Tervetuloa kameralaukkuun!

Pääset mukaan keskusteluihin rekisteröitymällä.
Register Now

Neuvoja kaivataan!

Keskustelu osiossa 'Digikuvaus' , aloittajana hedemoll, 18 Toukokuu 2008.

    Eli olen hankkimassa kuukauden sisällä Nikonin D80 rungon. Kävin liikkeessä koittelemassa kameroita ja em. kamera istui hienosti käteen, ja koska hinta ja ominaisuudet ovat kohdallaan niin mitä luultavimmin käyn sen piakkoin hakemassa kotiin.

    Neuvoja kaupaisinkin siinä, mitä hankkisin rungolle kaveriksi!

    Koska olen köyhä opiskelija, alkuun joudun tyytymään kittioptiikkaan + Nikkor 50mm/1,8D:hen, jonka isäni lupasi antaa minulle, kun on hänelle itselleen tarpeeton (heräteosto kuulemma:).

    Nikkorin 18-55 VR tai 18-70 olisivat (luultavasti) vaihtoehdot, tai kenties 18-135 (onko 100:n lisä-euron arvoinen noihin kahteen muuhun verrattuna?) Kertokaa mielipiteitä, mikä em. olisi kannattavin, vai olisiko kenties joku muu sopivampi opetteluun?
    Kesän opettelen "juttelemaan" kameran kanssa ja samalla mietin millaista polttoväliä kaipailen ja syksyllä sitten uutta putkea kehiin.

    Newbie toivoo asiallisia vastauksia ekaan viestiinsä. Tästäkin aiheesta on varmaan ties kuinka monta aihetta mut enpähän löytänyt tähän hätään sopivaa, sorry.
     
  1. jus_si

    jus_si Active Member

    3 150
    0
    36
    Vs: Neuvoja kaivataan!

    18-55 vr:stä en osaa sanoa, jos meinaat että vakaaja on pakko,niin sitten.

    18-70 on todella hyvä kittilinssiksi, 18-135 on aikalailla samanoloinen, mutta hieman ulottuvampi. Satasta päälle en tosin siitä maksaisi. Aika edukkaasti noita kumpaakin liikkuu käytettynä.

    Se 50mm on loistava olla ja sitä kannattaa käyttää paljon jo optisestikkin, mutta myös siksi että kiinteällä keskittyy olennaiseen.

    edit. ainiin,onnittelut hyvästä valinnasta. SB-600 salama voi jossain vaiheessa kutitella, varsinkin kun tuo runko osaa sitä langattomasti ohjata omalla tuikullaan.
     
  2. Vs: Neuvoja kaivataan!

    Luulen että se VR ei ole niin välttämätön kun ei telestä ole kyse, tai rehellisesti sanottuna en tiedä. Näin vaan olen kuullut.

    Tuon 100 e hintaeron vetäisin vain pakettihinnoista, tosin käytettyäkin klasia voisin katsella :)

    Kiitos vastauksesta!
     
  3. Vs: Neuvoja kaivataan!

    Kyselenpäs vielä lisää, millainen hyöty tuollaisesta isommasta salamasta sitten on?

    Olen pihalla kuin lumilyhty ;s
     
  4. Vs: Neuvoja kaivataan!

    Tuota sb600:sta ei kovin suurena salamalaitteena vielä pidetä, mutta jos vertaat siihen kamerassa olevaan välkkyyn niin sillähän vain annetaan pientä lisävaloa päivällä vastavalotilanteissa, ja ohjataan muita salamia. Tuollainen surkea suoran valon pikkutuikku kuuluu muuten luokkaan kuvanpilaajat.

    Oikea salamalaite voidaan suunnata haluttuun suuntaan, ja teho myös riittää katon kautta heijastettuun valaisuun.
     
  5. Vs: Neuvoja kaivataan!

    Ahaa, siis jossain vaiheessa salaman hankkiminen kannattaa?

    Joo siis tarkoitin tuolla isommalla salamalla isompaa kuin se mitätön yhdysrakenteinen, hehheh.
     
  6. Frank

    Frank Active Member

    7 249
    1
    38
    Vs: Neuvoja kaivataan!

    Riippuu tarpeesta, esim. itse en käytä salamoita oikeastaan ollenkaan.
     
  7. Vs: Neuvoja kaivataan!

    Muotokuvaus tulee luultavasti olemaan 'se juttu', ja sisätiloissa lähinnä, joten minulle salamasta voisi olla hyötyä (?).

    Vinkit edellämainitunlaiseen kuvaukseen ovat tervetulleita !
     
  8. jus_si

    jus_si Active Member

    3 150
    0
    36
    Vs: Neuvoja kaivataan!

    Muotokuvauksesta löytyy tuhansittain oppaita. Youtubesta löytyy mm. mielenkiintoisia pätkiä ihan vain valaistukseen jne (mm.confessions of the photographer... jne..)

    Henkilökuvauksessa kannattaa muistaa että kamera tekniikka on toisarvoista, usein parhaat potretit otetaan puhumalla.

    Muotokuvauksessa salama kaipaa myös sontikkaa/soft boksia, jottei valo ole liian kovaa. Digitarvikkeesta löytyy mm. kevyet jalustat,salaman pidikkeet, sontikat jos ei diy-linjalle lähde.
     
  9. Vs: Neuvoja kaivataan!

    Kiitos kiitos kiitos kaikille!

    jus_si: Pitäneepä ottaa asiasta selvää, siispä visiitti kirjastoon. :)
     
  10. Vs: Neuvoja kaivataan!

    VR mainitaan monasti turhaksi lyhyillä polttoväleillä, mutta olen huomannut tuon erittäin mukavaksi kun olen joutunut kuvailemaan kirkoissa rippijuttuja. Siellä meno on melko rauhallista ja käsivaralta saa räpsittyä kuvia mitä ilman VR:ää pitäisi kuvata ISO1600 tai ei saisi kuvattua ollenkaan. Käytössä tosin 18-200VR, mutta liene melko samanlainen tuon 18-55 välin osalta. Urheilun kuvauksessa tuosta ei tietenkään ole mitään hyötyä, mutta ei haittakaan jos vaihtoehtona on muuten sama linssi ilman VR:ää. Sanoisin, että osta linssi vakaajan kanssa. Jos myöhemmin kaipaat 18-70:stä niin täältä lähtee 125€ + postikulut. Ei paljon häviä jos laitat kiertoon. 
     
  11. Kasimir

    Kasimir Well-Known Member

    9 680
    543
    113
    Vs: Neuvoja kaivataan!

    Enpä ihan noinkaan sanoisi. Monesti on ollut käyttöä kevyenä täytesalamana. Täytyy vain muistaa laittaa asetuksista tarpeeksi "ali".

    kapa
     
  12. Vs: Neuvoja kaivataan!

    Hieman laajempi lainaus olisi tuon aspektin tuonut esiin ;-)

     
  13. nomad

    nomad Well-Known Member

    10 349
    167
    63
    Vs: Neuvoja kaivataan!

    Jos SB600 on tuikku, niin muuttaako SB800 mustan valkoiseksi? Ohjelukujen ero ei ainakaan ole mullistava, 98 vs. 125. Eiköhän noiden kahden salaman ero ole lähinnä muissa ominaisuuksissa. SB800 on tarpeen heille, joita salamileikit kiehtoo.
     
  14. Vs: Neuvoja kaivataan!

    Kyse oli SB600 ja kameran pikkusalaman vertaamisesta keskenään. Suurempina salamina pidän esim. Metzin nuijia ja studiolätkyjä.
     
  15. Vs: Neuvoja kaivataan!

    Hmm,
    Rajalalla olisi NIKON D80 + AF-S DX VR 18-55/3.5-5.6G ED 799 e
    ja NetAnttilassa  Nikon, D80 + 18-55 VR + Kameran ostajalle Nikon SB-400 -salama kaupan päälle! 799 e

    Joten varmaan jälkimmäinen tarjous kannattaa enemmän, vai onko tuo SB-400 mistään kotoisin?
     
  16. jjampe

    jjampe

    25
    0
    0
    Vs: Neuvoja kaivataan!

    No onhan se nyt jostain! Ja tottakai kannattaa ottaa salamalla, kuin ilman. Samaan hintaan kun saat. Ja eiköhän tuo lisää valaise verrattuna pop-up salamaan, vaikka mikään huippu salama olekkaan.
     
  17. Vs: Neuvoja kaivataan!

    Niin no, kun periaatteessa ilmaiseksi saa niin tuskin siitä haittaa on ;-)

    Mietin vaan jos hankin syksyllä sen sb-600:n niin jääkö turhaan pyörimään.Tuskin kukaan sellaista kylkiäissalamaa ostaa mutta eipä se kauheasti kaappitilaakaan vie..
     
  18. jus_si

    jus_si Active Member

    3 150
    0
    36
    Vs: Neuvoja kaivataan!

    Eikös rahalassa ollut se d80+18-200 vr 999?

    Pätevä linssi ainakin. Sb-400 on parempi kuin tuo oma tuikku,mutta ei ole sb-600/800, tai sigman vastaavien kilpailijaksi.
     
  19. Vs: Neuvoja kaivataan!

    Kyl kyl, mut luultavasti ainakaan näillä näppäimin mene mun budjettiin.. Kun kaikki välttämättömät tarvikkeetkin on hankittava, niin omasta rahasta tuskin riittää siihen. Ja kun meillä pappa betalar inte :(