Vs: Neukut tulee,taas ! Xpaniin löytyy 30mm, mutta on pikkusen eri hintaluokassa ;-). Kyllä ne Kievitkin on aivan hyviä kameroita jos ehjän käsiinsä saa. Tykkäsin itsekin melkein enempi kuvailla Kiev 88:lla kuin Hasselbladilla, en tiä kyllä mikä siinä oli. Kievin 80-millisessä vaan on vähän häiritsevä bokeh . Se tarkentaa kuitenkin selkeästi metriä lähemmäks, mikä joskus on jees. Lomo LCA:kin on ihan näppärä kamera, mutta ei sitä ole sen kummemmaksi tarkoitettukaan kuin perus pokkariksi, on siis vähän väärin verrata sitä Leicoihin ja Hasselbladeihin. Venäjällä niitä on myyty taskurahalla, kunnes Lomography-yhtiö alkoi rahastaa (sama koskee varmaan Holgaa ja Kiinaa). LCA on hyvä kamera, koska se kulkee näppärästi "aina mukana", vaikka housuntaskussa. Toki nykyään se on turhan kallis kun "parempia" vastaavia (Olympus XA) saa yleensä halvemmalla.
Vs: Neukut tulee,taas ! On ollut mielenkiintoista seurata keskustelua ja innostusta neuvostoajan huipputuotteisiin. Itse jouduin aika paljon tekemisiin neuvostovalmisteisten laitteiden (ei kameroiden) kanssa 80- luvun alkupuolella ja yhteinen nimittäjä oli täydellinen laadunvalvonnan puute. Itseasiassa koko laatukäsite oli melko lailla tuntematon ja hyvään laatuun pyrkiminen haittasi tärkeintä tavoitetta, pietiletkan määräämien tuotantokiinteistöjen saavuttamista. Tuloksena saatiin aikaan aikamoinen määrä huonolaatuista tavaraa. Täällä on moni todennutkin, että kunhan löytää hyvän yksilön, niin kamera toimii ja tulokset ovat ok. Omalla kohdalla vaan tuntuu, että aika on turhan kallista käytettäväksi romujen seulomiseen sen jalokiven löytämiseksi. Täytyy ehkä tunnustaa, että omakohtaiset kokemukset tuovat ehkä turhankin kyynisen ennakkoasenteen ja olen myös sitä sukupolvea, että neuvostokameran hankinta oli aikanaan rahallisesti lähes ainoa vaihtoehto Siitä on jäänyt elinikäinen trauma... Toisaalta neuvostoajan suurin kamerasaavutus on 30- luvulla suunniteltu Contax (Kiev 4), jonka tehtaat ja teknologia vietiin sodan jälkeen Neuvostoliittoon ja tuotantoa jatkettiin aina 80- luvulle saakka. Tosin pari originaalia Contaxiani toimivat paremmin kun kaksi paljon uudempaa Kieviä (toinen vuodelta 82) Horisonttia on kovasti kehuttu ja kieltämättä on parhaasta päästä neuvostotuote ja itsekin omistin kyseisen mallin jonkin aikaa. Pitää kuitenkin pistää jonkin verran jäitä hattuun ja todeta, että nykyinen Noblexini on terävämpi ja mahdollistaa pitkät valotusajat rummun jatkuvalla pyörityksellä. Hintaeroa tietysti myös löytyy ja toisaalta en suosittele kenellekään Noblexin omistajalle kameran kuoren avaamista. On nimittäin sen verran kotikutoisen näköinen tuote, että voi tulla paha mieli, jos täyden hinnan on vempeleestä maksanut. Tosiaan niitä hyviäkin neukkuyksilöitä varmasti löytyy. mutta edellytän kameroiltani tietynlaista positiivista tuntumaa ja tunnetta, eikä sitä oikein näistä tuotoksista tahdo löytyä. Onhan niitä kokoelma tuossa hyllyssä, mutta se on eräänlainen freak show, sen verran ihmeellisiä virityksiä ovat
Vs: Neukut tulee,taas ! Se on kyllä totta, että kun harrastuksen tavoite on lähinnä ne kuvat, niin mieluummin sitä käyttää vakuuttavia kameroita. Ei tarvi jännittää sen suhteen, että toimiiko laitteet. Vähän tietysti rahastakin kiinni sitten ja onhan niissä eksoottisissakin kameroissa oma mielenkiintoisuutensa.
Vs: Neukut tulee,taas ! Frank, olen ehdottomasti samaa mieltä kanssasi, että jos eksotiikkaa kaipaa, niin neukkuvehkeet ovat mitä parhaimpia siihen tarkoitukseen Ymmärrän myös, että kaikki eivät voi tai halua laittaa kameroihin satoja tai tuhansia euroja, vaan terve järki voittaa ainakin joidenkin kohdalla (valitettavasti ei minun...)
Vs: Neukut tulee,taas ! Kyllä sitä rahaa laittaa mielellään sitten jos/kun sitä reilummin on . Ja mieluummin vaikka yksi hyvä kuin monta huonoa.
Vs: Neukut tulee,taas ! Jos osas rivien välistä lukea mun inputtiani, on neuvostoliiton kamera saavutukset mulle sosiaalis/teknis /taloudellinen yhtälö. Kun olin ennen Moskovan olympialaisia kuvaamassa siellä ja lähetystön tyttöjen kautta mahdollisuus käydä läpi Dollari/diplomaattipuotien valikoimaa, pystyin kyllä hyvin perehtymään tarjontaan. Surkuhupaisen huvittavaa oli se sikäläisten voimakas usko omiin tuotteisiin, olivat sitä mieltä että vuonna 1980 oli Kiev-contaxkopio kameramaailman huippua, vaikka mulla oli elektrooninen Nikon peilikamera ja leica mukana. niin oli laput silmillä. Muutenkin oli kaikki pelkkää feikkiä: Kun Gum tavarataloon pääsi kuvaamaan neuvostosysteemin yltäkylläisiä tuotteita, vähän rapsutin kahvi ja säilykepurkkien päällä olevia liimattuja logokääreitä niin kas vaan, alta paljastui suomalainen stockan tavaratalon logoilla oleva purkki tai paketti. neukkukamerat on mulle kuriositeetti joka on hyvä pitää hyllyssä, taas kun joku Putin alkaa uhota että venäjän armeija on muutaman vuoden kuluttua maailman voimakkain. Tosiasiassa niiden armeijan budjetti on pienempi kuin Disney yhtiöiden liikevaihto, eli "Mikki Hiiri" luokassa mennään...
Vs: Neukut tulee,taas ! Mun nähdäkseni "arvostettuja" kameroita ostetaan kahdesta syystä, joista toinen on juuri tuo että muka kuvat paranis. Itse en siihen usko noin yleisesti, vaikka kyllä mittaetsin-Mamiyan ja Hasselbladin kuvat on skarpeimpia keskikoon kuvia mitä mulla on . En pidä sitä kuitenkaan kovin tärkeänä. Kuitenkin se, että kameran käyttö on helppoa ja järkevää, on tärkeätä kun haluaa vain keskittyä kuvaamiseen. Kyllä erikoisempiakin laitteita käyttämään oppii, mutta mieluummin sitä vaan hommaa niin hyvän kuin mihin varaa on. Leicaa voin sen verran puolustaa, että kyllä siinä on muitakin kuin mielikuvia. Ei ole muuta vastaavaa mittaetsinkameraa, jossa kaikki pienet mutta joskus tärkeät jutut osuisivat kohdalleen. Patteria ei tarvita, suljin on hiljainen, mittaetsin on tosi kirkas ja helppo tarkentaa... Kamera on jämäkkää tekoa ja simppeli. Voi olla että moni sellaisen hommaa ihan vain maineen perusteella ja siksi että se on se ensimmäinen noista, joka mieleen tulee... Mutta kyllä siihen moni päätyy ihan järkisyistäkin. Kyllä ne ammattilaisetkin aika pitkälti kuitenkin päätyvät hieman kalliimpiin laitteisiin, kun on elanto kiinni mm. siitä että ne laitteet tosiaan toimii. Ei välttämättä niin, etteikö ne Kievitkin pelittäis, mutta että voi olla aivan varma, niin noilla valtamerkeillä varmaan huollot yms. toimii paremmin ja tilalle saa helpolla vaikka samanlaisen varakameran. [QUOTE> [/QUOTE] Samaa mieltä. Keskikoon Kievit on ainakin Suomessa ja näillä foorumeilla ja vastaavilla melkein samassa kastissa kuin Holgat ja Dianat. Keskieuroopassa Kieveillä ja Pentaconeilla taitavat enempi kuvata vakavissaan ja jotkut ammattilaisetkin on tainneet ainakin vielä joku aika sitten niitä ihan yleisesti käytellä. Mutta sitähän se on kun muutenkin usein vain retrofiilistellään filmikameroilla, niin se on melkein plussaa että tulee muka venäläisen näköistä jälkeä kamerastakin kun vähän sopivan huolettomasti negoista kuvat tekee vaikka skannerilla ja valitaan just se "eksoottisemman" näkönen tulos . Tosiasiassa vois olla yllättävän vaikea erottaa toisistaan jollain Fedillä tai Zorkilla ja Leicalla tai Hasselbladilla ja Kievillä tai Pentaconilla kuvatut kuvat.
Vs: Neukut tulee,taas ! Voin kyllä omiin kokemuksiini perustuen allekirjoittaa Jukan näkemykset. Jouduin matkustelemaan 80- luvun alussa jonkin verrankin työasioissa Moskovaan ja Leningradiin ja kyllä usko neuvostotekniikan kaikkivoipaisuuteen karisi vähitellen. Erityisen valaiseva oli saavutusten näyttely Moskovassa, jonka piti olla ikkuna teknologian viimeisimpiin saavutuksiin. Täytyy tietysti muistaa, että teknologian kehitys jakautui siellä voimakkaasti kahtia. Lahjakkaimmat tiedemiehet ja insinöörit siirrettiin jo varhain aseteollisuuteen, jolloin siviilipuolen hommiin ei ihan huippuja jäänyt. Nimenomaan aseteollisuuden puolella löytyy kyllä huipputuotteita, josta esimerkkinä ilmakuvausfilmit. Eräässä projektissa kyselimme sveitsiläiseltä ilmakuvauslaitteiden valmistajalta Wildiltä kameroita. Kun he kuulivat, että ne olisivat menossa Neuvostoliittoon, ensimmäinen kommentti oli, että koettakaa saada käsiinne venäläistä filmiä. Se kuulemma oli siihen aikaan ainutlaatuista ominaisuuksiltaan. Omat ajatukset taitavat ehkä perustua liikaakin tunnepohjaan, mutta minun on vaikea arvostaa sellaisen valtion tuotteita, jonne piti kuljettaa Suomesta saksofonin kieliä, että kaverit pääsee salaa soittamaan jazzia.
Vs: Neukut tulee,taas ! juu kun vauhtiin päästiin, kerron sen karseimman kokemuksen kyseiseltä reissulta. Yhtenä päivänä, kun isännät taas rahtas journalistijoukkoa johonkin typerään pullistelutilaisuuteen jossa ei, korrektisuus syistä voinut niiden juttuja ääneen nauraa, sanoin isännille että vatsa on liiasta vodkasta kuralla, jään hotelliin. No siinä sitten vähän kävin läpi filkkoja ja laskeskelin taskulaskimella matkalaskun pohjaa. Varmaan toi olematon piippaus tarttui nitten mikrofooneihin ja mun henkilökohtainen politrukkini ,muka "tulkki", hyökkäs OMILLA AVAIMILLAAN suoraan mun huoneeseen ja karjui että mitä olen sähköttämässä, missä on radio ? Näytin taskulaskinta ja sanoin suomeksi: Etkö ole ikinä tällaista nähnyt idiootti morooni? Sen jälkeen olin kypsä muuttamaan loppureissun ajaksi lähetystöön tyttöjen hyvään hoitoon. tais olla hyvä se hoito puolin ja toisin sillä yksi niistä halus mun kanssa naimisiin... On ne muistoja neuvostojen maasta...
Vs: Neukut tulee,taas ! Menee aiheen vierestä, mutta täytyy kyllä hiukan kompata jonkun aiempaa kommenttia neuvosto-optiikan hinta/laatu-suhteesta. On tullut työn puolesta tuijoteltua muutamankin stereomikroskoopin läpi ja kyllä neuvostotuotteet sielläkin pitävät puolensa...mutta vain sen hinta/laatu-suhteen huomioiden. Optiikka niissä on ihan ok, ergonomia ja kestävyys sen sijaan eivät. Vaikka moisilla (varsinkin tuollaisella: http://www.microscopy-uk.org.uk/mag/indexmag.html?http://www.microscopy-uk.org.uk/mag/artapr06/rb-stereo.html) opettelinkin oman ammattini perusjutut uran alkutaipaleella, ja hyvin vehkeet pelasivat, en kuitenkaan työkaluiksi niitä hommaisi. Kotiinkin on tullut hommattua 70-luvun sveitsiläisiä klassikoita (mm. tuollainen: http://www.labx.com/v2/spiderdealer2/vistaSearchDetails.cfm?LVid=6224723).
Vs: Neukut tulee,taas ! Meni vähän aiheen sivuun meikäläisen postaukset, mutta neukkuaikoja näkemään päässeenä asiaan liittyy vähän tunnelatausta Tässä kuitenkin aiheeseen liittyen, ei kuitenkaan neukkukameralla. Venäjän tulevaisuus juhlimassa voitonpäivää.
Vs: Neukut tulee,taas ! Joo, olet oikeassa, enemmänkin tämä on sellainen turistikuva, ei minusta oikein ole street- kuvaajaksi. Aina vähän myöhässä tai muuten väärään aikaan, niinkuin tässäkin kuvassa
Vs: Neukut tulee,taas ! Täähän on älyttömän hyvä ja analyyttinen valokuva. neukkukaunottaret jotka yrittää olla kuvassa: eka on mielestään kaunein ja paras, siis ekana. sit on noin kuusi blondia jotka poseeraa siten jotenkuten , sit pari sähläriblondia jotka on hakusessa. takarivissä toi älykkö joka seurailee sun touhuja, ja todennäköisesti pääty KGB:n naisupseeriksi, niin epäileväinen on kaiken suhteen.. Ihan SUPER !!!