netistä on minulla vähän paha maku suussa..
     
  4. emerik

    emerik Well-Known Member

    5 870
    51
    48
    Vs: Neuvoja kaivataan!

    Harmi, tuo 18-200mm olisi edullisesti tuon rungon kanssa saatavilla. Optiikan arvo on noin 650e eli rungon hinta olisi aika vahainen. Kun nuo muut kittioptiikat on aika halpoja jo itsessaan noin satasen tai hiukan paalle.

    Tuosta SB-600 sen verran etta D80 osaisi sita ohjata langattomasti eli sita voi pitaa kamerasta irti vaikka pari metria josta se valaisee sitten alueen kuvatessa. Se on yllattavan hieno toiminto. Mutta tosiaan jollekkin se salama sopii ja toiselle ei. Katevahan se on joka tapauksessa.
     
  5. Vs: Neuvoja kaivataan!

    Tokihan minä sen 18-200mm hankkisin, jos sen 200 e ylimääräistä jostain saisin kuukauden sisällä hankittua. Kameran ostoa en aio lykätä sitä enempää..

    Kai se on vaan painettava duunia ja elettävä kapeasti ;)
     
  6. nomad

    nomad Well-Known Member

    10 349
    167
    63
    Vs: Neuvoja kaivataan!

    Tuikuista puheenollen, voisivat jättää kameran oman salaman vaikka pois. En muista milloin viimeksi olen käyttänyt sitä onnistuneesti :-/
     
  7. zenig

    zenig Member

    997
    0
    16
    Vs: Neuvoja kaivataan!

    mä oon muutamaan kertaan, heijastaa sen vaan luottokortin tai jonkun muun vaalean pinnan kautta kattoon/seinään.

    kyl toi SB-600 on kivempi, kyllä sillä ja heijastinvarjolla saa jo paljon kivaa aikaan ;D
     
  8. Vs: Neuvoja kaivataan!

    Minä olen käyttänyt sitä onnistuneesti commanderina kolmelle muulle salamalle. Kun siihen lykkää eteen SG-2 (vai mikä se oli) niin sen luonne muuttuu pistemäisestä isommmaksi ja heijastaa valoa myös paremmin sivulle ja taakse.  Kamera on myös kevyempi käännellä käsissä tuon kanssa kuin jos siinä olisi SB-800 kiinni. Haittapuolena hieman hankalampi orjien säätö sieltä kameran omasta menusta. Lisäksi ryhmiä on yksi vähemmin.
     
  9. zenig

    zenig Member

    997
    0
    16
    Vs: Neuvoja kaivataan!

    niin joo, jos commmanderina käyttäisi. D50:ssä se ei vaan onnistu :D
     
  10. Vs: Neuvoja kaivataan!

    Hei,
    mitäs mieltä olette Nikon D40:stä? Se näyttäisi olevan 399,- Anttilassa 18-55 obiskalla ja kaupan päälle se 'kylkiäisalama' SB-400.
    Halpa hinta houkuttaisi mutta kannattaako jättää hyllyyn ja ostaa suosiolla se D80?
     
  11. Vs: Neuvoja kaivataan!

    Osta suosiolla se D80.
     
  12. Vs: Neuvoja kaivataan!

    Katselin juuri että minkälaista optiikkaa tarjolla D40:een. Näytti siltä että ei juuri mitään toimivan AF:n kera.
    Jotenka pysyn alkuperäisessä suunnitelmassa..
     
  13. kalmari

    kalmari Member

    385
    0
    16
    Vs: Neuvoja kaivataan!

    Käytetyt d200 ovat nykyään lähes tuon d80 hintaisia.
     
  14. Vs: Neuvoja kaivataan!

    Ahaa, mistäs niitä löytää?
     
  15. Vs: Neuvoja kaivataan!

    Vastaan itselleni :-D Rajalassa käytetty D200 runko 795,-
    Muuhun ei sitten jäisi kuin pari-kolmesataa euroa.. Luulen, että D80 täyttää tarpeeni ihan mainiosti =)
     
  16. Vs: Neuvoja kaivataan!

    murr!

    Tänään oli tarkoitukseni tilata kamera Rajalasta, sillä 18-200 mm linssillä, mutta tarjous juuri sopivasti loppunut ja hinta nyt n. 300 e korkeampi.. Se paketti jää sinne, jotenka vaihtoehtoni ovat siis tässä:

    NIKON D80 + AF-S DX VR 18-55/3.5-5.6G ED + SB-400 SALAMA 799,00
            NIKON D80 + AF-S DX 18-70/3.5-4.5G IFED                           899,00
            Nikon, D80 + 18-135 mm objektiivi + SB-400 salama                        899,00

    Ajattelin tuota viimeistä vaihtoehtoa, vai mitä mieltä olette? Tänään luultavasti tilaan, joten toivoisin nopeita vastauksia : )

    Kiitos!
     
  17. Vs: Neuvoja kaivataan!

    Ota vaan se viimeinen, tai toinen, mutta ensimmäistä en ottaisi -luultavasti olet ihan tyytyväinen noista kumpaan tahansa. mutta: minä sinuna vielä yrittäisin soittamalla saada sen tarjouksen, itkisin puhelimeen vaikka, kun mä puhuin enolta ne rahat jos saan lakin, ja sain lakin mutten saakaan nyt kameraa!!! ;-)
     
  18. Vs: Neuvoja kaivataan!

    Hehheh, no voishan sitä vaikka kokeilla ;)

    Mut jos Rajalan sedät on ikäviä eikä anna sitä pakettia tonnilla niin varmaan ostan sit tolla 18-135, vai onko jollain tapaa huonompi linssi kuin 18-70 mm? Onhan mulla sitten se isän antama 50mm/1.8D:kin että ei mun pelkästään sillä kittiputkella tarvii kuvata :)
     
  19. Vs: Neuvoja kaivataan!

    On se joissain lähteissä mainittu hieman huonommaksi, koska aina zoomin pidennys luo painetta kompromisseihin, mutta en jaksa uskoa että se kuvista pomppaa esiin. Joka tapauksessa alat viimeistään vuoden päästä himoitsemaan 2,8 valovoimaa zoomiisi.
     
  20. jus_si

    jus_si Active Member

    3 150
    0
    36
    Vs: Neuvoja kaivataan!

    Kuvaappa alkuun vain sillä 50mm 1.8:lla..
    Sisällä se on toki vähä suppea, mutta nyt on kesä ja ulkona paaaljon valoa. Iltasella tuo 1.8:kin nousee arvoonsa.