Tervetuloa kameralaukkuun!

Pääset mukaan keskusteluihin rekisteröitymällä.
Register Now

Portfoliolaatikon koko?

Keskustelu osiossa 'Yleistä keskustelua' , aloittajana JRabbit, 24 Syyskuu 2009.

Tuosta aiemmasta kansio aiheesta innostuneena kyselen, kun ajat on huonot ja rahaa sekä kunniaa pitäisi lähteä maailmalle vuolemaan niin...

Onko joukossa ketään joka olisi pohtinut portfolion syvempää olemusta, minkä kokoista kuvaa olisi hyvä ja järkevä kantaa mukana ja millaisella kantovälineellä. Itse olen huomannut monella olevan laatikko kansion sijasta, mikä vaikuttaakin aika järkevältä. Silloin voi levittää kuvasarjoja vapaammin pöydälle, mutta minkä kokoista kuvaa. Pitäisikö se olla formatissa A4 vai perinteisemmässä valokuvakoossa 20x30cm vai pitäisikö tehdä isompia ja onko ne sitten jo hankalia itse esittelytilanteessa?

Sitten se laatikkokin täytyisi varmaan olla vähän isompi kun ne kuvat, niin paljonko niihin kuvien reunaan pitäisi jättää paspista, että niitä on hyvä käsitellä, kun oikein isoa reunaa ei taas viitisi tehdä. Samaten mikä olisi parasta pahvia sinne kuvien taakse vai pitäisikö laittaa jotain muuta, että se olisi tukeva ja suora, muttei kuitenkaan liian paksu. Tokihan tuon itsekin järkeilee kun niitä kuvia käsissään pyörittelee, mutta jos jollain olisi vaikka kokemuksen tuomaa tietoa asiasta tai ainakin ajatuksia mitä voisi ottaa huomioon. 

Mä olen tätä asiaa päässäni pyöritellyt jo tovin, mutta ei vaan osaa päättää. Muistan, että täällä oli joskus keskustelu aiheesta ja joku oli tehnyt folion alumiinisalkkuun, mutta en ihan suoraan löytänyt tuota ketjua.

Digitaalinen portfolio tulee sitten nettiin ja käyntikortin muotoiselle cd:lle, se on selvää pässinlihaa, mutta tämä itse kansio on aika vaikea juttu, kun se on se viimeinen esittely ennen valintaa ja pitäisi siksi olla mahdollisimman hyvä, siisti ja näyttävä kaikin puolin.

1. timppis

timppis Well-Known Member

1 905
    213
    63
    Vs: Portfoliolaatikon koko?

Duunasin joskus tämmösen värkin, kun piti esittää omaa kuvaa niinku, että osais enempi ku osaa. Printtailin Hahnemulen lumppu paprulle, kävin ostamassa Bauhausista salkun ja kiikutin sen verhoilijalle. Jotain se maksoi, mutta olen selvinnyt jo taloudellisesta ahdingosta.

2. Kasimir

Kasimir Well-Known Member

9 684
    547
    113

Tuo riippuu paljolti kohderyhmästä, kuviesi luonteesta (riittääkö A4 tuomaan kuvasi esiin haluamallasi tavalla). Näissä asioissa vain sinä olet se, joka päättää. Ja kannat ne minne milloinkin.

Itse suosin A4 ja A3+ kokoja. Kuvat ovat ns. presentation box:issa, ja kirkkaissa Mylar-taskuissa (ei mappireikiä sivulla). Valmiita boxeja löytyy useista paikoista, hyvin viimeisteltyjä ja kalliita.

Jenkeista kannattaa tutkailla Archival Supplies - Best Supplies to Archive Photos & Documents

muista alv ja tullit

Saksasta  http://www.monochrom.com/cc/monoc/shop/ ... OME&key=mn"]http://www.monochrom.com/cc/monoc/shop/mainedit.asp?locale=en_US&val=HOME&key=mn

ja sitten Englannista http://www.silverprint.co.uk/index.asp

Noita kaikkia olen joskus käyttänyt.

kapa

3. Vs: Portfoliolaatikon koko?

Tottakai tuo koko on paljolti kiinni kuvien luonteesta. Sitä ajattelin, että jos joku on noita paljon levitellyt pöydille, niin onko ne isot jo siinä määrin hankalia, että kannattaisi tinkiä taiteellisesta näkemyksestä ja tehdä pienempiä. Newtonhan joskus sanoi, että kaikki kuvat näyttävät hyviltä isona. Itse tykkäisin esittää kuvat koossa 30x40, mutta noihin jos laittaa 3cm reunan, niin ulkomitta on jo aika paljon.

Toinen ongelma on just noi muovitaskut, ensin ajattelin laminoida kuvat, mutta se laminointi vähän latistaa sitä kuvaa ja olisi hyvä jos sen kuvan saisi pois siitä taskusta. Kuitenkin sen kuvan esittäminen tuollaisessa muovitaskussa ei ole hyvä, kun se peilailee ja on muutenkin kurja.

Silverprintistä noita laatikoita jo katselinkin, kun pitäisi paperia tilata ja noi tulisi samassa paketissa. Täytyy jatkaa tutkimuksia ja pohdiskella asiaa. Itseasiassa taitaa tuo laatikko olla murheista pienin, vaikka jostain jalopuusta itse veistäisi, kun vaan saisi kokonaisuuden ensin jotenkin hahmotettua. ;)

4. Kasimir

9 684
    547
    113

Tämä on totta. Itselläni siellä kuitenkin signeerattu ja numeroitu printti, joten tuo suojaaminen myös viestii kuvan katselijalle jotain.

kapa

5. jus_si

jus_si Active Member

3 150
    0
    36

hieman offaria.. pahoittelen..

Photographers - Portfolios - and Adults

Vähän olen miettinyt itsellenikin paperiportfoliota. Gallery2.x.ssä oleva slideshow hoitaa nätisti tuon nettipuolen, mutta paperi onkin vaikeampi. Päivittämisen helppous on ehdoton vaatimus. Tiedä sitten onko tuosta hyötyä, mutta mukava se olisi toteuttaa.

6. Vs: Portfoliolaatikon koko?

Tuossa kyllä luennoitsija puhui asiaa. Valokuvaaja ei kyllä saa portfolioa aikaiseksi tai ainakaan pysymään ajantasalla. Mulla on ainakin itsellä just tuollaista tuo tekeminen, että pari viikkoa viitsii tehdä jotain juttua hirveällä draivilla ja sitten se alkaa kyllästyttämään. Ideoita on paljon, mutta kun ei saa toteutumaan riittävän pikaisessa aikataulussa. Mä olen itsekin pohtinut, että pitäisiköhän tuohon palkata joku oikein graafisenalan ammattilainen tekemään tuo.

Tuohon ideaan, mitä tuossa esitettiin olisi helpompi vaihtoehto, että ottaisi noita standardi kuvapohjukkeita ja liimaisi niihin aina uusimmat työkuvat ja laittaisi sopivaan laatikkoon. Niissä olisi firman nimikin valmiina. Mutta kun tykkäisi saada siitä portfoliosta semmoisen, että tulee kuvan katsojalle tunne kuvaajalla olevan arvostus kuviinsa. Niin että kuvat olisi laitettu selkeästi mietittyihin paspiksiiin ja ne olisi siistejä ja huoliteltuja, hyvälle paperille tulostettuja.

Mulle tulee ainakin aina mieleen, kun näkee A4:lle tulostetun kuvan, mikä on sullottu muovitaskuun ja mappiin, että kuvaajan kaikki kuvat on jotain tusinatuotetta ja on vaan valkannut äkkiä jonkun kuvan näytettäväksi. Jotenkin ne kuvatkin näyttää huonoilta kun ne on huonosti esitetty.

7. Kasimir

9 684
    547
    113

Näinpä näin. On olemassa mappiin sullottuja muovitakukuvia ja esittelysalkkuun sullottuja muovitaskukuvia. Mitä kyselet, kun tunnut jo tietävän, mitä haluat.

Muitakin vaihtehtoja on. Mielikuvitus ja raha on rajana.

kapa

8. Vs: Portfoliolaatikon koko?

No sitä vahvistusta haen omalle mieltymykselle ja ideaa jos jollain olisi tarjota laiskalle jotain uutta. Samalla jos olisi jotain ideaa sille, että miten ne kuvat saisi laitettua sinne salkkuun niin, että ei tarvisi esittää niitä muovitaskussa. Kuitenkin niin, että siinä paspiksessa ei olisi mustia sormenjälkiä aina esittelyn jälkeen. Samaten se koko enimmäkseen vieläkin askarruttaa, kuten tuolla otsikossa jo kirjoitin. Kun en ole joutunut paljoakaan kuvia esittelemään ja itseä myymään, niin ei oikein tiedä, että miten ne kuvan katsojat suhtautuvat, jos tuon näytille parikymmentä 40x50 pahvinpalaa.

Eipä tuo kyllä taida täälläkään pohtimalla sen paremmin kirkastua, pitänee vaan palata työpöydän äärelle pyörittelemään vaihtoehtoja.