Tervetuloa kameralaukkuun!

Pääset mukaan keskusteluihin rekisteröitymällä.
Register Now
  1. Tämä sivusto käyttää evästeitä. Jatkamalla tämän sivustoa käyttöä, hyväksyt evästeidemme käytön. Lue lisää.

Neukut tulee,taas !

Keskustelu osiossa 'Filmikuvaus' , aloittajana JukkaProMan, 19 Lokakuu 2008.

1. Teemu Laine

Teemu Laine Ylläpitäjä Ylläpidon jäsen

4 725
    125
    63
    Vs: Neukut tulee,taas !

Ei toi ollut mun ottama kuva, hehe :) Mutta Superpania meni just Leicaan, joten katotaan miltä näyttää kunhan saan kehitettyä! Ja jos oot huomenna keskustassa, niin tuu poikkeemaan Vltavassa illalla, oon luultavimmin 20-21 aikoihin tuolla.

2. Vs: Neukut tulee,taas !

:)

3. Teemu Laine

Teemu Laine Ylläpitäjä Ylläpidon jäsen

4 725
    125
    63

Roger that!

4. Vs: Neukut tulee,taas !

Nyt mulla on koossa se setti jota alunperin hainkin, Fed 2E ja vajotettava Industar 50. Osaiskohan kukaan sanoa mistä voisin löytää jonkun keltavihreän/keltaisen/oranssin suotimen tuohon industariin? Ne etulinssin kierteet on 23mm, mutta sellaisia suotimia en tiedä edes koskaan valmistetun. Muutaman lähteen mukaan pitäis sopia samat kuin Elmariin ja Argus C3:een, mutta niiden kierteistä taas käytetään vaihtelevasti 19 ja 21.5mm mittoja... En viittis sokkona tilailla mitään netistä. Push-fit suotimet ei oikein kiinnosta, koska silloin ei voi muuttaa aukon asetusta, ja ajattelin että voisin askarrella jonkun tulpan jossa olis tilaa sille suotimellekin.

Liitteenä kuva kamerasta, tulossa kuvia kameralla.

5. Vs: Neukut tulee,taas !

"OI Suuri ja Mahtava Neuvostoliitto"... milloinkohan ne noita velä valmisti ? varmaan silloin kun hasseli jo kieppui avaruudessa...

6. Vs: Neukut tulee,taas !

Hommasin Moskovasta hiljan Jupiterin kaheksikon. Kirjekuoresta tipahti sitten *täysin käyttämätön* sellainen. Niin nagelneu kuin voi linssi olla. Mukana oli vielä CCCP-mallinen huonolle paperille tehty "Passport" jossa leimat ja kaikki ja linssi oli kääritty ohueen vaaleankeltaiseen neukkuvoipaperiin. Linssin valmistusvuosi on 1992.

Jossain on iso varasto näitä.

--# Mablo

Ps. sakarip:n Fed 2 näyttäisi olevan mallia D5 tai D6 eli ihan niitä viimeisiä ruuvileican näköisiä. Viimeiset tehtiin noin 1968 ja Hasseli kieppui avaruudessa muistaakseni kesällä 1969.

7. Mikko O

Mikko O Member

231
    0
    16

Tähän liittyen: mistähän löytäisi 40.5mm mv-suotimia Jupiter-8:n/industar-26:n nokalle? Ei tunnu interwebsistä kovin helposti löytyvän, tai sitten en vaan osaa etsiä. Jos jollakulla löytyy tuommoisia ylimääräisiä, niin olisin kiinnostunut!

8. Frank

Frank Active Member

7 249
    1
    38

Mulla taitaa olla yks, toinen meni Jupiter-12:n mukana. Hamaa olivat merkiltään. En oo ihan varma tarvisinko tota Jupiter-3:een kuitenkin vielä... Ebaysta saattais löytyä, mulle noi tuli erään Zorkisetin kylkiäisinä.

EDIT: Äh, hätäilin... Mulla on siis ihan vaan UV-suodin :)

Soviterenkaat
    Tuolta voisi kuitenkin löytyä sovite johonkin yleisempään suodinkokoon, johon värisuotimia mv-kuvaukseen saisi helpommin...

9. SakkeM

SakkeM Well-Known Member

23 120
    3 464
    113

Mitä nyt kieppumisella tarkoitetaankaan tässä yhteydessä....  Walter Schirra vei Hasselinsa lennolle lokakuussa 1962.

10. Mikko O

Mikko O Member

231
    0
    16

Ei oikein käy nuo step-upit, kun varsinkin Zaryan kanssa alkavat varjostaa viewfinderiä, ja koska noiden lasien kanssa on vähän pakko käyttää vastavalosuojia flarettamisen takia.

11. SakkeM

SakkeM Well-Known Member

23 120
    3 464
    113

Suomen kieli se vaan kasvaa ja kehittyy.....  :)

12. Mikko O

Mikko O Member

231
    0
    16

Muuntorenkaat eivät sovi, koska ne varjostavat varsinkin Fed Aamunkoiton etsintä, ja koska kyseisten linssijärjestelmien kanssa on syytä käyttää vastavalosuojaa linssiheijastusten vuoksi.

Anteeksi.

13. Vs: Neukut tulee,taas !

No älä viitsi, Mikko. jos me ei vähän väänettäis tota slangia välillä, me kaikki puhuttais nyt VIROA..HUI ja HYI! Siljallekin nykyään soittaa täytyy sanoa buukkausmimmille että mitäs jos puhuttais Englantia, niin me KUMMATKIN ymmäretään mitä sanot !

14. SakkeM

SakkeM Well-Known Member

23 120
    3 464
    113

Juu, noin sitä kyllä tulee itsekin puhuttua.  Aina joskus jää miettimään, että mitä hittoa joku onkaan suomeksi  - just vaikka flare.  Joillekin kun on käännökset joillekin ei. Vai onko joku nähnyt esim.  polarisaation suomennettuna?

15. Mikko O

Mikko O Member

231
    0
    16

Elekää nyt ottako niin vakavasti :) Unohtui hymiöt tuosta edellisestä viestistä. Noin siinä käy, kun eka tekee päivän töitä ulkomaanelävän kanssa ja sitten väsyneenä nopeasti yrittää jotain kirjoittaa.

16. Mikko O

Mikko O Member

231
    0
    16

Napaistumista olen joskus kuullut käytettävän :)

17. Vs: Neukut tulee,taas !

napaistumista ?? vastakarvaan tai jopa vatsakarvat ymmärrän... "Bipolaarinen induktio"  äääh!

18. Vs: Neukut tulee,taas !

Laitoin myyntipalstalle ilmoituksen jos muitakin sattuu kiinnostamaan. Ostin ison nipun kun sain edullisesti ja ajattelin laittaa yhden jokaiseen sopivaan lasiin, mutta pärjää sitä yhdelläkin setillä jos noille on ostajia.

19. juhaa

juhaa Active Member

8 059
    2
    38

MR kamerasta ostin noita itelleni aikanaan. Myynti-ilmosi kuvien ja kuvauksen perusteella ihan samoja. Niitä oli iso laatikollinen. Joukossa oli myös Retinaan sopivia 29,5mm:n kierteellä. Mulla on ilmon värien lisäksi tumma oranssi kumpaakin kokoa.
    En tosin tiedä onko MR jo lopettanut.

20. Vs: Neukut tulee,taas !

Jep, sieltä nämäkin ovat peräisin. Mulle jäi itelleni keltainen, keltavihreä ja vihreä. Oransseja ei ollut enään kun ostin loput mitä oli 40.5mm koossa. Siellä oli kai jotain samanlaisia 27mm koossa, tais olla Zeissin Ikoniin tms.